פסט: הפגנה, מאוד חשוב על מה

נדמה לי שזה פרק הזמן הכי ארוך שלא כתבתי בו בבלוג מאז היווסדו. הסיבות רבות ומגוונות וכולן מוצדקות כמובן, מההתארגנות לנסיעה דרך המעבר למשרה מלאה כדי לחסוך כסף לחו"ל וכלה בבילוי שעות רבות במאהל המחאה בשדרות לו הייתי רוטשילד, שם מם הקימה אוהל משלה.

והסיבה העיקרית לזה שלא כתבתי גם היא קשורה למחאה – יש לי כל כך הרבה מחשבות ורעיונות ודברים להגיד, ואני כותב לעצמי הכל ומבטיח שאוציא את זה לאור מסך המחשב, אבל אז יש לי מחשבות אחרות ולפעמים סותרות, ואני כבר לא בטוח במה שאני רוצה להגיד ולפעמים אני קצת מסכים עם המתנגדים, וכשכבר יש לי משהו להגיד אני חוזר להתלבט איפה להגיד את זה, בבלוג הזה או בבלוג הדמיוני שעוסק בעוד עניינים מלבד כדורגל ואני צריך לפתוח אותו כבר, או אולי בכלל בפייסבוק, ובסוף עם כל ההתלבטויות וההסתייגויות יוצא שאני לא כותב כלום.

אז אני מקווה שמתישהו אשחרר פה או במקום אחר את כל מה שאצרתי, ואם לא אז לא נורא, אני שם לב שאחרים כותבים את הדברים יותר טוב ממני (והנה עוד שכתבו יפה: יערה צרי ורוני גלבפיש ועמית פרוסנר ואריק גלסנר ועפרי אילני ואילאיל בן שלום, והסוגריים האלו ימשיכו להתעדכן, אני מקווה).

היום, בכל מקרה, זה לא כל כך חשוב לכתוב. היום חשוב לבוא ולצעוד, איפה שלא תהיו, ולצעוק לאדוני הארץ הזו שאנחנו לא מסכימים לשיטה הנוכחית של חלוקת המשאבים בישראל, ושאנחנו לא מוכנים לסבול יותר את הפערים העצומים בחברה, ושלא נסכים יותר לריכוז ההון בידי מספר מצומצם של משפחות (שמקושרות היטב לפוליטיקאים שאמורים לעבוד בשבילנו ולא בשבילן), ושמגיע לנו לחיות בכבוד ולהצליח לסגור את החודש ולהצליח לקנות דירה, ושאנחנו עובדים יותר מאי פעם ויכולים להרשות לעצמנו הרבה פחות, ושהמצב הזה לא מקובל עלינו –

ובכלל, שאנחנו כאן והגיע הזמן שיתחשבו גם בנו ולא רק במי שיש לו כסף, כי גם אם אין לנו כסף, יש לנו קול, וכל עוד יש לנו קול אנחנו נשתמש בו כדי לדרוש את מה שמגיע לנו, ומגיע לנו שוויון, ומגיע לנו צדק, גם אם כבר קצת התרגלנו שלא.

היום חשוב לבוא להפגנה ולצעוק, לא משנה באיזו מפלגה אני תומך (במילא מבחינה מדינית כולם כבר מסכימים פחות או יותר) – אני רוצה, סליחה, אני דורש! – צדק חברתי.

*

[אלא אם כן אתם בעד קפיטליזם משתולל כמובן, ואז אתם לא צריכים לבוא לשום מקום או להגיד משהו כי במילא לשם המדינה הולכת כבר כמה שנים (בעצם אתם כן צריכים לבוא – ולהפגין נגד ההפגנות. כי להיות מעורב ולהביע דעה זה תמיד חשוב). אם יש לכם איזושהי תקווה שכשיישבר השבר ויתרחב הסדק בין שני המחנות, בעלי ההון וכל האחרים, עד שלא יהיה אפשר לעבור יותר מצד אחד לשני, אתם תצליחו לתפוס מקום במרחב המצומצם של הראשונים (וגם לא ממש אכפת לכם מה יקרה לאחרים), אני בהחלט יכול להבין, גם אם לא להסכים, למה לא תרצו לשנות את השיטה.

רק ברשותכם, ספוילר קטן: אם לא קוראים לכם דנקנר, או תשובה, או לבייב, או אריסון או פישמן, זה ככל הנראה לא יקרה. אבל אתם מוזמנים לקחת את הסיכון.

ואולי במקרה אנחנו נצליח גם בלעדיכם, ואז גם אתם לא תיפגעו בסוף. אז אם אתם לא מצטרפים להפגין ולצעוק ולהחזיק שלטים, אני ממליץ שלפחות תחזיקו לנו אצבעות].

