FAQ מי: שאלות נפוצות לעצמי לקראת העונה ב"מצד שני". ותשובות

אז מה, עוד עונה של מכבי ב"מצד שני"?

לא. העונה אני לוקח קצת הפסקה. פסק זמן. מתרחק קצת.

מה, לא תכתוב פוסטים העונה?

לא יודע, אולי אכתוב פה ושם אבל הרבה פחות. לוקח קצת נשימה.

למה בעצם?

יש כמה סיבות. הראשונה היא שבערך באמצע העונה שעברה התחלתי לכעוס על הקבוצה וזה גרם לי להתרחקות רגשית ממנה, שלא הסתיימה עד עכשיו. וחוץ מזה, אני רוצה קצת לנוח. כבר כמה שנים שאני כותב אחרי כל משחק, וגם לפני זה כתבתי המון על הקבוצה. אז אני צריך קצת מנוחה.

הפסקה בכתיבה על מכבי, אוקיי. אבל עשית מינוי, כן?

לא. השנה לא עשיתי. זה גם הכעס על הקבוצה, ועוד סיבות.

אילו סיבות למשל?

הולך להיות לי ילד. אז לא יהיה לי כל כך זמן לזה.

בשעה טובה. רגע, למה בעצם אתה כועס על הקבוצה?

כי אני מרגיש שקצת איבדו שם דרך. שבכל קיץ עושים מהלכים נכונים, אבל הם לא מחזיקים אפילו עונה אחת. ואני מרגיש קצת מרומה, שמוכרים לי חלומות יפים בשביל שאעשה מינוי, אבל לא עושים את מה שצריך בשביל להגשים אותם.

מה למשל?

למשל בכל מה שקשור למנהל המקצועי. אחרי הרבה זמן הבינו שם שצריך מישהו שמתכנן לכמה שנים ולא רגע קדימה – לא חייב להיות תפקיד "מנהל מקצועי", אבל כן צריך להיות מישהו שיודע לחשוב לטווח ארוך ולבצע – אז הביאו מישהו, אבל אז לא נתנו לו את הזמן והסבלנות לעבוד. מכרו לנו "תהליך", נתנו בזה אמון, קנינו מינויים, ואז הפסיקו את זה אחרי חצי עונה. אבל על כל זה כתבתי כבר אז, כשהעיפו אותו.

אז אתה עדיין חושב שקרלסן היה טוב?

לא חשבתי אז ואני לא חושב היום שהוא היה טוב. אני חושב שלא נתנו לו מספיק זמן כדי שנדע אם הוא טוב או לא. מנהל מקצועי זה לא מאמן, לא מעיפים אחרי חצי עונה כשקצת לא הולך. אז מינו כאילו מנהל מקצועי אבל התייחסו אליו כמו אל מאמן. זה לא רציני.

אבל יש אוהדים שקוראים לו היום "שרלטן" ופרשנים שחושבים שהוא היה כישלון מהדהד.

בסדר, אז כמה אנשים ביציע קוראים למי שהיה סקאוט ראשי בלברקוזן והנובר ובנה את מונאקו "שרלטן". שיהיה. והפרשנים… הם גם העיפו את אובארוב ואת טישיירה ואת פאולו סוזה. הם צריכים להגיד משהו, אז הם אומרים. וכשאומרים משהו רע אז בדרך כלל זה מביא יותר כניסות.

אז אם הם טועים והוא כן היה טוב, למה הוא נכשל?

שוב, אני לא חושב שהוא נכשל, אני חושב שהוא לא קיבל מספיק זמן לעבוד. הוא הציב יעד של שנתיים לחזור להתמודד בצמרת, וקיבל חצי עונה. אי אפשר לשפוט מנהל מקצועי ככה. ושוב, אני גם באמת לא יודע אם הוא טוב כמנהל מקצועי. אבל הוא בהחלט לא קיבל את ההזדמנות להוכיח את עצמו. עושה רושם, גם מהראיון עם אסף בן דב, שהוא לא ידע להסתדר עם התקשורת, והיא מצדה חיפשה אותו בכל הזדמנות והצליחה בסוף להפיל אותו.

