עוד שבוע למנייאק/ מיכל בורנשטיין

בלאגן אטומי. רק כך אפשר לתאר את מה שהולך במכבי חיפה – פעם המועדון הכי אירופאי בארץ והיום מועדון מגוחך גם בסטנדרטים של ליגה א' צפון – בשבוע האחרון.

אם לא הספיקה פרשת ההטרדה המינית (תסלחו לי שאני לא קונה אוטומטית את גרסת ה"לא היו דברים מעולם" של ההנהלה), הגיעה השעה 23:00 ביום שישי באתר ערוץ הספורט.

עונג שבת.

ומעונג לעונג, נגזר עלינו לצפות בעוד משחק גרוע ומעורר רחמים של זו שפעם הייתה קבוצת כדורגל והיום אפילו כקבוצת תחתית היא לא מחזיקה ואחריה בסילופים של מיטב אוהדינו, מנסים לשכנע את עצמם בייאושם שחל שיפור באיכות הכדורגל, והעיקר שיניב קטן בחוץ.

דבר גורר דבר במכבי חיפה, וזה שטוען שהוא יצליח להוציא את העגלה מהבוץ רק מתחפר עם הגלגלים עמוק יותר ויותר. שלא יהיה לכם ספק: בסוף העונה, מאמן אחר יצטרך לחלץ אותנו מקרבות התחתית.

פרשת יניב קטן היא מראה, אם תרצו, להתנהלותו של עטר במכבי חיפה מיומו הראשון. אין לחשוד בי באהבה יתרה לקפטן שלנו ואת דעתי בנושא מקומו בהרכב (אין לו מקום) כולם יודעים. ואולם המרחק בין להוריד שחקן לספסל בצורה נכונה להשתוללות הפסיכוטית של עטר בכל הקשור לקטן, הוא מרחק שנות אור. הוא המרחק בין מאמן שמסוגל לנהל את חדר ההלבשה של מועדון בסדר גודל של מכבי חיפה, למאמן שמטיל עלינו צרה אחר צרה.

מושג בניהול שנקרא man management עוזר לנו למקד את הדיון. בשנים האחרונות הולכת והופכת חשיבותו של הפרמטר הזה אצל מאמני קבוצות ספורט לגלויה ומדוברת יותר. זוהי היכולת של מנהל, של מאמן במקרה זה, לגייס אחריו את שחקניו. להפוך אותם לקבוצה במקום לפזורת שחקנים עם אגו בשמיים. זוהי אותה יכולת שיש לגדולי המאמנים בעולם ולכמה מטובי מאמני ארצנו – גרנט, גוטמן, רן בן שמעון – לייצר חדר הלבשה מאוחד,שקט ומוטיבציוני. זוהי כנראה הנקודה שמבחינה יותר מכל בין מאמן גדול למאמן לא כל כך גדול, במיוחד בקבוצות צמרת בהן התקציב מאפשר לרכוש כמעט מכל הבא ליד,  השחקנים מוכשרים ויודעים את בסיס העבודה ואתה, כל שנותר לך לעשות, הוא לבחור את ה 11 הנכונים ולהשתדל שלא יאכלו אחד את השני במרדף אחר התהילה. אם תרצו, גם לאלישע היה את זה.

רובן עטר הוא דוגמא מצוינת למאמן שאין  ולעולם לא יהיה לו כשרון ל man management. זגזוגי ההרכב-יציע, סדרת החינוך שהוא העביר לבוקולי ובמיוחד התנהלותו בפרשת הקפטן מוכיחות בצורה מביכה עד כמה הבחירה בו הייתה התאבדותית.

יניב קטן צריך לרדת לספסל, אבל לא שעתיים לפני משחק נגד הפועל מול חדר הלבשה מלא בשחקנים. הוא צריך לרדת לספסל, אבל לא לשמוע בצעקות מהמאמן שלו שהוא לא בתכניות המקצועיות לסוף העונה (העובדה ששחר לא היה מודע לנושא ושהשיחה התחילה בכלל ממקום אחר רק מבארת עד כמה עטר אמר את הדברים מתוך אבדן עשתונות). כמו שהוא מנווט את הקבוצה בצורה קטסטרופלית מתחילת העונה בבחירת הסגל וההרכב (יש כזה, אגב, במחזור העשירי?) ניווט רובן את ספינת היחסים שלו עם קטן להתנגשות קרחונים שהציפה את הספינה הטובעת גם כך.

