יומונדיאל: המונדיאל הכי טוב אי פעם?

עורך הבלוג, הקשוב לרחשי העם, הבין לאחרונה בחושיו החדים שאחת השאלות הלוהטות ביותר בבלוגוספירה הישראלית, במדורי הספורט ובאזורי האינטרנט שיוחדו למונדיאל ואשר ככל הנראה נתקלו במצוקת חומרים חמורה, היא האם מונדיאל 2010 בדרום אפריקה הוא הטוב ביותר שהיה אי פעם, או לפחות האם הוא הטוב ביותר בעשור האחרון, מה שהוביל לשלל שאלות-משנה כמו האם הוא טוב קצת יותר מזה של 98' ובכמה הוא טוב פחות מזה של 86', שנחשב, כך מסתבר, לטוב ביותר, אם כי קשה מן הסתם להשוותו לזה של 30' או 34' או לכל אחד מהמונדיאלים עד 1954 לא כולל, שכן רק אז יכלו לראות את המונדיאל, כלומר משחקים מלאים ממנו, יותר מאותם מתי מעט ברי מזל שממש ישבו באיצטדיון, ומכיוון שכך, השאלה היא מעט חסרת טעם כמו השאלה איזה ביצוע של "המלך ליר" היה טוב יותר, זה האנגלי ב-1606 או זה של הקאמרי ב-2007.

על כן נשלחנו על ידי העורך לשטח, לבדוק את הסוגיה עם מומחה ידוע לענייני כדורגל, ידידנו ועמיתנו האוהד הפרובינציאלי, ולגבש יחד איתו תשובה ראויה לשאלה הרת הגורל הזו, שתהווה את עמדתו הרשמית של הבלוג בעניין, שכן ידוע שעד שתתקבל הכרעה בנושא, אין טעם כלל להמשיך במונדיאל.

***

האוהד מקבל את פנינו בחיוך רחב, שהופך עד מהרה, כשאנחנו מציגים בפניו את השאלה, להבעה רצינית המלווה בחיוורון קל. הוא מסביר לנו שבאופן כללי אינו אוהב השוואות בין מונדיאלים, גם בשל בעיית הבדלי התקופה, וגם משום שהוא יודע שכל שאלה של השוואה בין מונדיאלים, משחקים, קבוצות ושחקנים פותחת פתח מסוכן לאנשי הסטטיסטיקה הנמרצים שנכנסים מיד לחדר עמוסים בניירות אותם הם מניפים בפסקנות באוויר ומה יש לו כבר להגיד מול מספרים ודיאגרמות, הרי זה כתוב ומסומן ומשורטט.

תירוץ זה כמובן אינו מקובל עלינו, שכן אנחנו כבר מכירים מעט את האוהד הזה, ואנחנו יודעים שאינו איש של מספרים ונתונים אלא של תחושות כלליות ומלים מעורפלות, ועדיין בחרנו להיוועץ בו, שהרי תחושות ותובנות הן מה שחיפשנו, בשביל מספרים ונתונים יש לנו את מחלקת הסטטיסטיקה והמידענות של הבלוג, הידועה גם בשם ויקיפדיה. ולכן אנחנו חוזרים ומבקשים ממנו, מעט יותר בתקיפות, לתת לנו בכל זאת את חוות דעתו, מעורפלת ככל שתהיה. ובתגובה לדרישה הבלתי מתפשרת הזו האוהד מגיב באורח מוזר מעט, הוא מסמיק והולך אחורה ואנחנו אחריו, והוא מוסיף ללכת לאחור עד שהוא נדחק אל הקיר ומנסה ללכת עוד ורגליו ממשיכות לנוע אך הקיר, לדאבונו, לא זז.

אנחנו מתקרבים אליו ורואים שפניו מזיעות ושפתיו רועדות, וכשאנחנו מנסים לרדת לשורש העניין ולברר עימו מה פשר התנהגותו המוזרה הוא מנסה להוציא מלים אך אינו מצליח, ולבסוף פולט רק שיעול שנשמע בערך כך: "קחקחנלושג". אנחנו לא מוותרים כמובן, אנחנו הרי בשליחות ולא ניסוג מסלונו של האוהד עד אשר נחזור עם תשובה ברורה. אנחנו דוחקים בו ומקשים עליו ומשתמשים במיטב השיטות שלמדנו מהסרטים ומהשב"כ, החל במנורה המתנדנדת ועד שיטת הבננה המפורסמת, עד שהוא נשבר ומודה סוף סוף, תוך שהוא מרכין ראשו בבושה, "אין לי מושג". מסתבר שהבעיה של האוהד הפרובינציאלי אינה רק אנשי המספרים אלא בעיקר שזכרונו אינו מה שהיה פעם, כך הוא טוען (וגם על זה הוא אינו מוכן להתחייב שכן הוא לא זוכר איך היה זכרונו פעם), ואינו זוכר מספיק טוב את המונדיאלים שראה, כדי שיוכל להשוות לזה הנוכחי.

