על דברים חשובים וחשובים יותר

זה לא שיש לי יותר מדי מצב רוח לפוסט חדש. אבל אין ברירה – חייבים להעיף את הפוסט הקודם מהר מהר, לפני שמישהו מהרשויות ייתקל בו ויאשפז אותי בכפיה. אז הנה.

*
אלישע אשם. אשם בתבוסה בדרבי, אשם בתבוסה להפועל ת"א, אשם בעונה המחורבנת הזו. אלישע אשם וצריך לשלם את המחיר – לקרוע את התחת בשביל לתקן. להעיף את המאמן? לפרק את הקבוצה? תשאירו את זה לתל אביביות. אצלנו לומדים מהטעויות, מפיקים לקחים ומשפרים.

ומה לגבי "להחתים אותו לעוד עונה, ועכשיו"? בהחלט. שום דבר לא השתנה, מעבר לכך שהיותה של העונה הזו כישלון הפכה מהנחה מבוססת לעובדה כמעט מוגמרת. אז מה? עונה אחת כושלת על כל שלוש מוצלחות מאוד. הלוואי על כל מאמן ועל כל קבוצה.

*

אני לא מבין מה זה "אלישע מיצה את עצמו". מה זה אומר? מה זה החומר הזה שמוצה ממנו? איך יודעים שהוא נגמר לו? איך מסיקים שאין לו את מה-שזה-לא-יהיה לעוד עונה או שתיים או חמש? השאלה היחידה היא אם אלישע הוא מאמן שמסוגל להוציא אותנו מהבור הזה. בהתחשב בכך שהוא כבר הוציא קבוצות מבורות בעבר (גם אותנו), אין סיבה לחשוב שלא.

אם אלישע מרגיש תחושת מיצוי, כלומר שנמאס לו, שנגמרו לו האנרגיות להתמודד עם השחקנים, עם הבעלים, עם הקהל – אין בעיה, שיתפטר. אבל את זה רק הוא יכול להחליט. בעיני זו תהיה בריחה. חובתו המוסרית היא להישאר ולחלץ אותנו מהמצב שגרם לו.

*

אז מה עכשיו? לאלישע, בהנחה שהוא נשאר גם אחרי יום רביעי, יש צ'אנס בלתי חוזר להפוך משבר להזדמנות. מכבי נמצאת בתקופה הכי גרועה שלה בארבע השנים האחרונות. זאת אומרת שכולם, השחקנים, הבעלים, הקהל, התקשורת – כולם מוכנים נפשית לזעזוע קשה. היתרון במשברים הוא שהם מאפשרים לקבל החלטות כואבות, כי "צריך לעשות משהו". כי "ככה אי אפשר יותר". כשמצליחים, אף אחד לא רוצה לגעת ולהרוס. כשמגיעים לסף ייאוש, כל פעולה נואשת מתקבלת בהבנה. בקיצור, זה הזמן להעיף את קטן מההרכב.

זו לא בושה להודות בטעות. ובכן, טעיתי. אין לנו הגנה מעולה. יש לנו הגנה סבירה, שבשיאה יכולה להיות אפילו טובה. פאלח אולי יהיה אגדה יום אחד אבל בינתיים הוא רק פוטנציאל גדול. בוליאט הוא לא זה ולא זה. טוואטחה זכה ליותר מדי שבחים מהר מדי, והבלוג מקבל עליו את מלוא האחריות.

אבל לא בגללם אין לנו הגנה מעולה, אלא בגלל שהגנה עושים עם 11 שחקנים (מי שרצה דוגמה לכך קיבל אותה שעה וחצי אחרי סוף המשחק שלנו). אנחנו משחקים כבר תקופה ארוכה עם 10. כל עוד גולסה ויאיא משחקים, זה מחפה איכשהו על חוסר הנוכחות של הקפטן שלנו במשחק ההגנה. כל עוד הוא מספק מסירה או שתיים גאוניות במשחק, סולחים לו על אי התפקוד בכל מה שקשור ללחץ על ההגנה, לעבירות שנועדו לעצור מתפרצות ולעזרה מאחור כשמגן נתקע למעלה. אבל כשהוא לא קיים גם בהתקפה, באמת שאין סיבה להמשיך להציב אותו בהרכב. חוץ, כמובן, מהחשש הקבוע שהקבוצה תתפרק בלעדיו.

ובכן, הבעיה הזו נפתרה. הקבוצה כבר מפורקת. מה שנשאר עכשיו הוא לבנות אותה מחדש, סביב שחקנים שעושים עבודה גם כשהם בלי הכדור, סביב שחקנים שעושים הגנה, סביב שחקנים שצריכים להרוויח את מעמדם, ולא כאלה שמקבלים אותו במתנה כחול על גבי תלוש בכל חמישי בחודש.

*

ואולי אלישע כלל לא צריך לקבל את ההחלטה הקשה הזו? בעונה שעברה מה שהביא למפנה בדרך לאליפות זה שקטן זז הצידה ופינה את הבמה לרפאלוב, שמצידו לקח את המושכות והפך לשחקן העונה של התקשורת. זה הזמן שהקפטן שלנו יוכיח שוב שהמועדון חשוב לו יותר מעצמו, ויפנה את המקום לגולסה.

*

וכל זה לא חשוב. להשליך חפצים על דגני? לנסות לפגוע בסארי פאלח? לזרוק מוט ברזל על אלישע?! זו בושה שבקהל שלנו יש אנשים כאלה. וזו כלימה שהאוהדים האחרים לא מונעים מחולי הנפש האלה לסכן חיים.

החפצים נזרקו מיציע ג'? שיסגרו אותו לכמה משחקים. אם האולטראס שלנו לא מסוגלים לעצור כמה חארות מסוכנים, אין סיבה לתת להם את התענוג של להישאר ביחד. שיפזרו אותם קצת בין שאר היציעים, שם ילמדו אותם המבוגרים קצת דרך ארץ.

ולא יזיק גם שהחבר'ה בטלוויזיה יחליטו שזה לא באמת נחוץ לצלם את המטומטמים שעומדים שם מעל המאמנים כשהם מקללים, יורקים וזורקים דברים. הרי חלק מהעניין הוא תשומת הלב שהם מקבלים, וכל קלוז אפ על אחד כזה רק מעודד אותם להמשיך. ראינו את זה היטב אתמול, כשלירן חולצה אפורה כמעט הלך מכות עם אוהד אחר על הזכות להיות בפריים. לצלם אותם כשהם מתפרעים זה כמו לתת לכלב ים דג בכל פעם שהוא תוקף את המאמן שלו. תפסיקו לתת להם את המתנה הזו. תפסיקו להאכיל את הטרולים.

*

ולדבר הכי טוב שקרה אתמול לאלישע, הקלאסיקו שהסיט ממנו ומההשפלה בדרבי את תשומת הלב.

ברצלונה כל כך טובה שהיא לא זקוקה למילים יותר. מילים תפקידן לתווך ולהסביר, ונדמה שהכדורגל שלה מסביר את עצמו היטב גם להדיוטי הכדורגל הגדולים ביותר. ובכל זאת הנה כמה רגעים במשחק שיישארו איתי. כדי שתישאר עדות שהייתי וראיתי (וכי אני מכור).

1. דקה 31. ואלדז עומד להוציא בעיטת 5. ריאל, מוכנה היטב, שולחת שלושה שחקנים (!) לעמוד ליד הרחבה ולמנוע את המסירה הקצרה לבלם. וכולם יודעים היטב שבכל זאת ואלדז לא יבעט למעלה. ואכן, הוא מצפצף על ההיערכות המיוחדת של המדרידאים ומוסר באדישות לפיקה לידו. תוך שניות ספורות הכדור עובר כמה שחקנים ומגיע לאזור הרחבה של ריאל.