לא לרב החובל הזה פיללנו.

אין בי רחמים או סנטימנטים מיוחדים ליניב קטן. אבל הצרה שעומדת לנו על הקווים מחייבת אותי, ואני מקווה שכמוני את רובו של הקהל שלנו, לרכז אנרגיות כדי קודם כל לייחל להליכתו של המאמן הביתה.

אין כאן מקום לשטחים אפורים, ל"אולי הפעם" ולתחזית "מקצועית" שנשענת ברובה על פטה-מורגנה ומשאלות לב. יש מקום לאמירה חד משמעית: מדובר במאמן רע למכבי חיפה, וכל שבוע שהוא נשאר בתפקיד הוא עוד שבוע של מאבקי תחתית בסוף העונה.

אם זה לא הספיק, רובן יכול מהיום לרשום לעצמו עוד שיא כאחראי לקרע בין השחקנים לקהל ובין הקהל לבין עצמו. לא היה צריך להיות גאון גדול אחרי השבוע שעבר כדי להבין לאן זה הולך, צריך רק להבין בדינמיקה של כדורגל ויציעים.

כתבתי כבר כאן על יהירות ה"יהיה בסדר, אנחנו מכבי חיפה" שפשתה כנראה גם ביציעים. אולי סטירת לחי מצלצלת בדרבי תעיר אתכם. אני מקווה שהבוס יתעורר עוד קודם לכן.

מיכל בורנשטיין

אודות הופמן

כותב, עד שייגמר
פוסט זה פורסם בקטגוריה הכדור הוא הכל, ירוק עד, כללי, עם התגים , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

15 תגובות על עוד שבוע למנייאק/ מיכל בורנשטיין

  1. פרלה הגיב:

    ועוד הבטיחו לנו פוסט של מתי בהמשך השבוע.
    ממש מעז יצא מתוק.
    עם כל הכבוד וההנאה שבקריאה, אני מעדיף את העז.
    לענין עצמו – לי דוקא יש סנטימנט ליניב שכבר בגיל תיכון (שלו) החזיר אותי ליציע אחרי פגרה שנמשכה מהגיוס ועד פסז'.
    רובן בהחלט דרך על כל מוקש וגם קפץ על אלו שלא התפוצצו מיד.
    אם יש בו טיפה של אינטגריטי והכרה במציאות באופן כללי, זה פשוט לא מתאים עכשיו.
    צריך מבוגר אחראי (יענקל'ה) וצריך מבוגר אחראי (על הקוים).
    תודה, שלום. לגבי ה"להתראות", הפרידה הנוכחית ונסיבותיה יילקחו במכלול השיקולים הרלוונטיים.

    אהבתי

  2. הופמן הגיב:

    טוב, פוסט לא קל. כמובן שאני לא מסכים איתו.
    אני לא רוצה את עטר בגלל שהוא עטר. הוא לא מעניין אותי ובאופן כללי אני לא מתרגש מעניין ה"סמלים". מצידי שיעוף, אם יש אלטרנטיבה טובה יותר. אני לא רואה כזאת כרגע. עם סגל השחקנים שלנו עטר יכול להוציא אותנו מהבוץ בדיוק כמו כל מאמן אחר, לדעתי.
    הסיבה היחידה שכרגע אני תומך בהישארות של עטר לפחות לעוד משחק אחד או שניים הוא סיפור קטן. רובן הוא המאמן הראשון שהיו לו את הביצים להתמודד עם הבעיה שנקראת קטן. הוא היה יכול לשמור על שקט בחדר ההלבשה אם הוא היה ממשיך לשריין לו מקום בהרכב, כמו רוני ואלישע לוי לפניו. אבל אני חושב, ונדמה לי שדי הרבה אנשים מסכימים איתי, שלקטן אין מקום בהרכב של מכבי, לפחות לא עכשיו.
    שנינו וכנראה אף אחד חוץ מעטר וקטן לא יודע מה בדיוק הלך שם בחדר, אז הפרשנות שלך טובה כמו של כל אחד אחר. אני קונה יותר את הגרסה לפיה עטר אמר לקטן שהוא לא בסגל, קטן התקומם ואז השיחה הפכה לריב עצבני, אולי נאמרו שם דברים קשים, אולי לא. ומאז קטן עושה הכל בשביל לחבל בקבוצה, למען אדם אחד: הוא עצמו.
    הוא לא מתנהג כקפטן ואפילו לא כשחקן מכבי חיפה. הוא יכול היה להעריך את זה שלקחו אותו לשיחה אישית ולא פשוט הודיעו לו שהוא לא בסגל, כמו שעשו לבוקולי (ששתק). הוא היה יכול להוציא הודעה שהוא מקבל את דין המאמן וכולו נתון להצלחת הקבוצה. הוא היה יכול להגיד שהוא ישמח להיות התוסף לדלק של מכבי (כמו שעטר אמר בעצמו כשחזר למכבי ולא הובטח לו מקום בהרכב). הוא היה יכול לשתוק. במקום זה הוא הפעיל את כל כתבי החצר שלו, התקשר להתבכיין לשחר, לא הגיע למשחק ובקיצור – כל מה שהוא יכול לעשות כדי להפוך את זה למלחמה, כשהוא יודע שהיא לא תועיל לקבוצה.
    אם לא היה לו מקום בהרכב, אני הולך ומשתכנע שגם אין לו מקום במועדון שאני אוהד.
    עכשיו, אם עטר יעוף והמאמן הבא ימשיך את הקו שלו וישאיר את קטן בחוץ, בכיף. מצידי שיביאו את טון קאנן אם זה יעזור. מאחר שדי ברור שהמאמן הבא לא יעז להסתכסך עם קטן (כי מי יסתכסך עם שחקן שבדיוק ניצח במלחמת המעמדות את המאמן הקודם), אני מעדיף שעטר יישאר וימשיך את מה שהוא עושה כרגע, כי אני חושב שזה טוב למועדון ולקבוצה.
    לצערי, מסתמן שגם עטר עוד שניה יתקפל ויחזיר את קטן (כי לקפטן יש את הגב הנצחי של שחר, שזה הדבר היחיד שאני לא אוהב בשחר). ואז מבחינתי זה לא משנה עטר או מאמן אחר.
    ולגבי המשחק האחרון – אני ראיתי משחק מהיר יותר, זורם יותר, עם לא פחות הזדמנויות מאשר כששיחקנו עם קטן. אוזלת הרגל מול השער נשארה אותו דבר, אבל לא קטן הוא ההבדל בעניין הזה.

    אהבתי

  3. פרלה הגיב:

    על מה אתה מסתמך כשאתה טוען: "עטר יכול להוציא אותנו מהבוץ בדיוק כמו כל מאמן אחר, לדעתי."
    עטר כושל בפרספקטיבה של השנים האחרונות/עידן קטן/ עידן שחר/עידן ועידנים.
    אין פה לא מחויבות ולא כדורגל ויש רק הדרדרות. עטר כושל ברמה האנושית והמקצועית.
    לא מצליח להחזיק הרכב בלי שינויים למשך שבועיים.
    מבולבל והיסטרי וחסר אונים. לצערנו הרב.
    תסתכל ותשווה את המשחקים האחרונים למשחקים מול מכבי ת"א/ קרית שמונה ואשדוד.
    צריך משהו אחר.
    אם אתה חושב שלהוציא את קטן זה הפתרון אז אתה רק מעודד את זירוז אבדן תמיכת הקהל (ואני מניח שאתה מבין שיש לכך משקל בסיכויי ההינצלות).
    זה נורא מדגדג להשוות לענין אחר לגמרי בו המציאות היא אחת וההשתקפות שלה בעיני המחנה היא אחרת.
    אני לא משווה כי אני אוהב להתעסק רק בכדורגל (בבלוג בפרט ובחיים בכלל).
    הייתי מראה לו את הדלת כבר היום.
    ככל שניתן להציל משהו מהעונה הזו, לא נראה לי שהרקורד שלו עד כה, יכול להמליץ עליו למשימה.
    מעמדו העתידי של קטן ייגזר, בכל מקרה, מקיומן של חלופות.
    כרגע לא נראה שיש כאלה.