ותשובה זו מרתיחה אותנו, שכן אנחנו אנשי מזרח תיכון חמי מזג, וגם הלהט שבחוץ לא מסייע, והדם טס מיד לראשנו כמו כספית של מדחום, ואנחנו מוציאים את כל זעמנו על האוהד המסכן, מה זה צריך להיות ומה פתאום ואיך ייתכן שאינך זוכר את מטראצי וזידאן והאג'י וסקילאצ'י ורונאלדו ורונאלדיניו וברגומי ובארזי ואנצ'לוטי ודונאדוני, ובעוד אנחנו צורחים את השמות האוהד, שנדמה שחזר לאיתנו, נושא אלינו עיניו ומביט בנו ארוכות, ואנחנו ממשיכים וצועקים שמות כמו קאניג'ה ובורוצ'אגה ובסוואלדו ומראדונה, עד שמתברר שאנחנו בעצם מדקלמים את שירו של אריק איינשטיין, או ליתר דיוק של עלי מוהר, ושגם אנחנו, מלבד שמות שחקנים ספורים, כמה תוצאות חד פעמיות ואת הנבחרות שזכו עצמן, איננו זוכרים הרבה.

***

אחרי שנרגענו וזמזמנו ביחד עם האוהד את השיר האלמותי, והודינו לאיינשטיין ולמוהר על שעזרו לנו לזכור לפחות מונדיאל אחד, ניסינו ביחד לטכס עצה, בכל זאת עלינו להחזיר תשובה לבלוג, האם זהו המונדיאל הטוב ביותר שהיה אם לאו. אנחנו הצענו שנאמר שלא, מה פתאום, איך אפשר להשוות את המונדיאל הזה ל-86', הרי זו תשובה כל כך פופולרית שבטח יקבלו אותה מיד ולא ישימו לב שהיינו אז צעירים מדי מכדי לזכור משהו. האוהד הציע מצידו להגיד שכן, זה המונדיאל הטוב ביותר אי פעם, וטען שתשובה שמקדשת את הרגע ואת העכשיו תמיד פופולרית יותר, בוודאי בקרב צעירים במיוחד שאינם מכירים מונדיאלים אחרים, וזה יביא תנועה לבלוג, אולי אפילו אפשר לשים כותרת חד משמעית, "זה המונדיאל הכי טוב אי פעם!", מה שיביא לבטח לריבוי כניסות של גולשים שחיפשו בגוגל, "המונדיאל הכי טוב אי פעם".

ולאחר שהתרשמנו מידענותו המופלגת של האוהד הפרובינציאלי ברזי האינטרנט (שכן על פי מה שידענו עליו עד כה מדובר ברומנטיקן קיצוני שטכנולוגיה אינה כוס המחשי שלו), בחרנו יחד את התשובה שהיתה מקובלת על כולנו, ושמנו פעמינו חזרה למערכת הבלוג עם תשובה אהובה עלינו במיוחד מאז ראינו בילדותנו פרק מסוים ב"זהו זה".

***

ובכן, לשאלה הנשאלת "האם זהו המונדיאל הכי טוב אי פעם?" עונה הבלוג תשובה מוחלטת וחד משמעית, כזו שלא ניתנת לערעור ואין עליה ויכוח: כן ולא! זהו אכן המונדיאל הכי טוב, אבל לא אי פעם, ובזאת השבענו את רצונם של כל הצדדים, שלנו ושל האוהד ובמיוחד של עורך הבלוג, שזכה לתשובה משובחת ובעיקר לכותרת מצוינת שתביא לבלוג תנועה מגוגל, ולציון גואל.

קרוב משפחה רחוק של טוטו תמוז

אודות הופמן

כותב, עד שייגמר
פוסט זה פורסם בקטגוריה הכדור הוא הכל, יומונדיאל, כללי, שאלות ברומו של אדם, עם התגים , , , , , , , , , , , , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

6 תגובות על יומונדיאל: המונדיאל הכי טוב אי פעם?

  1. תקשיב, אני ראיתי את ההפקה של "המלך ליר" בקאמרי ב-2007. אני סמוך ובטוח שהיא נופלת לאין שיעור מזו של 1606.
    ומלבד זה – יופי של פוסט. בעיני הוא ניגוד מעניין לפוסט הרומנטי מלפני יומיים-שלושה (וכוס המחשי – LOL).

    אהבתי

  2. הופ הגיב:

    רועי, תודה. העלית נקודה מעניינת ויש בה מן האמת.
    מקבל את עדותך על "המלך ליר". עד שיימצא עד שראה את ההפקה של 1606, עמדתך בעניין היא עמדת הבלוג הרשמית.

    אהבתי

  3. מתי הגיב:

    אני חושב שזה המונדיאל ששאלו עליו הכי הרבה פעמים בתקשורת אם הוא המונדיאל הכי טוב אי פעם.
    לדעתי אין ספק אחד , שזה המונדיאל שרואים אותו הכי טוב אי פעם.

    אהבתי

  4. הופ הגיב:

    :)
    כך שמעתי. עוד לא עברתי לדור ה-HD, אני נאמן לשמנה שלי. עד שאתקל באיזו חתיכה שלא דורשת הרבה השקעה.

    אהבתי

  5. שימי הגיב:

    בתור מי שחי פה יותר מדקה וחצי, אני יכול להעיד שהמונדיאל של 86 היה הרבה יותר טוב מכל מה שרואים בעשור האחרון על המסך. למשל, קח בחשבון שלמרות שהתהודה העולמית גברה עם השנים, אף אחד לא הצליח לשחזר את הלהיט מדהים כמו זה של עלי מוהר. כשאני חושב על זה, מלבד ההמייה של הוובוזלות, יש איזה שיר בכלל שקשור למונדיאל השנה?

    אהבתי

  6. הופ הגיב:

    שימי, עלי מוהר דווקא היה באיטליה 90'. ולשאלתך, דווקא יש

    וגם את זה

    אהבתי

כתיבת תגובה