מישהו מודיע לבנו העתידי שאם המצב יישאר ככה, הדבר היחיד שיוריש לו יהיה אהדה לקבוצה ירוקה

*

כן, לא שכחתי. יש גם קבוצה והיה משחק, אפילו שניים מאז שכתבתי פה לאחרונה. המצב לא קל, לא נכחיש זאת. מצד שני – ווהו מהפכני – גם המצב בערך באותו זמן בשנה שעברה, לא היה משהו. וכולנו ראינו איך זה נגמר. אז סבלנות חברים. אם למדתי משהו אחד מהקבוצה שלי, זה להיות סבלני. יהיה בסדר, ואם לא, יהיה בסדר בשנה הבאה. אני חושב שראשי המועדון כבר הרוויחו ביושר יותר ממאה ימי חסד בכל עונה.

*

אה, ושריקות הבוז לשחקנים, כשהקבוצה צריכה את האוהדים הרבה יותר משהיא צריכה אותם כשהיא מובילה 0:2, לא עוזרות. בטח כשרואים את האוהדים של הקבוצות האירופיות (אוהדי היריבה של מכבי ת"א, למשל) מעודדים עוד יותר חזק דווקא כשהסיכוי לנצח פוחת.

נראה שבאירופה יש שני מצבים לאהדה: אתה מעודד ומחזק את הקבוצה, וכשאתה מתייאש ממנה אתה עובר לעודד את המועדון (לעולם לא תצעדי לבד וגו'). וגם בארץ יש שני מצבים: אתה מעודד ומחזק את הקבוצה, וכשאתה מתייאש ממנה אתה עובר לבוז לה ולהחליש אותה.

אני חושב שמכבי חיפה צברה מספיק הישגים והיסטוריה כדי שבעתות מצוקה האוהדים ייזכרו במועדון המפואר שהם אוהבים, ולא יתמקדו בקבוצה שאולי משחקת גרוע כרגע, ואולי כשייזכרו בו וברוחו ובמסורת שלו, גם יזכירו זאת בקריאות עידוד ושירים, ואולי הקריאות והשירים יזמנו למגרש את רוחות העבר של המועדון הזה, את כל הגדולים שרצו על המגרש שלו, ואולי אלה יסייעו לשחקנים להתגבר ולהתעלות ולהיות טובים יותר. בואו ננסה פעם את הדרך הזו, מה אתם אומרים.

אודות הופמן

כותב, עד שייגמר
פוסט זה פורסם בקטגוריה ארס בלוגיקה, בעיית הקבוצות האחרות, ירוק עד, כללי, פסט, קישור התקפי, שאלות ברומו של אדם, עם התגים , , , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

30 תגובות על פסט: הפגנה, מאוד חשוב על מה

  1. שמרלינג הגיב:

    תמיד כשעניינים הופכים להמוניים, קשה לי איתם. ההפגנה או המחאה הזאת נראית בשטח מטופשת לגמרי. אנשים לא חכמים במיוחד מובילים אותה ואין מסר אחד ברור (הופ, בתור פרסומאי אתה בטח מבין כמה זה בעייתי. (אגב, בתור פרסומאי אתה הלכה למעשה עוסק בשטיפת מח להמונים, לא?)).
    חלוקת המשאבים כמו שהיטבת לתאר היא אולי העניין שעבורו צריך להפגין, אבל כמה אנשים באמת מבינים את זה? אנשים יודעים שהדיור יקר להם מידי, אנשים יודעים רואים שמוצרי היסוד מתיקרים להם והם לא יוכלו לשמור על רמת החיים שלהם. אבל להגיד, המצב דפוק, אנחנו לא יודעים למה ולא יודעים מה לעשות, אלא רק מוחים, זה לא לעניין. תפגינו נגד ביבי, תפגינו נגד מחירי הנדל"ן וזה שלא בונים לנו דירות ברות השגה (אשמת הממשלה ולא ברוני הנדל"ן), תפגינו עבור התנאים של עובדי מפעלי ים המלח, נגד התנחלויות, נגד דיור בר השגה רק לחרדים, אבל לעשות סלט מהכל ולקרוא לזה 'צדק חברתי' ??!! אם כך, כל אחד שטוען שזה לא עניין פוליטי ולא חשוב לאיזה מפלגה הוא מצביע, מתמם.
    והכי גרוע, לדעתי לפחות, שהמחאה הזאת שמקורה צודק וראוי בעיני, נחטפה (hijacked) על ידי פעילי שמאל קיצוני שההסטוריה הראיתה שוב ושוב שלמען 'צדק חברתי' הם מוכנים לברדק שמוריד מדינות לקרשים ושלילת חופש מהפרטים. הם לא נאורים ודמוקרטיים כמו שהם מנסים לטעון וכל חולצה סובייטית או צ'ה גברית עושה לי רע. אני הרי אוהד הירוקים.