    אהבתי

    • הופמן הגיב:

      על מה אתה מסתמך כשאתה טוען שלא? אני מסתמך על ההבנה שלי ועל ההרגשה שלי.
      עטר הוא לא מאמן רע ויעיד הרזומה שלו. אולי הוא לא מתאים לנו אבל אני דוחה את הנסיונות להציג אותו כמאמן גרוע. לדעתי הוא הרבה יותר טוב ממה שהצטייר עד עכשיו, ואני רוצה לתת לו צ'אנס להוכיח את זה.
      אני משווה את המשחק האחרון למשחקים מול מכבי ת"א ואשדוד – מה אמור לעלות מההשוואה הזו? בעיני האחרון היה הטוב ביותר, ולכן יש לדעתי מגמת שיפור, כמו שכתבתי.
      משהו מדגדג לך? אתה מוזמן לדבר על זה.

      אהבתי

  4. פרלה הגיב:

    אני מסתמך על תוצאות האימונים של עטר מאז יולי ועד אמצע נובמבר.
    אני מסתמך על כיבוש שער בודד בכל המחציות השניות שלנו.
    אני מסתמך על המיקום בטבלה ויחס השערים.
    אני מסתמך על כך שרבים וטובים בקהל האוהדים מוצא את המשיח כמשיח שקר.
    אני מסתמך על יכולות השחקנים האלו לפני עטר ובתקופה בה הוא מאמן אותם כקבוצה.
    איני חושב שעטר מאמן גרוע אבל הוא לא מתאים למועדון הזה בזמן הזה.
    הדבר מדבר בעד עצמו.

    אהבתי

    • הופמן הגיב:

      אז מזל שאתה לא הבעלים של מכבי. אם כולם היו מסתמכים על תוצאות בתשעה מחזורים ועל דעת הקהל מאמנים היו מפוטרים פה על ימין ועל שמאל.
      את הטיעון לגבי זה שרבים מהאוהדים מצאו את המשיח כמשיח שקר תפנה לאלה שתפסו אותו כמשיח. אף אחד הוא לא משיח, יש מאמנים טובים יותר ופחות, וגם הטובים יותר עושים טעויות.
      שוב – אני לא אומר שעטר צריך להישאר עד סוף העונה. אני חושב שבינתיים הוא נכשל, אפשר להעיף אותו ואפשר להביא אחר, מבחינתי זה היינו הך – כל עוד ממשיכים את הקו שהוא התחיל עם הספסול של קטן.

      אהבתי

  5. udi הגיב:

    מיכל כתבת יפה ואני מסכים עם רוב מה שכתבת.
    הייתי במשחק ברמה"ש והיה לי כל כך קשה לראות את הפילוג בקהל שהלך שם. הקופים שמעודדים כל המשחק את קטן ושאר הקהל שורק להם בוז. אני חושב שגם ראובן וגם יניב אשמים במצב הזה. ראובן לא היה צריך לנפות כך את יניב מהסגל, ויניב היה צריך להבין את זה ולצאת בהצהרה לתקשורת שהכל בסדר ושהקבוצה מעל הכל.
    אני מסכים איתך שראובן נכשל בגדול ושהוא צריך ללכת, אבל אני באמת לא רואה מחליף ראוי שפנוי כרגע.

    אהבתי

    • הופמן הגיב:

      מה זה "לנפות אותו כך מהסגל"? הוא לקח אותו לשיחה אישית! בוקולי, למשל, לא זכה לחסד הזה. מה הוא אמור עוד לעשות, להקריב לו קרבן אדם ואז לבקש ממנו להואיל בטובו לוותר על מקומו בהרכב?