2. מתישהו במחצית הראשונה. מסי משחק העונה יותר אגואיסטי מאי פעם. מעולם לא ראיתי אותו הולך כל כך הרבה פעמים לבד כשהוא צריך למסור. אבל כל עוד הוא מאבד כדור ויורד עד לאיזור הרחבה שלו כדי לחטוף אותו בחזרה, ברצלונה תמשיך לנצח.

ואז הוא עושה את הקסם שלו ומבשל את השוויון. אם רונאלדו זה מדע מדויק, מסי זה מדע בדיוני.

3. אם יבקשו ממני לבחור דבר אחד שאני אוהב בבארסה חוץ מהטיקי טאקה האלגנטי והנהדר, הרי זו ההתעקשות שלהם לא להרחיק כדורים. הכדור כל הזמן במשחק. הזמן מנוצל במלואו. כל פעולת הגנה היא פעולת התקפה בפוטנציה. זה כמעט עלה להם אתמול בשלושה גולים. אבל זה מה שעושה אותם ברצלונה.

דקה 64. ריאל בהתקפה מסוכנת. יכולה להשוות. ברגע האחרון, פיקה מרחיק לקרן. אני משחרר אנחת רווחה. פויול, לעומת זאת, רותח מכעס על פיקה ועל עצמו על שרק סיכלו את ההתקפה, ולא הצליחו להפוך אותה למתפרצת. שתי דקות אחר כך, בארסה מבקיעה את השלישי.

*

המצטיינים: אינייסטה, בעיקר במחצית השניה. מסי, כל המשחק. צ'אבי, תמיד. אלכסיס סאנצ'ז, ראוי למדים.

ופויול. נדמה לי שכל מי שמשחק או שיחק פעם כדורגל עם חברים התרגש אתמול לראות איך נשמה עם כמה תלתלים יכולה לעצור כמעט לבדה את אחד השחקנים הטובים בעולם. בלי לפגוע בניסיון ובחכמת המשחק הנהדרת שלו, פויול הוא קודם כל נשמה. והוא ההוכחה שבכדורגל, רצון ומסירוּת יכולים להפוך אותך לטוב פי כמה וכמה מסך הנתונים הטבעיים שלך.

*

המצטיין השישי הוא אולי האיש הכי חשוב של משחקי הקלאסיקו בשנים האחרונות: השופט. בקרב בין גישת "השופט כמנצח" (שתפקידו לוודא שהמשחק זורם כראוי) לבין "השופט כשופט" (שתפקידו להעניש על כל עבירה בחומרה הראויה, ללא התחשבות בהקשר), ספגה אתמול הגישה השניה מכה ניצחת. הגיעו אתמול כמה וכמה כרטיסים אדומים. אבל לנו לא הגיע לראות אפילו אחד.

*

וזו לא רק ברצלונה, זו הרמה המדהימה של שתי הקבוצות. איזה משחק נהדר. בעצם, זה כבר מזמן לא רק משחק. זו תחרות בין תפיסת עולם אסתטית שהולכת ומתגבשת למצב הטהור ביותר שלה, מול טענה מנוגדת לפיה אפשר לעצור רעיון שמבוצע בצורה מושלמת על ידי הפעלת יותר ויותר כוח (וכסף). זה לא עוזר. בסופו של דבר, גם הקבוצה הכי טובה בעולם לא יכולה לעצור קבוצה מעולם אחר.

*

ולמי שבכל זאת רוצה ניתוח של המשחק אתמול, הנה אחד יפה של מיכאל יוכין מוואלה. וזה הסיכום של דורפן.

*

וכל זה לא חשוב. כי בזמן שאנחנו נהנים מהקלאסיקו, אנשים מתים ממש לידינו, ובגללנו, במאבק על הזכות לחיות חופשי בביתם.

כתבתי אתמול בפייסבוק שמדובר ברצח בדם קר, ואני מתעקש על זה. יש פה כוונה, יש פה כלי רצח, יש גופה, ולשם שינוי יש אפילו ראיות חותכות. זו לא הגנה עצמית. אתה לא יורה רימון לפנים של מישהו ממרחק כזה בשביל להגן על עצמך, כשאתה יכול פשוט לסגור את הדלת, להאיץ ואז לירות את הרימון ליד, כמו שאתה אמור לעשות.

תמימי לא היה עובר אורח תמים. הוא מפגין אלים שזרק אבנים והוא היה צריך להיעצר ולהיענש. על הנסיבות שהובילו אותו לכך אפשר להתווכח ואני לא מתכוון לעשות את זה (חגי מטר עונה מצוין לכל הטיעונים בתגובות לכתבה המקושרת). העובדות הן פשוטות: למרות שלא איים על חייו של החייל, הוא חטף ממנו רימון לפנים מטווח אפסי. אם זה היה קורה ליהודי, הארץ היתה גועשת. משום שמדובר בערבי, הסערה היחידה היא של כמה שמאלנים שמתווכחים בינם לבין עצמם האם זה היה מוסרי לפרסם את התמונה של תמימי המדמם.

בעשרות שנות כיבוש נוצרה אווירה שמתירה דם של בני אדם. זו אווירה שמאפשרת לאנשים מנוולים לשלוח אחרים להתפוצץ בין חפים מפשע, וזו אווירה שמאפשרת למפקד להורות ולחייל לירות באדם אחר מקרוב בלי סיבה ובניגוד לכל הנהלים. אווירה שמאפשרת לרצוח בלי לתת על כך את הדין. לצערי, גם הפעם הצדק לא ייעשה. הרוצח ימשיך להתהלך חופשי. מוסטפה תמימי כבר לא.

(עדכון: והנה פוסט מאפריל השנה שמרחיב על נסיבות המחאה בנבי סאלח, וכמעט חוזה את המוות הזה)

(עדכון 2: הנה גרסת החייל + סמ"פ בגבעתי שמעיד שצה"ל משתמש בגז מדמיע גם בהפגנות לא אלימות)

*

איזה מזל שיש דברים לא חשובים, שיעזרו לנו לשכוח את מה שחשוב.

אודות הופמן

כותב, עד שייגמר
פוסט זה פורסם בקטגוריה בעיית הקבוצות האחרות, הכדור הוא הכל, ובינתיים בעולם, ירוק עד, כללי, קישור התקפי, שאלות ברומו של אדם, תקשורת השרוכים, עם התגים , , , , , , , , , , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

34 תגובות על על דברים חשובים וחשובים יותר

  1. תום א הגיב:

    כל כך נכון מה שכתבת על קטן. אני בספק אם זה יקרה, אבל התעודדתי קצת.

    אהבתי

    • הופמן הגיב:

      אני שמח. באמת. יותר מדי ייאוש בקרב אוהדי מכבי.
      לא יקרה שום דבר אם לא ניקח אליפות השנה. אבל אם גם לא ניקח וגם לא ינצלו את המצב כדי לנקות את האורוות, זה כבר יהיה מדכא.