    אהבתי

    • אם אפשר גם כן להצטרף לדיון, את מה שכתבת, שמרלינג ("המחאה שמקורה צודק נחטפה על ידי פעילי שמאל קיצוני") שמעתי כמה פעמים לאחרונה, בגרסאות שונות. בהפגנה שהייתי בה אתמול, ובקודמות שראיתי מרחוק, השתתפו פעילי חד"ש, מע"ן, מרצ וגם השומר הצעיר. אני מניחה שאתה מתכוון אליהם, או לחלקם. ואותי, האמת, זה מפתיע, די מצער ובעיקר מעורר בי מחשבה: למה, בעצם, דווקא עכשיו, או גם עכשיו, כשהרבה אנשים הבינו שיש בעיה יסודית בחלוקת העושר, שאנשים עובדים ולא מצליחים להתקיים בכבוד בגלל מיסוי עקום, מחירים מופקעים, רגולציה שלא פועלת לטובת האזרח וכו', ויוצאים לרחוב להפגין על הדברים האלה – למה לצפות בעצם שארגוני שמאל לא יפגינו? אלה, נו, ארגוני שמאל, גם חברתי. מרצ וחד"ש מעולם לא הגבילו את עצמם לעניין הסכסוך (האיחוד שהוליד את מרצ הרי כלל את מפ"ם). מדובר בשמאל לגווניו השונים, אבל שמאל – חברתי וגם מדיני, מדיני וגם חברתי. למה לצפות שהם ישבו בבית, או יבואו בלי סימנים מזהים?… מרצ נאבקה שנים למען דיור ציבורי הוגן וראוי (אני מניחה שאתה מכיר את פועלו של רן כהן – אבל אולי מרצ לא "שמאל קיצוני בעיניך", והם גם ירוקים…).

      אני תוהה במלוא הרצינות.

      אהבתי

  2. ניר הופמן הגיב:

    גם לי קשה עם עניינים המוניים אז אני מבין אותך. וגם אני אמביוולנטי לפעמים כלפי המחאה הזו, שנדמית לי לפעמים כמו פסטיבל או עוד טרנד שיחלוף כאשר הטרנד הבא יגיע. אבל אז אני רואה שזה לא רק "תל אביביים צפוניים" אלא אנשים מכל שכבות האוכלוסיה, בגילאים שונים ובכל הארץ, ומבין שהכעס והדרישה לשוויון הוא נחלת שכבות רחבות בעם, שקולם רוב הזמן לא נשמע, ועכשיו – דווקא בזכות העובדה שאת המחאה מובילים תל אביביים מקושרים, וביניהם אנשי פרסום, תרבות ותקשורת – יש להם הזדמנות נדירה להשמיע אותו.
    לגבי הדרישות: לא כולם יודעים את כל הפרטים בכל מחאה. יש את המעטים שיודעים מה בדיוק הבעיות ואיך בדיוק אפשר לפתור אותן, ויש את הרוב שיודע שקשה לו ושהוא נאנק תחת שכר הדירה/ המשכנתא/ ההוצאות על הילדים. אני מתנגד נמרצות לרעיון שאני שומע יותר ויותר לפיו מי שאין לו תכנית סדורה לפתרון לא צריך למחות כלל. להיפך: קול זעקה הוא הנשק היחיד והאחרון של מי שאין לו אידיאולוגיה סדורה, שלא לדבר על הכלים להגשים אותה.
    שנית, כמו שאתה כותב יש הרבה בעיות, סקטורים שונים סובלים מבעיות שונות, וסקטורים אחרים שנהנים מאי השוויון סובלים מאי שוויון בתחום אחר. אני מניח שרצונם של מנהיגי המחאה היא קודם כל לצבור כוח כזה שלא יוכלו להתעלם ממנו (מחאות שונות בשנים האחרונות נוטות להתמסמס בשל התמגזרות-יתר), ואז לנסח תביעות ברורות ומשותפות ככל האפשר.
    ולבסוף, בהחלט צריך דרישות ברורות, זה נכון. הבנתי שבהפגנות היום הולכים להציג אותן. אני מקווה שכל מי שנמנע עד כה מלהשתתף במחאה מהסיבה הזו, יצטרף אליה אחרי שיוצגו הדרישות (אם יהיו לטעמו כמובן), ולא ימצא לו סיבה אחרת.
    לגבי השמאלנים הקיצוניים – אני לא מסכים איתך. יש לי חברים שאינם שמאלנים כלל שמסכימים עם המחאה הזו וגם מצטרפים אליה. הם מבינים שאם גם השמאל וגם הימין כבר מסכימים על פתרון שתי המדינות, אנחנו עומדים בפני חלוקה מחדש של המחנות הפוליטיים לפי תחומים אחרים, כלכליים וחברתיים. ולדעתי (או לפחות לתקוותי) בתחומים האלה העם הוא שמאלי הרבה יותר מאשר ימני.
    אגב, כמי שרואה עצמו חלק מאותם שמאלנים קיצוניים, לפחות בתחומים מסוימים, לצערי אני סבור שאתה מגזים קשות בכוחם. זה שאתה רואה בעיקר אותם במחאות זה משום שהאנשים האלה (כמו כל קיצונים, גם מהצד השני), רועשים הרבה יותר, מאורגנים הרבה יותר ומוכנים לעשות ולהקריב הרבה יותר מהאחרים (להיעצר, להפגין במקומות שאני לא מעז לדרוך בהם, לסכן את מקום העבודה שלהם, לארגן עובדים למחאה ולהסתכן בלחטוף מכות משומרים ומאבטחים).
    ואגב, אותם "שמאלנים קיצוניים" המושמצים כל כך עושים למען השכבות החלשות בישראל הרבה יותר משאני אעשה אי פעם. אני מקווה שיום אחד האנשים האלה יקבלו את הכרת התודה המגיעה להם.

