אנחנו – בני סכנין: הסדק

למשחק היום נסעתי עם ארבעה אוהדים. אחד הוא טל ("הבלגי" לשעבר, שמגיב פה קבוע). האחרים הם יונתן, בן ועידן. שלושתם גרים בירושלים. לכולם יש מנוי, לצפוני, וגם מנוי למשחקי החוץ. הם מגיעים לכל משחק מירושלים וחוזרים אליה אחריו.

לפי הנתונים שפרסמה מכבי כשהעונה התחילה, יש לקבוצה שמונה מנויים שגרים באילת. על אחד מהם, "ג'ינג'י", סיפרו לי היום במהלך הנסיעה. הוא מאוהדים הוותיקים של יציע ג'. הוא מגיע לכל משחק. לפעמים בטיסה, בדרך כלל ברכב. כמה זה היום – שש שעות? חמש שעות? עד לחיפה, למשחק. ואז עוד חמש שש שעות חזרה.

*

נסענו מוקדם, כדי להגיע להופעה של "חוות מזור" באזור האוהדים בקסטרא. מאות אוהדים היו ברחבה. הנגנים עמדו מולם, לא על במה, כי העירייה לא אישרה. ההופעה התחילה בערך ברבע לארבע ונגמרה בערך בארבע ועשרה. המשטרה הפסיקה אותה. לטענת השוטרים, בגלל רימוני העשן שהודלקו בקהל (שאלתי אותם). למעשה היא הופסקה לפני כן – עוד לפני הרימונים אור יפרח (ההוא בלי החולצה שמנצח על הקופים) עלה לדבר עם השוטרים, לשכנע אותם שיתנו לה להימשך. כנראה הם לא אהבו את השירים נגד המשטרה.

מניתי כמה קבוצות של אוהדים ברחבה בקסטרא: ה"רגילים", חבר'ה כמו טל ויונתן ובן ועידן. הם היו הרוב הגדול. ה"פאנקיסטים" – או לפחות ככה היו קוראים לחבר'ה כאלה פעם. מלאים פירסינג, חלקם עם זקנים עבותים, כנראה אוהדים במיוחד את הלהקה, שגם בה יש לפחות אחד כזה (היה קשה לראות את כל הלהקה, כי היא לא עמדה על במה). האוהדים האלה לבשו שחור, מה שגרם לי לא להיות בטוח אם הם בכלל "אנרכיסטים" (ואולי ההבחנות האלה כבר לא רלוונטיות היום, לא יודע).

והיו את ה"לאומנים". הם היו חבורה של כעשרה אנשים, ואולי יותר, שעמדו מאחורה, ליד הבר. גם הם לבשו שחור. הם צעקו "מוות לערבים", ו"תנו לצה"ל לנצח", והתעמתו עם אוהדים אחרים שניסו להשתיק אותם, לצעוק להם בוז או לקרוא בתגובה בשם של שחקנים ערבים של הקבוצה. כמו טל, יונתן, בן ועידן, ששרו לאיסמעיל ריאן. אותם אוהדים הכעיסו וביאסו אותי, כי אני גדלתי על דו-קיום בחיפה, וביציעי קרית אליעזר, ובטח בתוך הקבוצה. אחד הגיבורים הגדולים של ילדותי היה חלוץ ערבי.

אבל הניסיונות שלהם להשתמש באנרגיות שהיו שם, את הכעס נגד השוטרים, את האווירה הכללית במדינה ואת היריבה הספציפית אתמול ולהפוך את כל אלו למפגן לאומני נגד ערבים – לא צלחו, ואפילו נתקלו בהתנגדות עזה. אחרי כמה צעקות הם התקפלו והלכו משם. וזה שימח אותי ומילא אותי גאווה.

הייתי רוצה להגיד שעם כל ההבדלים בינינו, פאנקיסטים ופאשיסטים, יהודים וערבים, ימנים ושמאלנים – כולנו ירוקים. אבל לא, הנה – חלק מאיתנו שחורים. ובכל זאת היה משהו שחיבר בין כולם אתמול: כולם היו נגד השוטרים. והרבה מהם לבשו חולצות שעליהן היה כתוב 1312, ומהתחקיר שלי עלה שזה אומר ACAB, וזה אומר "All Cops Are Bastards", שזאת סיסמא נגד שוטרים שמשתמשים בה בכל העולם.