      אהבתי

  2. שמרלינג הגיב:

    הופ, תודה על עוד פוסט מצויין.
    אני לא חושב שאלישע מסוגל להוציא אותנו באמת מהבוץ. הקבוצה תשתפר, זה די ברור, גם ללא כל מאמן, אבל רק עד גבול מסויים. אנחנו צריכים מאמן קשוח יותר כנראה ואחד שבוחר יותר טוב שחקנים. גם הקבוצה נראית לא מאומנת מספיק על המגרש ולא מספיק רוצה. אני בטוח שהסגל שלנו עם קשטן או גוטמן שווה מקום ראשון בפער גדול. אז איך אלישע הצליח 3 עונות ופתאום הוא לא מספיק טוב? שאלה טובה. יש לי כמה רעיונות לכך אבל זה יצריך עשרות שורות ומאות מילים, אז אולי פעם אחרת.
    איך ההגנה שלנו טובה אם כל שחקנים ההגנה שלנו כולל השוער הזר פשוט לא שחקנים טובים במיוחד? פלאח הוא היחיד שנראה בדרכו להיות שחקן טוב באמת ובוליאט לדעתי גם יכול להיות לגיטימי. משומר מעולם לא היה לגיטימי בהגנה ושערים רבים וחשובים התחילו בגללו. מבחינה פיזית הוא מצויין ורץ הרבה קדימה, אבל הוא לא שחקן הגנה. מקרה דומה הוא טוואטחה שמסוגל להיות שחקן הרכב רק בקבוצה שההגנה שלה תסתדר גם בלעדיו. הוא לוקה בצורה יסודית מאוד במשחק שלו ולעבור אותו זאת לא משימה מאתגרת גם בליגה שלנו.
    האוהדים האלימים? בושה. באמת בושה. אנחנו כל כך מנסים להיות גאים במחנה האוהדים שיותר מכל מקום אחר בארץ משלב איכות עם כמות ופתאום ערב כזה… העציב אותי הרבה יותר מעצם ההפסד.
    ————–
    לגבי תמימי ז"ל, זה סיפור מורכב. שים לב שכמעט תמיד מי שיסכים עם מטרות ההפגנה יטען שהיה רצח ומי שמתנגד למפגינים יגיד משהו אחר. כולנו מוטים. אסתכן ואומר בתור הדיוט בתחום, שאי אפשר בשום אופן לטעון שהיה רצח בדם קר. לא רוצחים בן אדם עם ירי של רימון ישר אל גופו, זה פשוט לא הגיוני. זה לא כמו לירות כדור במרכז מאסה או בראש. גם הריגה כנראה לא היתה ובכלל קשה להגן על אדם שרץ אחריך עם אבן. נוסף על כך, ראיתי תמונה מאותה הפגנה של תמימי מידה אבן די גדולה. נניח שמפגין אחר מיידה אבן כזאת ונניח שהיא פוגעת באיש אחר שלא חובש קסדה, היא סביר להניח הורגת אותו (כמו אותו מוט ארור שנזרק לעבר אלישע). המפגין לא ייחשב לרוצח. ופור דה רקורד, אני די בטוח שהמדינה שלנו, קרי אנחנו, לא בצד הצודק בנבי סאלח.

    אהבתי

    • תום א הגיב:

      שאראנוב שוער מצוין. רואים את זה בכל משחק. הוא עוד צעיר יחסית, והוא יילך וישתפר.
      טוואטחה זה השקעה לעתיד, כולנו ידענו את זה, אבל כל פעם שיש לו משחק טוב אנחנו מסתנוורים ומעלים את רף הציפיות. הוא כבר עכשיו המגן השמאלי הכי טוב בארץ, צריך לתת לו ביטחון והשיפור יבוא.
      כמו שניר ציין ואני מאוד מסכים איתו, הבעיה שלנו היא לא חוליית ההגנה, אלא במשחק ההגנה של הקישור. תמיר זה לא זה, קטן לא עושה הגנה, ואנחנו תלויים בנשמה של בוקולי, ובפציעה של סיידו.

      אהבתי

  3. טוב שחזרת. פוסט מצויין, עם שורת סיכום מדכאת.
    ואני חושב שקטן צריך לתלות את הנעליים כבר מאז שהוא הבקיע מולנו באולד-טראפורד.

    אהבתי

    • הופמן הגיב:

      תודה רועי. אם קטן היה תולה את הנעליים אז, הוא לא היה מוביל אותנו לאליפות לפני שלוש שנים. את מה שיש לו אי אפשר לקחת ממנו (רק חבל שזה כולל גם את חדר ההלבשה).

      אהבתי

  4. הופמן הגיב:

    שמרלינג – תודה. ותודה על התגובה המושקעת והמנומקת.
    אני לא מסכים לגבי איכות השחקנים. בטח שלא לגבי שראנוב, שכל משחק נראה טוב יותר (אבל הזמן יגיד). העניין הוא שכבר כולם הוכיחו שהם יכולים להיות טובים יותר, אז הפוטנציאל נמצא שם. אין לי ספק שהיכולת כרגע לא מייצגת את הכישורים שלהם, אלא מצב מנטלי מסוים בקבוצה.
    לגבי תמימי – גם אני לא עו"ד ואני לא יודע מה החוק בנוגע לירי מכוון של רימון גז לגופו של אדם. האם הוא צריך לדעת מראש שזה יהרוג אותו או רק לדעת שיש סכנה כזו כדי להיות מואשם ברצח? אין לי מושג. למה רימון גז לראש שונה מכדור לראש? הרי עוצמת המכה לבדה יכולה להרוג (מה גם שהבנתי שהיה ברימון הזה איזה אפקט שמגביר את העוצמה שלו. אני יכול לברר מה זה בדיוק, אם זה חשוב).
    בכל מקרה אחר גם הייתי בטוח שהוא לא התכוון להרוג אותו ממש, מהסיבה הפשוטה שאף אחד לא רוצה לשבת בכלא על רצח של אדם שהוא בכלל לא מכיר. אבל הנורמה שהשתרשה כאן היא שחייו של פלסטיני שווים הרבה פחות, ושחיילים לא יושבים בכלא על רצח/ הריגת פלסטינים. אז הנה הולך הנימוק הזה.
    אם מפגין עומד עם אבן גדולה מול חייל לא מוגן שלא מאיים עליו ומכה בראשו באבן והורג אותו, זה לא ייחשב לרצח? אני לא בטוח.
    ולשם הדיוק, תמימי לא רץ אחרי החייל עם אבן, אלא אחרי ג'יפ ממוגן בו ישב החייל. לא באמת היתה סכנה לחיי החייל ואני חושב שקשה להתווכח על זה.
    בכל מקרה, בוא נגיד שאסתפק בכך שהמקרה יתברר ברצינות בבית משפט (ולא בבית דין צבאי). בוא נראה אם זה יקרה.
    הוספתי לפוסט קישור למידע על נסיבות הסכסוך בנבי סאלח.

    אהבתי

  5. שמרלינג הגיב:

    טוב, אז אנחנו מסכימים על העובדות, אדם רץ אחרי ג'יפ מג"ב עם אבן ונורה למוות מרימון גז. קשה לאמין, למרות שאתה צודק ויש נורמה שחייו של מפגין פלסטיני (עם הנמצא איתנו בעימות) אלים, שווים פחות (כמו בכל מדינה אחרת בעולם, אגב) ואוסיף ואומר שלוחמי מג"ב נוטים … אהמ… להגיע מורעלים מהבית. עדיין, זה רצח?! זה רצח בערך כמו שריצה אחרי הג'יפ היא התאבדות. אם אתה לא שמאל קיצוני, אין מצב שאתה מתייחס לזה כמו רצח (ואם אתה לא ימני במיוחד, אתה לא מבין למה המדינה שלך עושה דברים כאלה מלחתחילה…)
    ראיתי עכשיו גם את הטענה שאם תמימי היה יהודי הארץ היתה גועשת. נו ברור. גם הרג של מג"בניק על ידי יהודי היה מרעיש את הארץ. לעומת זאת, כשחייל שלנו נהרג על ידי פלסטינים, זה מופיע בכותרות ליום אחד ותו לא. זוהי דרכו של עולם וזה לא אומר הרבה בענייננו.
    (בדוגמא של המפגין שזורק אבן, התכוונתי זורק ממרחק רב ולא עומד ממש מול החייל שלא מאיים עליו. מטרת ההפגנות האלו היא יותר מסתם להפגין, היא לראות כח נגד הכיבוש והתנגדות במקרים כאלה בהכרח אלימה. הטענות שההפגנות לא אלימות מגוכחות ונשמעות בעיקר על ידי יהודים. אם ההפגנות באמת לא היו אלימות, אף אחד לא היה שומע עליהן.)
    זהו בנושא הזה מבחינתי, זאת מרגישה לי במה לא מתאימה. מאחל לנו לשוב ולהתעסק בעיקר בכדורגל.
    אגב, אהבתי את הכעס של בוקולי היום על חבריו לקבוצה. במקום.