    אהבתי

  3. balibesh הגיב:

    את דעותי (האוהדות) על המחאה כתבתי בהרבה טוקבקים בדה-באזר. לכן ארדד עצמי עכשיו ואתייחס לחלק שבו אתה כותב על (אוהדי) מכבי חיפה. אעשה זאת, ברשותך, בפולנית רועמת:

    "אל תגיד שלא אמרתי לך".

    נראה לי שאתה מתחיל להבין על מה אני מדבר כשאני מטיף פה על חשיבה חיובית על הכדורגל שלנו והקבוצה שלנו, במקום להשקיע כ"כ הרבה אנרגיה בלהתבעס מקטן.

    ודרך אגב, גם האוהדים של בוראץ (אחרי שחטפו פה 5:1!!!)

    אהבתי

    • ניר הופמן הגיב:

      זו כמובן לא הפעם הראשונה שאני מצר על התנהגות האוהדים שלנו במגרש. עם זאת אני חולק עליך – אפשר להתבעס מהקבוצה או מקטן או מאלישע ואפילו משחר (למרות שזו באמת כבר קצת כפיות טובה לדעתי), בזמן ובמקומות המתאימים – בבלוג, בפורום, בשיחות אוהדים. מותר להעביר ביקורת על הקבוצה. אבל במגרש עצמו, כשהקבוצה בפיגור זה בדיוק הזמן לעודד ולא לפגוע.
      אגב צריך לציין שהיו לא מעט במגרש (אני מניח שב-ג') שעודדו גם בפיגור, ועל כך כל הכבוד להם.

      אהבתי

  4. שמרלינג הגיב:

    לא אמרתי שמי שאין לו הצעה לפתרון, שלא ימחה, אלא, שיחליט מה המחאה שלו. זה אולי קטנוני בשלב זה. נראה מה יוליד יום. סך הכל אני שמח על הערב הזה.

    אהבתי

    • ניר הופמן הגיב:

      אוקיי, קצת השתמשתי בדברים שלך להגיב על ביקורות אחרות שאני שומע :)
      גם אני שמח על אתמול בערב. אני מקווה שכמה בתים בירושלים (ובקיסריה ובארסוף ובכפר שמריהו) רעדו קצת.

      אהבתי

  5. mooncatom הגיב:

    ראית איזה יופי? 150 אלף אנשים מזיעים חגגו לי יומולדת אתמול והבטיחו להביא לי את הראש של ביבי על מגש. מרגש. ועכשיו ברצינות. תמיד כשמישהו מנסה להתקומם כנגד הסדר ה(כאילו)קיים, אומרים לו שמה כבר הוא ישיג, ושלא זו הדרך, ושככה ושככה, הרבה יותר נוח כבר לא לעשות כלום ולשתוק. אבל בשביל להתקומם ולא חשוב כנגד מה, צריך להאמין במשהו, וצריך שבאמת יהיה אכפת, וצריך גם לא להקשיב לקולות התבוסתניים האלה, וזה הכי הכי קשה. אני מתרגשת מאוד לראות את ההתקוממות הגורפת הזו, ותמסור למם את כל הערצתי!

    אהבתי

  6. תום א הגיב:

    באופן עקרוני אני נגד בוז לקבוצה, ומעריך מאוד את הקופים וחבריהם על העידוד הבלתי פוסק בכל מצב.
    ואולם אני חייב לציין שכשישבתי ביציעי קרית אליעזר ביום רביעי האחרון, וצפיתי בבחור מוכשר בשם מוחמד גאדיר מקבל צ'אנס בהרכב הפותח אחרי הרבה מאוד זמן, ולא מזיז את התחת שלו בהגנה אפילו אם הכדור במרחק מטר ממנו, אני בהחלט יכול להבין את שריקות הבוז. על גולסה או ורד לעולם לא אצעק, כי הם נותנים את הנשמה על המגרש. אבל גאדיר – הייתי ממש קרוב לפרוץ למגרש ולתת לו סטירה. ילד מפונק, תשרוף את הדשא! זאת מכבי חיפה! זה מוקדמות הצ'מפיונס! סססססאמק.
    עם כל הסימפטיה לשחקני בית, ואפילו שהוא די מוכשר, הייתי מעיף אותו מהקבוצה למען יראו וייראו.