ועם כל הבאסה מזה שהפסיקו את ההופעה ומהצעקות הלאומניות, ולמרות שיש לי דודה שוטרת וזה מבאס אותי שכולם שונאים אותם, כי לא כולם חארות, באמת – אז אולי יש גם משהו נחמד בזה שאנחנו קצת כמו כל העולם.

[*עדכון חשוב: במקור שייכתי את האוהדים "הלאומנים" לקבוצת אוהדים מסוימת, על פי מה שנאמר לי. בעקבות תגובות בפייסבוק הורדתי את הפסקה הזו. מוזמנים לתגובות פה לראות מה הורדתי, במה תוקנתי ועוד תגובות של עדים לאירועים].

*

תמיד היתה תחושה שבישראל זה שונה מאשר בכל מקום אחר. שבניגוד למקומות אחרים, מנוכרים, בהם כל אחד לנפשו – כל הישראלים אחים, ואם אתה רואה ישראלי בחו"ל הוא תמיד יהיה בצד שלך, וישראלי אף פעם לא יפגע בך, להיפך, אם יקרה לך משהו ברחוב הוא יעזור לך, וכל זה. ועכשיו נדמה שמשהו משתנה.

באוטו דיברנו על זה, על הריבים בין קבוצות האוהדים, הסיפור עם דגלי ישראל, ועל זה שהפוליטיקה חודרת לכל מקום, גם ליציע, גם לתוך קבוצות האוהדים עצמן. יש תחושה בכלל במדינה כאילו נוצר איזה סדק באדמה, והסדק הזה, כמו בסרטי המדע הבדיוני, הולך ומתפשט, הולך ומתרחב, ומפריד בין אנשים שרק לפני רגע היו ביחד, ליבשות שונות.

יש תחושה שמשהו באחדות נשבר. שכמו שלא כל האוהדים של מכבי ירוקים – ככה גם במדינה. זהו, כבר לא כולם אחים, לא כולם משפחה אחת גדולה.

אבל אני רוצה להזכיר שזה אף פעם לא היה נכון. תמיד היו בינינו כאלה וכאלה. זה אף פעם לא היה באמת "כל הישראלים אחים" – זה היה "כל היהודים אחים". ותמיד היו גם את הערבים, פשוט לא התייחסנו אליהם כחלק מ"העם". וגם בתוך הערבים יש קבוצות שונות. וגם בתוך היהודים יש קבוצות שונות, ותמיד היו, וחלק מהקבוצות האלה שלטו במוקדי הכוח והנחו את מקורביהם ומשפחותיהם לעבר המקומות הטובים והג'ובים השווים, ואחרים קופחו והונחו למקומות הפחות טובים, ולעבודות הפחות טובות.

ואם עד עכשיו הצלחנו להדחיק את ההבדלים בינינו ולהיות יחסית מלוכדים מבפנים, לא כולל הערבים אבל גם קצת כן, זה רק בגלל שהרגשנו שהאיום מבחוץ כל כך גדול ומפחיד, שאין לנו את הפריבילגיה לריב בתוכנו.

ואם עכשיו ההבדלים האלה צפים ועולים ומתחילים לבעבע ולגעוש, אולי יש בזה דווקא משהו טוב. כי זה אומר שאנחנו מרגישים פחות את האיום הקיומי הזה, ושאנחנו מרגישים שיש לנו מספיק כוח וביטחון כדי להתמודד עם המחלוקות שבפנים.

אז אני יודע שזה עוד רחוק, ושעכשיו הכל מרגיש רועד מתחת לרגליים ומפחיד, אבל אולי כל הדברים האלה שקורים, זה לא אומר שאנחנו מתפרקים, להיפך – אולי זה אומר שאנחנו סוף סוף מתחילים להפוך למדינה נורמלית.

ככה לפחות אני מקווה.

*

והיה משחק. ההגנה שלנו היתה מחורבנת, חוץ ממשומר שדווקא הפתיע לטובה. ומרכז המגרש שלנו לא היה קיים, ובאמת לא היה משחק באמצע בכלל, הכדור נע משער לשער, ולעיתים קרובות הכדור גם נכנס פנימה אל תוך השערים, והיינו גרועים רוב הזמן ולפרקים קצרים היינו בסדר, בעיקר בזכות פעולות אישיות.