    אהבתי

    • תום א הגיב:

      מאחורי הכעס של בוקולי עומד משהו הרבה יותר רחב – זה שנטשנו את המודל של שחקני בית פלוס חיזוק, והפכנו לקבוצה שקונה מלא שחקנים ממקומות אחרים בארץ.
      אם חצי קבוצה גרה בתל אביב ובנתניה, מה הפלא שהם מפסידים בדרבי.
      אני מקוה ששנה הבאה, כשנחזיר את סולליך ונשחרר כמה שחקנים שקנינו בטעות, נחזור לדרך שהביאה אותנו לכל ההישגים בשנים האחרונות.

      אהבתי

    • הופמן הגיב:

      שמרלינג – בקישור בסוף הפוסט לנסיבות הסכסוך בנבי סאלח אפשר לראות מה הכוונה ב"הפגנה בלתי אלימה". מלבד הסיבות למחאה, שבעיני הן מוצדקות אבל זה לא רלוונטי, נטען שם ובמקומות אחרים שהרבה הפגנות לא אלימות נגררות דווקא על ידי הצבא למקומות אלימים – כי רק עם אלימות הוא יודע להתמודד. אני מאמין למקורות האלה יותר מלדובר צה"ל, אבל לא הייתי שם אז אני לא יכול להעיד בעצמי. בכל אופן שווה לחשוב על האפשרות הזו.
      (עדכון: הנה כתבה בה סמג"ד בגבעתי מחזק את הטענה הזו)
      אני יכול לדמיין בקלות איך זה רצח: אני יושב בג'יפ ורואה מפגין רץ אחריי עם אבן גדולה. אני יכול לסגור את הדלת ולהורות לנהג ללחוץ על הגז, אבל במקום אז אני משאיר חריץ פתוח, מכוון את הרובה שלי לפניו של המפגין ויורה. לדעתי זה רצח. אולי לא בדם קר, כי בנסיבות כאלה אני מניח שהדם חם וגועש. אבל זה בעיני רצח. אם זה הופך אותי לשמאל קיצוני, בסדר. זה לא עלבון. לא במדינה הזו.
      וכמובן, כלל לא ברור אם זה מה שקרה שם. כאמור אסתפק במשפט הוגן בו זה יתברר. הסיכוי שזה יקרה שואף ל-3.5%.

      אהבתי

      • שמרלינג הגיב:

        after I thought I was out, you pulled me back in :) (לדיון, הכוונה)
        מה הטעם בהפגנה בלתי אלימה במקום בו לא עוברים עוברי אורח ותקשורת? הם מפגינים בשביל תושבי הכפר? כדי לשכנע מתנחלים ולוחמי מג"ב? אין בזה היגיון. כמו כן, הגעת לאירוע בלתי אלים ועל הדרך אתה מוצא את עצמך רודף אחרי פאקינג ג'יפ מג"ב עם אבן?!
        מקריאת חלק מתהגובות בקישור שהוספת טוענים מספר אנשים שזריקת אבנים היא אינה אלימות. נו, שיהיה. בנוסף הקישור שנתת עם דבריו של הסמג"ד לא מחזק כלל את הטיעון שלך.
        השאלה החשובה יותר היא למה המדינה שלנו והצבא שלנו גורמים לאי צדק בנבי סלאח. כל השאלות האחרות, אם היה רצח או לא, זה דומה לדיון אם היה נבדל או לא. ולא היה, שיהיה ברור. אתה שופט מטעמך וזאת זכותך אבל אין בזה כל היגיון, מעבר לרצון להכפיש שגם הוא מובן לי. אז תכפיש. בגדול, זה רק מחליש את הטיעון שלנו, זה הגדול והחשוב יותר.
        שני נספחים:
        א. לא ה'רצח' הופך אותך לשמאלני, אלא היותך שמאל קיצוני, וברור שזה לא עלבון, גורם לך להאמין בלב שלם שהיה רצח. נא לא לסלף.
        ב. כפי שכתבת, אתה יכול לדמיין בקלות איך זה רצח, אבל אתה יכול לדמיין בקלות המון תסריטים בין השאר כי אתה בחור מוכשר.

        אהבתי

        • הופמן הגיב:

          טוב, יש פה כמה קצרים בהבנה, אולי באשמתי.
          1. קראת את הכתבה ב"הארץ" אליה קישרתי? הסמג"ד מעיד שם שהכוחות נכנסים לכפר כדי לפזר את ההתקהלות (למה? זו אפילו לא הפגנה, בטח שלא אלימה). אחרי שהכוחות משתמשים באמצעים לפיזור הפגנות כמו גז מדמיע, אז מתחיל יידוי האבנים. זה תואם אחד לאחד את מה שכותב לנדו בפוסט שלו, ומחזק לא את הטיעון שלי אלא את הטענה של לנדו שהצבא הוא זה שגורר את ההפגנות למחוזות אלימים. מה הטעם בהפגנה בלתי אלימה? לא יודע, אני אישית השתתפתי בעשרות הפגנות בלתי אלימות בחיי. מקווים שתגיע תקשורת אבל זה אף פעם לא בטוח. העניין הוא להביע את מחאתך.
          2. אם תקרא את הכתבה ואת הפוסט של לנדו תבין איך הפגנה לא אלימה מגיעה ליידוי אבנים.
          3. הטענה הפסיכולוגיסטית שלך שאני רק רוצה להכפיש לא הוגנת. תן לי את הקרדיט שאני באמת חושב כך, אני נותן לך את הקרדיט שאתה לא סתם וכחן אלא שאתה באמת מאמין במה שאתה כותב.
          4. היותי שמאל קיצוני גורם לי לחשוב שהיה רצח? לא. היותי שמאל קיצוני גורם לי להיות מודע לאפשרות כזו, דבר שאתה (והרבה אחרים) כנראה לא מסוגל לו. נסיבות המקרה והראיות הקיימות גורמות לי לחשוב שהיה רצח, בכוונה (כלומר פגיעה מכוונת, שעם מות תמימי התבררה כרצח).
          5. נכון שאני מסוגל לדמיין הרבה תסריטים, גם כאלה בהם זה לא רצח. אבל הראיות שאני ראיתי ומצורפות כאן, פלוס הידיעה לגבי האצבע הקלה על ההדק והענישה הבלתי קיימת (הכל מגובה בקישורים) מחזקות דווקא את התסריט הזה. ועוד לא ראיתי איך הפרכת אותו, חוץ מטיעונים אד הומינם.

          אהבתי

          • שמרלינג הגיב:

            1. ציטוט מהפסקה האחרונה בכתבה של הסמג"ד: "ביקשתי מנציג המת"ק (מינהלת תיאום וקישור, ח"ל) שיתקשר למי שמעורב בהפגנות, ויאמר לו שאנחנו לא מתכוונים להכנס לכפר – זאת בתנאי שהפגנה לא תגיע לכיוון הציר ותשאר בכפר בלבד" – מכאן אני לומד שהצבא מתערב בהתאם למיקום ההפגנה. הפגנה בלתי אלימה, אפילו בירושלים, שחוסמת צירים, נתקלת בכוחות הביטחון.
            2. הבנתי מה הוא כתב, זה לא סותר שזריקת אבנים הופכת הפגנה לא אלימה לאלימה.
            3. אני מתנצל על הטענה הלא הוגנת. אני אולי וכחן, אבל לא סתם וכחן :) קשה לי לקבל שזה מה שאתה באמת חושב, זה נכון.
            4. אני מסוגל לקבל שחיילים שלנו מבצעים פשעים ואפילו רצח. כבר היו מקרים, כנראה. אבל לא המקרה הזה.
            5. אין ביכולתי להפריך ומה שחמור יותר זה שאין ביכולתך להוכיח (חזקת החפות וכו') אבל הראיות מחלישות את התסריט ולא מחזקות אותו. ייתכן שחקירת צה"ל תראה שדוקא אתה הוא הצודק, אין לדעת.
            6. אתה ללא ספק להוט מידי לצעוק 'רצח' במקרה הזה, אבל זה באמת הדבר השלילי היחיד שאני טוען נגדך. לא אדרדר שוב לפסיכולוגיזם, אבל ביני לבין עצמי זה מאוד ברור למה.