    אהבתי

  7. פרלה הגיב:

    היה מתאים לכתוב פה (בפרט אחרי הנאחס השיימוני מאמש): "מכבי חיפה אהובתי את הולכת פייפן" אבל דווקא בהקשר הזה, משום מה, אני אופטימי.
    אני מאמין בפוטנציאל הגדול בסגל הקיים + קשר אחורי מהסוג הגרזני (געגוע לכיסופים לקולמה משופר).

    אהבתי

  8. אביעד הגיב:

    שמרלינג, ראיתי שכתבת ש"שהמחאה הזאת שמקורה צודק וראוי בעיני, נחטפה (hijacked) על ידי פעילי שמאל קיצוני ".
    הופ ושלומית כתבו את דעתם, אני רוצה להוסיף לכך שני דברים קטנים:
    הראשון הוא שהיו אתמול כ 150,000 איש בהפגנות ברחבי הארץ (למרות שע"פ ישראל היום היו 100 אלף). אם השמאל הקיצוני היה מסוגל לגייס 150 אלף איש, מרצ כבר מזמן הייתה אחראית על הקמת הממשלה יחד עם חד"ש.
    הדבר השני הוא דברים שאמר היום מזכיר הממשלה צבי האוזר: הוא אמר שהממשלה צריכה להקשיב למפגינים, "אם הם לא מונעים ממניעים פוליטיים". אני יוצא מנקודת הנחה שהוא ממשיך בקו התקשורתי של ממשלת ישראל. 150 אלף איש יצאו לרחובות למחות, אבל ממשלת ישראל דורשת הוכחה שמניעיהם טהורים. המשך ישיר למסע הדה לגיטימציה של המאבק. משהו כמו 5 מתוך 6 המפלגות הגדולות בישראל הן ימניות. אז כש 150 אלף איש יוצאים להפגין, סביר שיש גם ימנים ביניהם. בממשלת ישראל חושבים אחרת. במקום להתמודד עם הבעיה, מכפישים את מי שמתלונן. זה לא שיש כאן מצוקת דיור, זה לא שיוקר המחיה לחלוטין לא פרופורציונלי למשכורות. זה השמאל שמסית.

    אהבתי

  9. ניר הופמן הגיב:

    תום – אני מבין את מה שאתה כותב ואני חייב להודות שנוח יותר לבקר מהכורסא הנוחה את האוהדים שמגיעים לאצטדיון ומוציאים את מיטב כספם רק כדי לראות שחקנים שלא מתאמצים (וגם אותי זה הדבר הכי מרתיח). לגאדיר יש בעיה מנטלית קשה, ואני כבר לא יודע אם הוא יצליח לצאת ממנה.
    פרלה – קשר אחורי, בלם – ואז גם אני אאמין.
    אביעד – כרגיל לאחרונה, מסכים איתך. יותר מכך: לדעתי בקרוב כמה "שמאלנים קיצונים" יתנערו מהמחאה כשיבינו שזה לא בדיוק מה שהם רצו. זו יותר מחאה המונית של מעמד הביניים והבורגנים מאשר מהפכת הפרולטריון.

    אהבתי

  10. שמרלינג הגיב:

    ההתייחסות שלכם משמחת אותי, רק בבקשה שימו לב לדקויות ואל תאשימו אותי בדברים שלא אמרתי. הדברים שאני כן אומר חמורים מספיק. אני גם שמאלני שכזה, אבל ציוני גאה ולא אופנתי.
    שלומית, במקרה גדלתי בשומר הצעיר. מרץ זה מיינסטרים, אבל גם מפלגה סקטוריאלית, חברי הכנסת שלהם לרב אנשים שאני מאוד מעריך. אני כמובן לא מצפה מארגוני השמאל לא להפגין, אבל הם מושכים את המאבק הזה למקום שלהם ומאבדים לגיטימציה. שימי לב לתגובה של mooncatom בפוסט הזה ממש. הראש של ביבי על מגש? לא כוס התה שלי. זכור לי מההפגנה גם שלט: "מוברכ, קדאפי, [דיקטטור ערבי לשעבר כלשהו], ביבי " אותו נשא ערס צ'ה גבארי טיפוסי. לנאורים אין בעיה עם כאלה, אני מבין את זה ממזמן. לי יש.
    אביעד, ההנחות שלך למעלה באוויר, לא מבוססות ולא הגיוניות ובכלל, כמה מנדטים זה 150K פתקים? יש מצוקות אמיתיות, אבל המאבק הפך למאבק על 'צדק חברתי' ואז הפך ל'מהפכה'. כשמסבירים לי שבגלל השטחים יוקר המחיה בארץ גבוה, אני נבוך, כי מצד אחד אני מאוד רוצה שנצא מהשטחים ומצד שני אני שונא שמתייחסים אלי כמו טיפש. או כשאומרים שבמחיר של גדר ההפרדה יכלו לבנות כך וכך דירות ל'זוגות צעירים'. או כשאומרים לי שיש אנשי ימין בהפגנות, שבאו לרוטשילד בשביל למחות על מחירי הנדל"ן בתל אביב, כשבעופרה יש יחידות דיור (דירות זה במרכז) בזיל הזול. סתם, לא בדקתי.
    אני רוצה שיהיה כאן טוב, שיבנו המון דירות זולות ולא מגדלי יוקרה, שתהיה תחבורה ציבורית יעילה 7\24 שתהפוך את המגורים בפריפריה לטובים יותר, אני כבר שנים שותה טקסטים על צדק חלוקתי ונחרד מדיונים נוספים בנושא תמלוגי הגז, אני יודע כמה עולה גן פרטי וכמה חופשת הלידה קצרה פה. מה שקורה עם הרופאים זה לא דבר חדש, זאת התעללות מתמשכת. אני גם בעד קיצוץ בקצבאות הילודה, נגד הוזלה נוספת בשכר הלימוד בפקולטות מסויימות, נגד השכר האסטרונומי שאליטות אלימות של עובדי מדינה מרוויחות פה (נמלים, חשמל, מים, אוויר, פיננסים).
    טוב, אני מתקשה לכתוב עכשיו. השכנה מהבניין ליד גונחת כאילו אין מחר ואני לא מצליח להחליט אם היא אישה או רק נראית ככה. לילה טוב. רציתי לעצבן אתכם יותר, אבל יצא לי חמודי כזה. שוין.