והמאמן שלנו מחורבן, וקשה לי לשאת את העובדה שהוא הולך להיות המאמן, ואפילו יותר מזה, בעונה הבאה. וכשסכנין הובילו, באמת ובתמים רציתי, כמו בכל המשחקים האחרונים, שהם יבקיעו עוד ועוד שערים ויגרמו לו להתבייש ולעזוב את הקבוצה. ואני שונא את זה שאני רוצה שנפסיד בשביל שהמאמן יילך. אני רוצה לחזור לרצות שהקבוצה שלי תנצח.

*

אבל נראה שהמאמן הזה הולך להישאר. יש מחלוקות ביציע ובפורומים ובאתרים, מי אשם במצב של הקבוצה. ועכשיו השם של שחר כבר נאמר באופן גלוי, כתבות מתפרסמות והקרדיט המפורסם שלו הולך ונעלם. והם צודקים: כמי שעומד בראש המערכת, יעקב שחר אשם בלעדית במצב הקבוצה.

השאלה אם מי שאשם צריך לפנות את מקומו למישהו אחר. אני חושב שלא. השאלה בעיני היא לא מי אשם, אלא מי יכול לתקן. ואני – עדיין – מאמין ביכולתו של שחר לשנות את המצב ולהוציא את הקבוצה מהמקום בו היא נמצאת. לא אחזור שוב על כל הטיעונים – בקצרה, הוא כבר לקח אותנו רחוק, הוא איש עסקים מצליח שהוכיח את עצמו בניהול המועדון, ועדיין מוכיח את עצמו: המועדון במצב מצוין, המשכורות משולמות בזמן, הכל מתקתק, קבוצת הנוער שלו בדרך לאליפות מוחצת. נכון, יש בעיה קשה בקבוצת הבוגרים, כבר כמה שנים. וקבוצת הבוגרים היא חלון הראווה, היא אולם התצוגה, אבל היא לא הכל. אם יש בעיה בה, צריך לתקן את הבעיה הזו, ואני חושב ששחר הוא עדיין האיש הנכון לעשות את זה, ובכל מקרה אני לא רואה איש נכון ממנו.

אני חושב ששחר בעצמו רואה את הבעיות בקבוצה, אחרת לא הייתי מאמין ביכולת שלו לתקן. אבל כאן נמצא הדיסוננס הראשון – אם הוא רואה את הבעיה, איך זה שהוא לא מחליף את המאמן? הרי בשנים קודמות לא היתה לו בעיה להחליף מאמן שכשל. הרי אין מצב שהוא מעוניין בעוד עונה מתסכלת כזו. ואיפה שיש דיסוננס, מתחילות ההצדקות: אולי הוא יודע דברים שאני לא. אולי ההבאה המתוכננת של איש מקצוע ליד לוי היא לא קידום של לוי אלא בעצם החלשה שלו, וניסיון לפתור את הבעיה בצורה ממוקדת, להשתמש במה שיש לרוני לוי לתרום ולחזק את המקומות בהם הוא חלש. אולי לבוס יש איזה מאסטר-פלאן שאני הקטן לא יכול לראות, ואני צריך לסמוך עליו. ובכן, בלית ברירה אני סומך. זה לא שהוא שואל אותי. אבל עוד עונה כזו וגם את האוהדים כמוני, שעוד נותנים לו קרדיט על כל השנים הטובות, הוא יתחיל לאבד. (ומי יודע, אולי הוא שומר את הקלפים קרוב לחזה, אבל אם לא נגיע לאירופה הוא יפטר את לוי. אל תשללו את האפשרות הזו).

אבל עם כל האמון והקרדיט, יש דבר אחד בו אני לא יכול להגן על שחר: ההורדה של השלטים נגדו ביציע. באיזו זכות? יש חופש ביטוי במדינה, והאיצטדיון לא שייך לשחר, וגם המשחק לא שייך לשחר, ואפילו הקבוצה לא שייכת רק לשחר, ומה פתאום הוא שולח בריונים להוריד בכוח שלטים לגיטימיים של אוהדים שרוצים להביע את דעתם הלגיטימית? זה חוקי בכלל?

ואת הדיסוננס הזה אני לא יכול לפתור לעצמי. אני לא רואה שום סיבה שהאגו השברירי של שחר לא יוכל להתמודד עם התנגדויות לגיטימיות ומכובדות לנשיאותו, וגם אם הוא לא יכול – טאף לאק, זאת בעיה שלו. הורדות השלטים השערורייתיות האלה פשוט מצדיקות את כל מי שמדברים על שחר כעל "הגביר" וה"דון". וצר לי לומר שבכל פעם שאני רואה דבר כזה – ואתמול זה קרה ממש מעליי – הוא מאבד יותר ויותר גם את התמיכה שלי. כי הקבוצה הזאת היא גם של האוהדים שלה, שבאים לכל משחק כבר שנים, יותר שנים מהשנים ששחר נמצא בקבוצה. ולסתום להם את הפה זה לא רק ביזיון, זאת חוצפה וזו כפיות טובה.