            אהבתי

          • הופמן הגיב:

            1. סלח לי אבל לא זכור לי שכשנהגי משאיות או סטודנטים חסמו צירים מרכזיים באיילון או בת"א והפריעו לאלפי נהגים, נורו לעברם רימוני גז מדמיע. אבל כשתושבי נבי סאלח, כפר קטן שגם לטענתך אף עובר אורח לא מגיע אליו, צועדים ברחובות הכפר, פתאום מחליטים שזו "חסימת ציר מרכזי" ומתערבים באמצעים לפיזור הפגנות. לי זה נראה כמו דרדור מכוון של הפגנה בלתי אלימה לאלימות, על ידי כוחות הצבא.
            2. טוב נו, אתה סתם מתפלפל. נכון, זריקת אבנים הופכת הפגנה אלימה לאלימה. אם נוח לך עם ההתעלמות מהדינמיקה שמובילה לכך, בסדר.
            4. אין ביכולת שנינו לקבוע כלום אבל בכל זאת אתה מתעקש שלא היה פה רצח. אני חושב שלפי הראיות שראיתי ושיתפתי בהן, היה.
            5. לי ברור למה אתה לא מסוגל להכיל את האפשרות שהחייל רצח את המפגין, וברור לי גם שזה לא רק באשמתך. זה לא קל וזה דורש יותר מאמץ להטיל ספק במה שאומרים לנו מאשר להישאר עם תפיסת העולם שמצדיקה תמיד את "הצד שלנו", בטח כשכל המקורות הקונבנציונליים מהם אנחנו ניזונים מעודדים את האפשרות השניה.
            כל עוד בינך לבין עצמך אתה צודק והכל ברור לך, אשריך. כולנו צריכים, גם אני, להדחיק הרבה דברים שקורים פה ולשקר לעצמנו יום יום כדי להמשיך לחיות פה באופן סביר.

            אהבתי

  6. barakb32 הגיב:

    ניר – לגבי אלישע, צודק במאה אחוז. לגבי מה הוא צריך לעשות – לא הייתי לוקח את זה למקום הפרסונלי אלא למקום הטקטי, למרות שהתוצאה תהיה זהה. מבחינתי אלישע חייב להתחייב ל 4-4-2 קלאסי (כמו שעבד נגד גנק בבית). האלטרנטיבות הן 4-5-1 קלאסי, אבל אז ורד והקשר השמאלי רחוקים מדי מעמאשה והוא נהפך תלוי לחלוטין בקטן; 4-4-2 עם קשר אחורי אחד (הופך את ההגנה שלנו למסננת); "4-4-2 מעוות" (תמיר כהן חצי שמאל וחצי אחורי – וככה זה גם נראה). 4-4-2 זו שיטה שבה קטן משחק או קיצוני ימני או שחקן ספסל, נראה לי שברוב המקרים ורד יועדף על פניו.

    שמרלינג – על מי בוקולי כועס? למה מי צריך לקחת שחקן שבא מאחורה כמו אבידור בגול הראשון? תסתכל שוב בתקציר המשחק ותסתכל איפה בוקולי

    ועכשיו לדבר כפירה. החל מאתמול עטר מבחינתי הוא כמו פרנק סינטרה: אדם מאוד מאוד מוכשר שמקושר לאנשים הלא נכונים. אם ככה מביאים את עטר לחיפה אני לא רוצה אותו.

    אהבתי

    • הופמן הגיב:

      אני מניח שאתה מתכוון לומר שאלה שקוראים בשמו של עטר הם אלה שזורקים מוטות על אלישע? אני מניח שזה לא רחוק מהאמת. ויש בזה משהו. אם יביאו את עטר בגלל האלימות אז המינוי בחטא ייוולד. אבל אני לא מאמין ששחר יביא אותו בגללם. אם כבר אז להיפך, הם רק פוגעים בסיכוי שלו להגיע. שחר אוהב לעשות דווקא (ואני אוהב את התכונה הזאת בו),
      לגבי המערך – הבעיה עם קטן, חוץ מזה שהוא לא עושה הגנה, זה שהוא לא מוכן (או לא יכול) לשחק באגף. וזה משאיר אותנו רק עם אגף אחד – ימין כשוורד משחק, שמאל כשגולסה פותח שם.
      שווה לנסות לשחק עם קשר אחורי אחד מול קבוצות חלשות יותר. אבל זה באמת אומר שכל הקבוצה צריכה לעשות הגנה.

      אהבתי

  7. פרלה הגיב:

    לא הבנתי למי קשור עטר ומי ומה קושרים אותו.

    אהבתי

  8. פרלה הגיב:

    לענין עצמו…
    דכאון, יאוש, צמצום תודעה, איך חרבה קריה נאמנה…
    כמו שכתב שמרלינג עם קשטן וגוטמן זה נגמר באליפות (בלי מאמן).
    הסגל בנוי לא נכון.
    ההגנה וההתקפה מפקירים זה את זה.
    הקבוצה עולה לדשא מנומנמת ואפאטית.ואם בחצי הראשון עוד מצליחים להעביר את זה אז מגיע החצי השני.
    במקום ציפיה ליום רביעי יש לי רק שחור בלב מכל הספור הזה. ופתאום המחשבה להחליף את טאלב בדגני.
    אולי תיקו בבוקרשט יעשה לנו קצת שמח. לפחות לטובת הניקוד העתידי באירופה.
    את הוצאת קטן מההרכב בכל מקרה הייתי דוחה לליגה. לא ממש נראה לי שזה יפתור את הבעיה.
    לא נראה לי שמישהו בנוי להמתין לאלישע עד העונה הבאה.
    האליפות על הרצפה ואנחנו לא מתכופפים. חבל נורא. אין מה לעשות. בכדורגל יש ימים עצובים.

    אהבתי

  9. אביעד הגיב:

    1. אלישע. צריך להישאר. אלישע חייב להישאר. כי נמאס מהאוהדים שמפילים הכל, תמיד על המאמן. אמרתי את זה אצל פרוסנר – אלישע לא אשם ש-11 שחקנים לא התאמצו מספיק (או בכלל) בדרבי.
    2. קטן. למי שלא שם לב, קטן זז הצידה בתחילת העונה. קל להגיד שקטן חוסם את האור לגולסה, אבל מה שנראה לי יותר נכון זה שגולסה אוהב להישאר בחושך מאחורי קטן. כנ"ל ורד. קטן נראה לי יותר ממוכן לתת את המושכות, רק שמישהו צריך לבוא לקחת.
    3. ההגנה. בינונית במקרה הטוב. לא מחוברת מספיק, לא מנוסה מספיק. אבל לא עוזר להגנה שלנו שאין עזרה מהקישור. וזה לא רק קטן. זה גם ורד. וזה החלוצים וגם גולסה (פחות אבל עדיין). כשסיידו משחק ההגנה שלנו הרבה יותר טובה. כי סיידו לא מפקיר את הבלמים. ועם 2 מגינים כ"כ התקפיים וכ"כ מוגבלים בהגנה (טאלב צעיר, אצלו זה עוד ישתפר. אצל משומר זה כבר לא יקרה. מה שרואים זה מה שמקבלים), הבלמים שלנו צריכים את כל העזרה שאפשר לתת.
    4. עטר. אין לו מה לבוא עד שהאוהדים לא ישתפרו. זו לא רק האלימות המחליאה נגד השחקנים. זו העובדה שלפחות מאז ימי שפיגל, לוקח לאוהדים שלנו בדיוק חצי שעה של משחק לא טוב בשביל לדרוש את ראשו של המאמן (ראובן סמל אז הוא יקבל 60 דקות). לנשיא הפסיכי של סטיאווה יש פיוז יותר ארוך מלאוהדים שלנו.