    אהבתי

  11. ניר הופמן הגיב:

    שמרלינג – לגבי ביבי התלבטתי. ברור שהייתי רוצה שהוא יעוף, אבל לכאורה הדבר הנכון לעשות כדי לצרף גם את אחרוני המתנגדים הוא להודיע בפומבי שאין שום כוונה להפיל את ביבי. עם זאת, מה הסיכוי שביבי ייענה לדרישות? הרי הוא המייצג של הקפיטליזם המשתולל. אז התשובה היא – אם ביבי מוכן למדינת רווחה סוציאל דמוקרטית, תפאדל. אם לא, שיהיה מישהו אחר שכן מוכן.
    אבל אני לא חושב שיקרה אסון אם ביבי לא יתפטר עכשיו, והעם יעיף אותו בבחירות הבאות. ראית? אני מוכן ללכת צעד לקראתך, עכשיו תלך צעד לקראתי. בינתיים ככה זה עובד. בהפגנה שלשום הזכירו את אריאל בין ערי ישראל, וכמה שזה מרתיח – וזה מרתיח – אף אחד לא קרא בוז. אלה שמאלנים קיצונים אלה? ואני גם לא שומע כמעט על הכיבוש, למרות שלפחות לדעתי יש לו קשר ישיר לכל מה שקורה במדינה.
    לגבי ה"מובראכ, קדאפי וביבי" – גם אני לא מסכים עם השלט, אם הכוונה היא ששלושתם דיקטטורים. אין מקום להשוואה. אבל אם הכוונה היא שמנהיגים צריכים לעבוד בשביל העם שלהם ולא בשביל קומץ מקורבים ו/או שכבת אליטה, אחרת הם יופלו – אני מסכים לגמרי. העניין הוא שאתה 1. רואה רק את השלט הזה ו 2. מפרש אותו כך שהוא יצדיק את ההנחות המוקדמות שלך, במקום לראות את מגוון הדעות והשלטים או יותר טוב – לבוא עם שלט משלך ולהשפיע על הכיוון של המחאה. וזה לא רק אתה, אלו חלקים נרחבים מהימין שמוותרים מראש על כל השפעה על המחאה, וחבל. אחרי זה מתפלאים ש"רואים רק שמאלנים".
    כבר עכשיו אני יכול להגיד לך שלדעתי המחאה תפסה כיוון שונה לגמרי, והרבה יותר מיינסטרימי, ממה שהיה נדמה בהתחלה. אני לא בטוח שזה טוב או מתיישב עם הדעות שלי, אבל אם זה מה שצריך כדי לגרום לשינוי, אני מוכן לזרום עם זה.
    (וזה דווקא נחמד שאתה מנסה לעצבן, זה מעורר שיחה וזה מצוין. לא שזה יעזור לך – בסוף תמיד יתגלה שמתחת לכל העצבונים אתה שמו"צניק חמוד).

    אהבתי

    • שמרלינג הגיב:

      הלו, באמת מרתיח אותך שאריאל נחשבת לעיר ישראלית? אני מבין אי נוחות, למשל, אבל אם זה מרתיח אותך, מה אתה מצפה שיקרה עם העיר הזאת בעתיד?
      את השלט עם מוברכ וביבי הבנתי אחרת, ראיתי בו קריאה להפיכה. היו עוד כמה סיבות למה חשבתי ככה, אבל לא זכור לי משהו ספציפי עכשיו.
      אל תשייך אותי לימין, למרות שאני ימינה ממך, כי לא תשמע ממני עידוד בניה בהתנחלויות והיחס שלי לדתות השונות ולדת הקפיטליזם הוא אחד הדברים היחידים בהם אני בטוח בדיון הזה.
      אני מקווה שאתה צודק, וכיוון המאבק הוא באמת מיינסטרימי. את הפיכת השלטון נדחה לבחירות. זה יהיה מבחן אדיר למדינה שלנו.