מר יעקב שחר הנכבד: אנחנו לא עובדים בשבילך, ואתה לא תחליט מתי מותר לנו לדבר ומתי לא.

*

אז היה משחק מבאס, כי היינו גרועים, אבל היה גם קצת נחמד, כי היו הרבה אירועים ושערים, ואחרי המשחק הלכנו לאוטו, והיו המון ילדים שהגיעו עם ההורים בזכות השעה המוקדמת, ושמחתי קצת בשבילם, שקיבלו משחק כזה, עם הגנות מחורבנות ועם המון שערים, ויצאו בהרגשה שכדורגל הוא משחק בלי רגע דל.

וכשהיינו ברכב עמדנו בפקק של המכוניות היוצאות. וליד קניון חיפה עמד האוהד "ג'ינג'י" על המדרכה, ולא מיהר לשום מקום. מה יש לו למהר, יש לו נסיעה עד אילת, וכל הלילה לפניו.

אודות הופמן

כותב, עד שייגמר
פוסט זה פורסם בקטגוריה בעיית הקבוצות האחרות, הכדור הוא הכל, ירוק עד, כללי, משחקים במילים, עם התגים , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

15 תגובות על אנחנו – בני סכנין: הסדק

  1. udi הגיב:

    כשהקבוצה נראית כמו שהיא נראית באמת עדיף לדבר על האוהדים(הנפלאים לרוב).
    מזדהה עם הג'ינג'י, אנחנו 5 חברה שבאים קבוע מקיבוץ בדרום(ליד עזה) אמנם לא אילת אבל גם חתיכת נסיעה.
    הייתי לידכם כששרתם לאיסמעיל ריאן כקונטרה ללאומנים ששרו. לא אמרתי לכם את זה אבל הייתי ממש גאה בכם, זה לא מובן מאליו בימינו.
    חבל שהיציע שלנו מתפלג ככה בגלל פוליטיקה.
    ושוב הדיקטטורה של שחר פעלה (במהירות רבה יש לציין) כדי להוריד שלט אחד.

    Liked by 1 person

  2. טל הגיב:

    מילה על השלט והדיקטטורה ביציעים?

    Liked by 1 person

  3. mhfcball הגיב:

    לא יודע אם זאת אופטימיות, כמיהה , או עיוורון שנובע שמאהבה חזקה
    אבל בגלל שאתה אדם משכיל, בעל יכולות כתיבה ומחשבה, אני מרשה לעצמי להגיד לך דבר אחד
    תתעורר!!!
    ואחרי שהתעוררת, תשב לבד עם עצמך, בניתוח קר, אחרי שעברת על כל האירועים שפוקדים את מכבי חיפה ב-10 שנים האחרונות, בלי רגשות, רק אתה ועצמך, ותענה אם שחר זה האיש שיכול לעשות את המהפיכה הל כך נדרשת במועדון

    אהבתי

    • הופמן הגיב:

      קרה לך פעם שמישהו בחלום אמר לך להתעורר? איך אתה יודע אם אתה באמת צריך להתעורר או שזה מישהו בחלום?
      בקיצור, זה לא יעזור אתה יודע. שכנע אותי בנימוקים, אולי עוד שכנוע ועוד שכנוע ובסוף אחשוב שאתה צודק. "תתעורר" לא משכנע, רק גורם לי להיכנס למגננה ("אולי אתה צריך להתעורר?" וכאלה).

      אהבתי

      • mhfcball הגיב:

        אתה רואה שלא ניסיתי לשכנע
        בגלל זה אמרתי לך לשבת עם עצמך ולנתח בצורה קרה את המצב
        ואם אחרי כל זה אתה תגיע למסקנה שיעקב שחר באמת יודע מה הבעיות, והנה אוטוטו הוא פותר אותן, אני הראשון שאשמח לדעת .
        לגבי הנימוקים, אתה בטוח קראת את הטור של מוטי, זה פחות או יותר די מסכם את מה שאני מרגיש וחושב, הוא נימק הכל בצורה נפלאה

        Liked by 1 person

  4. ירון הגיב:

    אהבתי את הגישה המורכבת והמושכלת. אני חושב שיענקלה הוא הבעיה המרכזית, אבל הוא גם יכול להיות הפתרון. כי זה נכון שמצב הקבוצה רע מבחינה מקצועית, אבל זה גם משהו שאפשר לתקן. וזה תלוי בעיקר באגו של יענקלה. יכולות ואמצעים לתיקון – יש.