      אהבתי

  6. אביעד הגיב:

    הבעיה שלי היא כזו – בהתחלה רוני לוי היה אשם. אחר כך, אלישע היה אשם. עכשיו עטר אשם. אולי יש למכבי חיפה בעיה מהותית בבחירת המאמנים, או שאולי הגיע הזמן להסתכל במקומות אחרים. כבר חודשיים, לאן שאני לא מסתכל, אני קורא על תלונות של שחקנים נגד המאמן. שהשיטה לא טובה, שאין קשר אחורי, שבוקולי לא משחק ושלל טענות נוספות. אז השיטה השתנתה, הגיע קשר אחורי, גם בוקולי כבר חזר להרכב. לי אישית נמאס. עטר בוודאי לא מושלם והוא עשה לא מעט טעויות, אבל נמאס לי מחבורת הבכיינים המפונקים על הדשא שרק מחפשים מישהו אחר להאשים. הסיבה העיקרית לכך שאנחנו במצב כל כך גרוע היא השחקנים והגיע הזמן שנפסיק לאפשר להם להתחבא מאחורי המאמן (מי שזה לא יהיה).

    אהבתי

  7. פרלה הגיב:

    עטר לא יכול לראות עצמו ממשיך דרכם של הלויים שהביאו 3 אליפויות ברצף והישגים באירופה.
    9 מחזורים ראשונים של כל מאמן במכבי היו טובים מאלו של עטר אז ההערה לפיה מזל שאיני הבעלים לא רלוונטית.
    לצערי השאלה לא רלוונטית במרבית המובנים האחרים גם כן.
    עטר לא יודע מה הוא רוצה או חסר יכולת לממש רצונותיו.
    דגני בהרכב ומשומר ביציע- אי ספיגה – החלפתדגני במשומר בהרכב. למה? ככה.
    צוצאליץ – היחיד שמשחק קדימה, בלי לחץ ועם הרבה ניסיון ויכולת – לא בהרכב. למה? ככה (הייתי בבלומפילד. לא חותכים בלם על משחק אחד).
    קטן לא בהרכב בבלומפילד. מפילים את זה על כולם רגע לפני. למה? ככה.
    קטן עולה במחצית השניה בבלומפילד. למה? ככה.
    צעירי במכבי. למה? ככה.
    הרכש לפני העונה: שיימן ואלקיים. למה? למה? למה?
    זרים חדשים לפני העונה? לא. למה?
    כשרוני לוי קיבל את השרביט הוא פתח עם קולאוטי שלא כבש 9 משחקים והיה מלך שערי האלופה באותה עונה.
    כשאלישע קיבל קבוצה ששנתיים לא היתה בליגה הוא צירף את קרופניק וקולמה והביא 3 שנים ברצף את מירב הנקודות בליגה.
    היה לרובן את כל הזמן והאפשרויות להכין את הקבוצה והוא כשל.
    אין שום בסיס ראייתי להניח שהמצב ישתפר תחת הנהגתו.
    כל מי שנתלה בקטן כחזות הכל נותן ממש אפס קרדיט לכל המאמנים שהביאו הישגים מופלאים בעשור האחרון.
    אם הכל כ"כ ברור אז רובן היה אמור להתחיל את המהלך הזה אחרת; לפני כן; באופן מתוכנן ובשת"פ עם הנשיא.
    העובדה שזה נעשה בשיא המשבר מעידה על העושה יותר מאשר על כל דבר אחר.

    אהבתי

    • מתי הגיב:

      אני מציע דבר ראשון להעיף את כל השחקנים שעולים לדשא עם נעליים אדומות. אחר כך את אלו עם הצהובות.
      רק אחרי זה אפשר להתפנות לאנשים שעשו דבר או שניים במכבי חיפה ובשביל מכבי חיפה.

      אהבתי

  8. שמרלינג הגיב:

    מיכל, אחרי קריאת הפוסט אני מעריך אותך יותר. כמובן שאני לא מסכים איתך, ובתגובות מעלי הסבירו את הגישה שלי טוב, אז לא אפרט, אבל נהניתי לקרוא.
    אותי אישית הדרמה במצד שני יותר משעשעת ממה שקורה בחיפה. כולי תקוה שהופמן יבעט אותך החוצה מהסגל, למרות שאת אישה ואף סמל, רק בשביל שמתי יקבל לידיו את הבלוג בפוסט הבא.

    אהבתי

להשאיר תגובה