      אהבתי

      • ניר הופמן הגיב:

        זה לא אי נוחות, זה מרתיח בעיני. כי אריאל היא לא עיר ישראלית, ולא רק בעיני אלא גם בעיני ישראל. אם וכאשר שאריאל תסופח לישראל אשמח לקרוא לה כך. בינתיים, מי שגר שם חי בשטח כבוש שלא מסופח לישראל. והניסיון להתייחס אליה כעיר ישראלית רגילה (רק כשזה נוח, כמובן) הוא ניסיון לאחוז את המקל בשני קצותיו, על חשבון הפלסטינים.
        מצטער ששייכתי אותך לימין (איפה?).
        87% מהעם תמכו במאבק בפעם האחרונה שראיתי. נציגי המחאה נפגשו היום עם שמעון פרס. אבי לוזון הביע תמיכה במחאה. אפילו הדתיים מתחילים להתעורר. אני חושב שהמאבק הוא כבר מיינסטרימי לחלוטין (חוץ ממרכז הליכוד כמובן, שסתם מת מפחד).

        אהבתי

  12. mirage הגיב:

    מסתבר שגם הנושא העיקרי שכתבת עליו קשור לכדורגל:
    http://www.one.co.il/Msites/Biz/InsideArticle.aspx?id=184160&bz=11

    אהבתי

  13. ניר הופמן הגיב:

    מצוין.
    האמת, כשראיתי את המשחק שלנו מול מאריבור חשבתי לעצמי – אם אני רואה משחק מרכזי עם יותר מעשרת אלפים צופים ואין שום אזכור של המחאה, אפילו לא שלט מסכן (אפילו וסילי לא עשה איזה שלט בסגנונו המיוחד – "העם דורש צדק – יאללה מכבי חיפה!") – כנראה שזו באמת מחאה נישתית של כמה תל אביבים. מאז כמובן היו ההפגנות הגדולות וזה קצת השתנה אבל עדיין – אם זה לא הגיע לאצטדיונים, זה לא באמת קרה. אז טוב שזה מגיע ומי מתאים יותר להוביל את זה מאוהדי השכונה.

    אהבתי

  14. mirage הגיב:

    למרות שהם פנו רק לקבוצות מליגת העל, נדמה לי שאוהדים שלנו מתחילים להתארגן ומשלחת תגיע.

    אהבתי

  15. אביעד הגיב:

    שמרלינג: לדעתי, לאור הירידה באחוזי המצביעים, 150 אלף מצביעים שווים בסביבות 10 מנדטים לפחות, אבל זו לא הנקודה. הכוונה היא שלכל מחאה או דעה יש את התומכים האקטיביים והפאסיביים. מי שיוצא להפגין הוא אקטיבי. מי שמסכים איתו מהבית הוא פאסיבי. ביום הבחירות, גם הפאסיבי אומר דברו. אם תנועה מסויימת מגייסת 150 אלף תומכים אקטיביים, יש לה לפחות עוד מליון פאסיביים. לפי הנתון של סמילי, אם 150 אלף קולות הם 5 מנדטים, אז 1.2 מליון קולות שווים 40 מנדטים. אם חדש ומר"צ מקבלות ביחד 40 מנדטים, הן יקימו את הממשלה.
    בכלל הטיעון של "המפגינים מנותקים מהעם, מפונקים, אז מה אם מחירי הנדל"ן בת"א גבוהים, זה ביקוש והיצע", הוא טיעון גרוע. המחאה הזאת לא הייתה מעולם על מחירי הדיור בת"א. למה איפה אמור תושב ת"א שמוחה על מחירי הדיור ככלל למחות? בכפר סבא?
    זכור לי מההפגנה גם שלטים של "מצוקת הדיור נגרמה בגלל הקפאת הבניה ביו"ש". זאת דעה שהיא לא ממש כוס התה שלי. אז אני אמור להפסיק להשתתף במחאה ולצעוק שזו מחאה של מתנחלים?

    אהבתי

    • שמרלינג הגיב:

      ובכן, לא. על פי ויקיפדיה, המודד למנדט הוא 27,246 . ההנחה על תומכים פאסיבים ואקטיביים במקרה הזה טעונה הוכחה. לדעתי האישית, זה פשוט לא נכון, אבל זה לא עיקר הויכוח.
      הטיעון שכתבת אחרי זה, לא קשור אלי, אבל אני מסכים שהוא טיעון חלש.
      לגבי השלט שראית, ואיתו קשה מאוד להסכים, אם נגיד רב המפגינים היו אנשי ימין שמעוניינים להגביר את הבניה בשטחים כפתרון לבעיית עלות הדיור, האם עדיין היית מצטרף אליהם ומפגין? שמעתי גם טענות שהפליטים ומהגרי העבודה בתל אביב אחראיים במעט לעליית המחירים ואפילו שכמות הגירושין הגבוהה קשורה לכך. אם כולם מסביבך היו מספקים טיעונים מטופשים, אז כן, היית צריך להפסיק להפגין איתם!