    Liked by 1 person

  5. מנגו הגיב:

    כמה בורות, בחייאת. באמת כדאי שתוריד את הטור, או לפחות את כל החלק על ההופעה.
    מניח שתסרב אבל לא לשים שמות של אנשים זה הכי אלמנטרי.
    קצת רגישות, קצת מחשבה.

    נ.ב – כל שוטר הוא אדם רע. כל השוטרים הם אנשים רעים

    אהבתי

    • הופמן הגיב:

      התכוונת בנ.ב. ש"לא כל שוטר" הוא אדם רע? נשמע יותר הגיוני.
      אם אתה מזהה בורות – תתקן. כל עוד אתה לא מתקן, אני מניח שגם אתה לא ממש יודע. (ואם כבר בורות ודיוקים ו"מחשבה" – לא כתבתי שמות של אנשים בכל הקטע על האולטרה בויז).
      את הטור, כמובן, אני לא מתכוון להוריד, בכל זאת השקעתי בו קצת זמן ואנרגיה. עצם זה שאתה מציע דבר כזה קצת פוסל אותך כמגיב ענייני. אבל אני לגמרי פתוח לגבי שינויים נקודתיים ואפילו הכנסתי כזה בעקבות תגובות בפייסבוק.

      אהבתי

  6. הופמן הגיב:

    טוב אז לגבי קבוצות האוהדים:
    בהתחלה כתבתי, לפי מה שנאמר לי, שהאוהדים הלאומנים שייכים לקבוצת "אולטרה בויז".
    בעקבות תגובות ותיקונים בפייסבוק הורדתי את זה. אני מבין שזה לא הם אלא אנשים לא משויכים, ושמח שזה כך.

    הנה מה שכתב לי דודו חימי, מה"אולטרה בויז":
    "אולטרה בויז אנטי פוליטיקה לחלוטין, אנחנו היינו בעד יניב קטן, אנחנו נגד יוסי בניון כמו הקופים ושאר האירגונים, ואני זה שבאתי לאנשים ששרו איסמעיל ריאן כשראיתי שבאים אליהם אנשים שלא קשורים אלינו אבל אני מכיר אותם על מנת שלא יתפתח עימות, ואם הם היו שמים לב מי שעזר לי להזיז אותם זה בחור ערבי מהקופים.
    מי ששר את כל השירים האלה הם חבורה אחרת, והם לא משתייכים לאף ארגון".

    ולגבי ההופעה כתב:
    "ההופעה הופסקה בגלל שביום שבת לטענת העיריה אסור לעשות רעש בעוצמות האלה, ולטענת המשטרה תושבים מהאזור התלוננו על הרעש".

    אהבתי

  7. הופמן הגיב:

    והנה עוד תגובה שהגיעה, ממישהו שמעדיף להישאר בעילום שם:
    "היי קראתי את הכתבה על המשחק, הייתי גם בפאב.
    אני אישית זוכר איזה בחור שצעק קריאות חמורות נגד הערבים, וכל בנאדם שלא בא לו טוב, הוא התנפל עליו. ספציפית זה היה על בחור שעמד ממש לפני, שנינו צעקנו בוז כי אני לא מוכן לגזענות כזאת, והאידיוט הזה הוריד לו סטירה תוך כדי שהוא אומר " יא שמאלני" או משהו.. האוהד הזה הגיב בבגרות ולא ענה לו בכלל…
    התביישתי להיות אוהד.. בדרך אל המגרש ראיתי ילד ואבא ערבים שבאו לראות את ההופעה – איזה מסכנים הם כשהם שומעים דברים כאלה.. הרגשתי ממש לא נעים בשבילם.. ."

    אהבתי

  8. מתי הגיב:

    שני דברים גרמו לי לאבד את האמון במערכת מכבי חיפה: הורדת השלטים והטלת אשמה על האוהדים.
    וזה קרה רק אתמול אחרי שהרבה זמן אני מוצא את עצמי מאוד סבלני ומבין כלפי המערכת, אתמול נסגר עבורי העניין ונראה לי שעברתי צד.

    אהבתי

להשאיר תגובה