    אהבתי

  10. הופמן הגיב:

    פרלה – אפשר לנצח את שאלקה. ואז נשמע זמירות אחרות מהתקשורת ומכולם. פלוס ניצחון במחזור הבא ותראה איך אנחנו שוב חוזרים להיות מועמדים מובילים לאליפות.
    אביעד – לגבי גולסה: נכון. אבל גם רפאלוב אהב להישאר בחושך מאחורי קטן. ופתאום כשקטן לא היה רפאלוב גילה את האור. אני משוכנע שלגולסה יש את זה, ושגם לו זה יקרה כשהצל של קטן לא יהיה בסביבה.
    מסכים לגבי השאר.

    אהבתי

  11. פרלה הגיב:

    הופמן תתקשר דחוף לאלישע כי הוא רוצה לדעת איך ניתן לנצח את שאלקה.
    האופציה הסבירה יותר היא להמתין לחדשות מבוקרשט,
    נכון שגם הלב שלי עוד לא סגור עם הויתור על הכתר (לכן אני בעד ק"ש הערב. בעוד שאם זה היה בוודאות על הנציגה לצ'מפיונס הייתי שולח את הפועל בשביל הניקוד המדינתי) אבל בינתיים זה נראה סביר כמו שיענקלה ידרוש קיזוז מעעעעעעכשיו.
    אם אני מנסה להגיב לתגובה כל המסך זז לי שמאלה ואין לי אפשרות ללחוץ על "פרסם תגובה" (אולי כדי שאמנע מלהגיב לנושאים הפוליטיים?!).

    אהבתי

  12. הופמן הגיב:

    פרלה – אין לי מושג למה זה קורה ואני לא מבין בזה כלום. אני מצליח להגיב… אולי זה הדפדפן. אם יש פה מישהו שמבין אשמח אם יתרום מהידע שלו (כלומר יגיד לכבות ולהדליק). אתה יכול להגיב גם פה על הנושאים הפוליטיים.
    מכבי חיפה, גם הנוכחית, כבר עשתה דברים יותר קשים מלנצח את שאלקה בהרכב חסר (לחצת על הלינק בתגובה שלי? ואן הונטלר וראול לא מגיעים, השוער השני יפתח).
    בכל מקרה – מי שראה היום את משחק נבחרת הנוער לא יכול היה שלא להתעודד מההופעה של השחקנים שלנו. רז שטיין, יוסיפוביץ' ועטר היו טובים, אבל מעל כולם בלט איסמעיל ריאן האדיר. קשר שמאלי מהיר, חזק, טכני וכובש. ראיתי אותו לפני כמה חודשים במשחק של קבוצת הנוער נגד הפועל ת"א וכתבתי בפייסבוק "העתיד נראה מצוין, העתיד נראה איסמעיל ריאן", והיום קיבלנו עוד הוכחה לכך. חברים, יש פיתרון לאגף שמאל.
    בכלל, השער הראשון של הנבחרת הוא פרי שיתוף פעולה נפלא בין שלושה שחקני נוער שלנו – עטר, שטיין וריאן (הנה כאן)

    אהבתי

  13. שמרלינג הגיב:

    1-4. אויש. איזה בוץ. (זהירות! פרובוקציה) אני חושב שאם תמימי היה איתנו בויכוח, הוא היה בצד שלי. עובדה, הוא בעצמו לא חשש במיוחד לרדוף אחרי ג'יפ מג"ב עם אבן בידו במטרה להשליך עליו אבן מקרוב. כנראה שגם הוא לא היה מאמין שכוחות הביטחון של ה"צד שלי" ירצחו אותו.

    5. אני דווקא יכול להכיל את האפשרות שחייל רצח מפגין. זה לא קל וזה דורש יותר מאמץ. נכון. תפיסת העולם שלי לעולם לא תצדיק תמיד את הצד של ישראל. אני מטיל ספק כל הזמן. גם בדברים שלך. אני ניזון מכל מיני מקורות לעיצוב תפיסת עולמי. אתה טועה, הפעם, וזה ניחא, אבל סיבת הטעות זה מה שמתדלק אותי להגיב בנושא פעם אחר פעם.
    ייתכן שבסוף נגלה שכן היה רצח. אאלץ לשאול אותך במקרה כזה אם ידעת איזה פרט שלא היה חשוף לי. לילה טוב.

    אהבתי

  14. הופמן הגיב:

    שמרלינג, כמה שאני מנסה אני לא רואה את ההבדל בין ה"להיטות" שלי להצהיר שהיה כאן רצח לבין הלהיטות שלך לקבוע שאני טועה ושלא היה. שנינו לא מוסמכים לקבוע דבר, אבל הטענה שלי מגובה בראיות ומצדך לא ראיתי אפילו אחת כזו. עם זאת אתה מתעקש לרמוז שוב ושוב שהטענה שלי נובעת מסיבות לא ענייניות. עם כל הרצון הטוב והפתיחות שלי לביקורת, זה לא מקובל עליי. אם אתה רוצה להתווכח עניינית, תפדאל, אבל אני לא מוכן שתמשיך עם האינואנדוז האלה.
    לעניין – החייל עצמו טוען (בכתבה אליה קישרתי למעלה) שהוא לא ראה את תמימי כשירה. בזאת נסתתמו כל הטענות על "הגנה עצמית", או שהיה בלחץ או שהרגיש שחייו בסכנה. נשארו שתי אפשרויות: או שהחייל אומר את האמת והוא אכן לא ראה את תמימי (במקרה כזה הוא רק פעל בניגוד לנהלים), או שהוא משקר – ובמקרה כזה הוא ראה את תמימי ובכל זאת ירה בכוונה לעבר גופו. זה, בעיני, רצח. זה הכל.
    ובאשר לכל שאר הטיעונים על הפגנות אלימות ועל חובה לירות במפגינים מסוכנים שמיידים אבנים – ובכן אם זה כל כך הגיוני שחייל מוגן בתוך ג'יפ ממוגן יירה לפניו של מפגין שזורק אבנים על הג'יפ (ולא פוגע בחייל), איך זה שאנשים אחרים, רעולי פנים, שמיידים אבנים ממרחק קצר על חייל (קצין!) ברכב לא ממוגן (ופוגעים!) לא זוכים לאותו טיפול? אני אשאיר את המסקנות לך. אני לא רוצה חו"ח להכפיש אף אחד.