      אהבתי

  16. שי הגיב:

    מחאה שמאלנית.
    "צדק חברתי" "מדינת רווחה" "דיור בר השגה" כל אלה ססמאות שמאלניות הרבה יותר מ"שתי מדינות לשני עמים" למשל.
    כמי שמאמין בשוק חופשי, באחריות אישית ובהקטנת מעורבות המדינה בחיי האזרחים – אני לא שם.

    (נעים להרגיש לשם שינוי מיעוט צודק)

    אהבתי

  17. אביעד הגיב:

    שמרלינג, הטענה בהפגנה היא שמחירי הדיור גבוהים מדי. אני מסכים והצטרפתי. הטענה לא הייתה "ביבי תתפטר" אלא היה מיעוט קטן שקרא לכך. היא לא הייתה "המשך בניה ביו"ש עכשיו" אלא היה מיעוט קטן שקרא לכך. מה שקרה זה דבר פשוט – מסע דה לגיטימציה מצד הממשלה נגד המוחים. "הם שמאלנים".
    אני יודע שמישהו בדיון נמצא בצרות כשהוא תוקף את הטוען ולא את הטיעון. ממשלת ישראל לא מכחישה שיש בעיה בשוק הנדל"ן, היא פשוט טוענת שהמפגינים נגד הבעיה הם שמאלנים.
    זה אומר לי שני דברים: הראשון הוא שלממשלה שלנו אין פתרון או רצון למצוא אחד כזה. השני הוא שלהיות שמאלני הפך להיות דבר כ"כ גרווע במדינה שלנו עד שבנאדם שמוחה שהגבינה יקרה מדי מסווג כלא בסדר כי הוא שמאלני.
    אתה לא אשם בזה ולא חלק בזה. פשוט קנית את זה.
    שי – אני שמח שאתה מאמין באחריות אישית. גם אני. לב המחאה נגד מחירי הדיור היא העובדה שאנשים משכילים שמרוויחים משכורות יפות, לא יכולים לקנות דירה. אם הפתרון שלך הוא להצביע עליהם ולהאשים אותם, זה לגיטימי לחלוטין. רק… איפה הפתרון? אם אני אשם בזה שאין לי אפשרות לדירה (לא רק במרכז), מה אתה מציע שאעשה בכדי לתקן את המצב?

    אהבתי

    • שי הגיב:

      המחאה שמאלנית כי דרישות המוחים להעלאת מיסים ולהגברת מעורבות המדינה בכלכלה הן דרישות הנובעות מהשקפת עולם שבכל מקום בעולם היא שמאל. זה לא עושה אותה צודקת או נכונה פחות, אבל הבריחה של (חלק) מהמוחים מהתגית "השמאלנית" גובלת בהטעיה.
      גם לפני 5, 10 ו20 שנה היה קשה לקנות דירה. המחירים היו אולי זולים יותר אבל ההתחיבויות שאנשים לקחו על עצמם במשכנתאות בריבית גבוהה היו לא פחות גבוהות.
      מרגיז אותי הנהי על "יוקר המחייה" ועל "קריסת מעמד הביניים" כאשר טלפונים באלפי שקלים נמכרים כמו קרטיבים באמצע אוגוסט.

      אהבתי

  18. שמרלינג הגיב:

    אביעד, תודה שהסרת ממני את האחריות, אבל אין צורך. אני יכול להתמודד עם הטעויות שלי בלי להתלונן ששטפו את מוחי. מתחת לבניין בו אני עובד, שהוא משמש גם כקרית הממשלה בתל אביב, מפגינים מתחילת השבוע כ20 מפגינים בחולצות אדומות וצועקים 'ביבי לך הביתה', אז לך תתוכח איתם…
    להיות שמאלני יכול להיות דבר טוב, אבל פופוליזם יישאר דבר רע. את ביבי נצטרך לנצח בבחירות, ועם מצוקות מעמד הביניים אפשר להתמודד רק בדרך שקולה ולא בחריגות מופרכות בתקציב.
    שי, עושה רושם שהמצב כן הדרדר בשביל מעמד הביניים ויש על כך מאמרים ומחקרים לרב. אפשר וצריך לבנות דירות זולות יותר בשביל ההמונים ואפילו לדאוג להם לתחבורה נוחה. זאת מחאה מהמוצדקות, אבל אני מסכים, חבל שגופים פוליטיים שונים משתמשים בה.

    אהבתי

כתיבת תגובה