    אהבתי

    • דן הגיב:

      היי ניר,

      אני קורא שקט של הבלוג שלך כבר זמן רב – נהנה מאוד לקרוא אותו ושמחתי לראות אותו חוזר לתפקוד (גם אם חלקי ביחס למה שהיה בעבר..). כאמור לרוב אני קורא שקט שלא מגיב אבל הרגשתי צורך להגיב לעניין תמימי. בניתוח שלך בעקבות הדברים של החייל שהוא לא ראה את תמימי אתה מפספס אפשרות פשוטה (אני לא אומר שהיא דווקא הנכונה, אבל היא פוגמת לדעתי קצת בנחרצות שלך) – החייל אכן לא ראה את תמימי וירה לכיוון מתפרעים אחרים שהיו במרחק גדול ממנו ומחוץ לתמונה המפורסמת. אם תבדוק טוב טוב את התמונה תראה גם שזווית הירי היא מעט כלפי מעלה מה שאולי יכול לחזק את התאוריה הזו. תמימי נכנס לקו האש בדיוק בזמן הירי ונפגע. לפי האפשרות הזו החייל פעל לפי הנהלים וגם לא שיקר. אין לי (או לך) מושג אם הגרסא הזו נכונה או לא. יכול להיות מאוד שלא. אבל אין שום דבר בכל מה שכתבת שפוסל אותה. מכיוון שאני הייתי בסיטואציות דומות בשירות הצבאי וגם חברים שלי, בני משפחה שלי והרבה אנשים טובים אחרים, אני הייתי מעדיף בכל זאת, למרות הסיטואציה הקשה, לדון פה לכף זכות ולחכות לתוצאות החקירה. למרות הטיעונים שלך, לדעתי לא מדובר פה במקרה שאפשר לשפוט אותו באופן כל כך חד-משמעי בקלות רבה כל כך. בנוגע למי הופך את ההפגנות לאלימות הצבא או המפגינים – אני חושב שזה לא חד משמעי. לרוב, לפחות לדעתי ומניסיוני, המפגינים הם שמובילים לאלימות (מצער לומר, אבל בחלק גדול מהמקרים זה דווקא המפגינים הישראלים ולא הפלסטינים שמוליכים לכיוון הזה וסוחפים אחריהם את השאר). יש (לצערי) גם לא מעט מקרים הפוכים, לרוב בגלל מפקדים בשטח שהם חמומי מוח/טיפשים ולאו דווקא בגלל הנחיות מלמעלה.

      לגבי המחבלים היהודים שפרצו לבסיס הלילה וכל מעשיהם המופלאים – זה פשוט ביזיון בלתי נתפס. צריך להדיח את המח"ט ואת מי שהיה אחראי לשמירה הבסיסית במקום הזה. היו צריכים לירות בהם. חד משמעית. מי שפורץ בכח לבסיס צבאי צריך לירות בו, ולא משנה אם קוראים לו מוישל'ה או מוחמד. אני מקווה שיתפסו כמה שיותר מהם ושישפטו אותם לישיבה ארוכה בכלא. אין ספק שיש אפליה קשה באכיפת החוק בשטחים, וזה רע מאוד וגם מחליש מאוד את העמידה שלנו. צריך להפסיק את האפליה הזו. אבל זה לא אומר שמי שזורק אבנים יכול לצאת מזה בשקט, בנחת ובלי פגיעה.

      אהבתי

      • הופמן הגיב:

        שלום דן, תודה רבה על התגובה. זה תמיד מרגש אותי לגלות אנשים חדשים שקוראים את הבלוג ואני שמח שמצאת לנכון להיות מעורב בו. איכשהו, למרות שאני רואה בסטטיסטיקת הבלוג שיש הרבה קוראים שלא מגיבים, זה תמיד מפתיע אותי לגלות שהאנשים האלה באמת קיימים :)
        האפשרות שהעלית קיימת כמובן. הנהלים נועדו לוודא שלא יקרו מקרים כאלה אבל אולי הם לא מספיקים. זו בהחלט היתה יכולה להיות תאונה, ואם זה מה שהיה אין בי שום כעס כלפי החייל, רק רחמים על כך שייאלץ להתמודד עם העובדה שהרג אדם. שוב, אני מקווה שזה יתברר במשפט הוגן.
        אני לא חושב שהשיפוט שלי את המקרה הוא שונה מכל שיפוט שאנחנו עושים כשהעובדות נראות לנו ברורות. אני כן חושב שכשמדובר במקרה של חיילים שהורגים פלסטינים, אנחנו נוטים להיות הרבה יותר סלחניים כלפי החיילים, באופן טבעי: כולנו (או רובנו) היינו חיילים, אנחנו מכירים כאלה (אח ואחות שלי חיילים כרגע), אנחנו מזדהים איתם הרבה יותר בקלות. קל לנו להתייחס לפלסטינים (גם למתנחלים, לצורך העניין. כל מי שנראה לנו שונה מהותית מאיתנו) כהמון זועם או כ"מפגינים אלימים", ולהתייחס לחייל כאל אדם פרטי עם אישיות, מחשבות, רצונות וכוונות טובות, ממש כמונו.
        אני בטוח שגם החייל הזה ביומיום הוא אדם טוב, או לפחות לא אדם "רע". אבל כשמשכנעים חיילים שוב ושוב שחיי פלסטינים שווים פחות, אם בדרך ישירה ("ערבי טוב הוא ערבי מת") ואם בדרך עקיפה (עונשים מגוחכים על הרג פלסטינים, אם התיקים בכלל מגיעים לבית המשפט) – קל הרבה יותר ללחוץ על ההדק. המלה "רצח" נשמעת נורא, אבל צריך לזכור שרצח הוא לא תמיד מעשה מרושע שנעשה על ידי נבלים, אלא יכול להיות גם פגיעה באדם אחר מתוך כעס, שנאה או סתם טיפשות, כשנדמה לך שאף אחד לא רואה, שבמילא לאף אחד לא אכפת, וכשאתה בטוח שיחפו עליך אחר כך.
        לגבי עניין ההפגנות האלימות – אני סומך על העדות שלך ובטוח שבמקרים רבים המפגינים הם שמובילים לאלימות. בלי להיכנס להקשר הרחב יותר (האם לא הייתי עושה אותו דבר אם הצבא היה פולש אלי הביתה על בסיס קבוע?), התיאוריה של לנדו (ולא רק שלו) לפיה הצבא לא יודע להתמודד עם הפגנה לא-אלימה ולכן הופך אותה לאלימה, בכוונת מכוון או בלא מודע, נשמעת לי לא בלתי הגיונית. הדברים של הסמג"ד בכתבה אליה קישרתי, שאומר פחות או יותר משהו כמו "הצבא בוחר לו סיבה די אקראית כדי להתחיל לירות גז מדמיע על מפגינים לא אלימים", מחזקים לדעתי את התיאוריה הזו.
        עם זאת, אני לחלוטין לא חושב שמי שזורק אבנים צריך לצאת מזה בשקט. שייעצר ויישפט. אם הוא יהודי ואם הוא ערבי.

        אהבתי

    • שמרלינג הגיב:

      הופ,
      העלית לי את הדופק עם התגובה הזאת. קודם כל, וזה הכי חשוב, טענת הרצח שלך לא מגובה בכלום. שום עובדות. בשביל רצח צריך כוונה. אין לך ראיה כזאת. אתה טוען בגנות האווירה שקיימת, על חוסר הצדק במעשי הישראלים, בסדר. לא מתווכח על זה. אין סימטריה בויכוח הזה שלנו כמו שאין סימטריה במשפט פלילי. רק צד אחד צריך להוכיח. אבל יש לי כן ראיות מחלישות שמעצבנות אותך: היתה הפגנה אלימה (לעניין הרצח, זה לא רלוונטי למה), היתה לחיילים סיבה לחוש מאויימים ולרצות להרחיק מהם מפגינים (כן, למרות הג'יפ הממוגן), הירי בוצע ברימון גז – לא בנשק המיועד להרג. נדמה לי שהחייל היורה גם חבש מסכת אב"כ. אחרי כל כך הרבה מילים בתגובות פה, אתה טוען שאני סתם מזיין את השכל… בתגובה שלך לעיל, אפילו העלית בעצמך אפשרות סבירה שאני בעצם צודק. ה'אינואנדוז' זה דוקא החלק המעניין, כי בעניין הרצח נגמרה לי המוטיבציה מזמן.
      לגבי פעילי הימין, מבחינתי, כמו שדן כתב, ביזיון אחד גדול. אם במקום תמימי הנהרג היה תמים, זה לא היה משנה בשבילי כלום. עצם העלאת העניין הזה, כאילו הוא קשור לדיון, זה… טוב עזוב.
      בלי רמיזות.
      זה הבלוג שלך פה, ואני אוהב לקרוא בו ואני גם מכבד ומחבב אותך. קשה, קשה.

      אהבתי

      • הופמן הגיב:

        בוודאי שיש אפשרות שאתה צודק. אני לא טוען לבעלות על האמת. אני כותב את דעתי.
        העובדות שמגבות את טענת הרצח שלי היא התמונה שמראה את קנה הרובה מופנה לכיוונו של תמימי ממרחק קצר. מובן שאין לי ראיה לכוונה, לא חקרתי את היורה. יהיה קשה גם למצוא ראיה כזו. אבל למיטב הבנתי "כוונה" היא לא בהכרח תכנון הרצח בבית, כולל קניית קליעים ובירור בגוגל על איך משמידים ראיות, אלא פשוט השאלה אם החייל התכוון באותו רגע לירות על תמימי או לא.
        הראיות המחלישות שלך הופרכו על ידי החייל עצמו שלא טען שהרגיש מאויים על ידי תמימי, אלא שבכלל לא ראה אותו, אז אני לא יודע למה אתה ממשיך לטעון את זה.
        ה"אינואנדוז" אולי מעניינים אותך אבל עליי הם לא מקובלים. טען עניינית.
        העליתי לך את הדופק? יופי. גם אתה. לפחות אני עושה את זה תוך כדי ויכוח ענייני, לא על ידי רמיזות אישיות.
        ואני שמח מאוד שאתה אוהב את הבלוג שלי, ומעריך אותך גם.
        (עדכון: רק להבהיר אם זה לא הובן מהתגובה שלי – אני לחלוטין לא חושב או רומז שאתה מצדיק הרג ערבים כי הם ערבים. בפסקה הזו על המתנחלים רציתי להראות שירי על מיידי אבנים הוא לא דבר מקובל או טבעי בכל מקרה, כפי שאתה ואחרים טענת. וכשכתבתי "אני לא רוצה להכפיש" לא התכוונתי אליך אלא לצה"ל, שמתייחס אחרת למיידי אבנים יהודים וערבים).

        אהבתי

  15. הופמן הגיב:

    היום ב – 17:00 נבחרת הנוער של ישראל משחקת נגד פורטוגל, עוד הזדמנות לראות את עיסמעיל ריאן וחבריו. ובאותו הקשר, הנה חמי אוזן שחושב שאלישע צריך להתחיל את מהפכת הצעירים במכבי כבר העונה.

    אהבתי

  16. אמיר הגיב:

    התמונה הראשית בקישור ששמת לגבי נבי סאלח,
    כל כך מתמצתת שאין צורך לקרוא את כל הפוסט של מר עידן לנדו.
    כותב הפוסט מראה לנו תמונה חד מימדית שלא משקפת, כהוא זה, את מה שמתחולל שם במציאות.
    האיש "התמים" ששוכב שם עשה ככל הנראה מעשים לא כל כך תמימים כלפי החיילים.

    לשים קישור כזה בבלוג שלך, מוריד את הרמה של הבלוג בעשרות מונים.
    לא בגלל תוכן הפוסט של עידן (הוא טוען שזריקת אבנים היא לא פעולה אלימה…)
    ,אלא בגלל הכותרת שבעטיה הפנת אותנו אליו

    "עדכון: והנה פוסט מאפריל השנה שמרחיב על נסיבות המחאה בנבי סאלח, וכמעט חוזה את המוות הזה"

    הפוסט הזה לא הרחיב את הדעת על נסיבות המחאה בצורה אינפורמטיבית / אובייקטיבית. הוא בחר להציג "אמת" אחת שמתעלמת מהרבה "אמיתות" ועובדות, תו"כ ניסיון להציג את חיילי צה"ל כקגלסים המשחרים לטרף.

    ולענייני הכדורגל, שזו הייתה המטרה שנכנסתי לפוסט הזה.
    אלישע מבחוץ לא נראה כדמות סמכותית מספיק על-מנת לחלץ את חיפה מהבוץ.
    למען האמת כשאני חושב על זה, הוא לא נראה סמכותי מספיק לאמן קבוצת נערים, אבל בכל זאת הוא הביא אליפות. אז אולי כן יש בו משהו שאנחנו לא רואים.
    יש שיגידו שזה יניב קטן, שניתב את הקבוצה לאליפות ואלישע למעשה מסר לו את המפתחות להנהגת הקבוצה (המפתחות לפי התיאוריה הנ"ל, לא היו בחזקת אלישע מאז הגיע לקבוצה)
    אבל, אם כך, אלו שתומכים בעזיבת קטן, צריכים להניח שקטן יישאר בסביבה (סקאוט,יועץ לענייני אורז וכיו') ,יבחוש בקלחת ויקשה יותר על אלישע לתפקד.
    ויש שיגידו שרק עטר צריך להגיע לחיפה. עטר לוקה במספר אלמנטים באימון שלו: טקטיקה, אינסטינקטים (מגיב לאט להתרחשויות במשחק) ושדרוג היכולת המקצועית של השחקן.
    לעומת זאת, היתרון הגדול שלו, זה שהוא מוטיבטור ע-נ-ק והוא נותן לשחקנים גב וביטחון. מה עוד שהוא לא נותן לאף אחד להתערב / להתערבב לו בקבוצה.
    לליגת העל זה מספיק, ובמכבי חיפה עם הכשרון שיש לשחקנים והאגו המנופח אני חושב שזה יספיק. לא יודע אם זה יספיק לאליפות / גביע, זה כן יספיק לכדורגל זורם ושמח.

    ואני לא אוהד מכבי חיפה…

    אהבתי

    • אמיר הגיב:

      *קלגסים…

      אהבתי

    • הופמן הגיב:

      שלום אמיר. שמח שנכנסת, ושמח שהיה חשוב לך להגיב.
      נתחיל מהבהרה קטנה, לך ולכולם: כל עוד אני לא פותח בלוג נוסף, כרגע הבלוג הזה משמש אותי להביע את דעותיי גם לא בנושאי ספורט. מי שזה לא מתאים לו, לא חייב להיכנס.
      אני לא הולך להגן על לנדו, הוא עושה את זה מספיק טוב בעצמו. לדעתי הבלוג שלו מצוין וחשוב, והתמונה שהוא מציג היא כזו שאנחנו לא מקבלים מאף אמצעי תקשורת אחר. אולי אם נתחיל להקשיב לנרטיבים שאנחנו לא רגילים לקבל ושאולי לא כל כך נוחים לנו, לא נהיה כל כך מופתעים לגלות שאנחנו חיים בארץ מתחרדת, מתגזענת ומקצינה, כמו שקורה לאחרונה לכמה חברים שלי שהיו אדישים עד עכשיו, כי בתקשורת שלהם הכל היה בסדר.
      הפוסט שלו מרחיב על נסיבות המחאה בנבי סלאח, ואני לא רואה בעיה עם הכותרת שלי. אם יש לך מקור מידע אלטרנטיבי על הנסיבות האלה, אתה מוזמן לשתף.
      ובענייני הכדורגל – אלישע הביא שתי אליפויות פלוס. אז יש בו יותר ממשהו שאנחנו לא רואים. הוא פשוט לא אחד כזה שמראה כל הזמן.
      קטן הוא בעיה קשה. אני חושב שמי שצריך להעיף אותו הוא שחר. כי אף מאמן לא מעז לעשות את זה, בגלל הגב ששחר נותן לו. אז שחר צריך להבין שהגיע הזמן להעמיד אותו במקומו.

      אהבתי

כתיבת תגובה