האמת, אני לוקח על עצמי חלק מהאשמה בזה. מלבד הפיטורים של רוני לוי שלא באו להם טוב, הבנתי שהעיתונאים בחיפה גם לא ממש אהבו את הניסיון של קרלסן לדבר עם האוהדים בלי התיווך שלהם, וקצת נבהלו מההשלכות האפשריות של הצלחה שלו – אותן פירטתי בזמנו בטור ב"הארץ" – על המשרות שלהם. אז כן, זאת בהחלט בעיה בשביל מנהל מקצועי לא להסתדר עם התקשורת; אבל אני חושב שזה גם התפקיד של המועדון לבודד אותו מהעיתונאים, בטח אלה החיפאים, אם מבינים שזה הכרחי להצלחה. ודווקא הבינו את זה בעונה שעברה, ומבינים את זה גם העונה. בינתיים נראה שמצליחים לבודד את לוזון ואפילו עוברים על הוראות מנהלת הליגה בשביל זה. נדמה לי שקרלסן לא קיבל מהמועדון את אותה מעטפת. במובן מסוים, לוזון נהנה עכשיו מהכישלונות של המועדון בכל הנוגע לקרלסן.

והסגל שקרלסן בנה? אתה לא חושב שהוא היה גרוע?

הוא לא היה מאוזן, אבל דברים כאלה לומדים ומתקנים תוך כדי תנועה. אני חושב שאם היו נותנים לו את ההזדמנות, קרלסן היה מתקן בקיץ את הבעיות שהתגלו – וזו בדיוק העבודה שלו, להסיק מסקנות מהטעויות ככל שהוא מכיר יותר טוב את המועדון. ואולי הוא לא היה מתקן. את זה כבר לא נדע.

בכל אופן אני לא חושב שהסגל היה גרוע, אני חושב שהיה סגל טוב מאוד – בטח לא פחות טוב מהסגלים של בית"ר ירושלים, מכבי פ"ת וסכנין, שסיימו לפנינו. אני חושב שלפחות רוב הזרים היו טובים – שחקן העונה בפולין, בלם נבחרת איסלנד, ושחקן שהיה הטוב אצלנו בעונה שעברה ואחד הטובים בליגה. לדעתי הם לא קיבלו את התנאים להצליח, והמלחמה של העיתונאים בקרלסן בטח לא עזרה להם.

בקיצור, אי-היכולת לתת זמן, סבלנות ומעטפת טובה למנהל המקצועי – זו הבעיה של מכבי חיפה?

למכבי יש כמה בעיות וקטונתי מלדעת ולהבין את כולן. אחת המרכזיות בהן היתה החשיבה לטווח קצר; המחשבה שאפשר להתמודד עם הכסף של מכבי תל אביב והעבודה הנכונה בבאר שבע, באותם כלים איתם לקחנו אליפויות לפני עשר שנים.

אז אתה חושב שאין למכבי סיכוי להצליח?

לא, אני ממש לא חושב כך. אני חושב שלפחות חלק מהאנשים שם כן מבינים את הבעיות של הקבוצה. עשו שם מהלכים נכונים (גם) הקיץ, במיוחד במלחמה בתקשורת הספורט שפוגעת בקבוצה – גם הבידוד שלה מהשחקנים וגם הפיטורים של מדליפים מתוך המועדון. ויש שם את אסף בן דב, שלדעתי עושה עבודה טובה ומבין מה הבעיות של הקבוצה. אם יתמידו עם הכיוון הנכון ויתנו לו סיוע, בהחלט יכולים להצליח.

והסגל מספיק טוב בשביל להצליח?

בעיני זו אף פעם לא רק שאלה של סגל. סגל שנראה לא משהו על הנייר יכול לעשות נפלאות ולהיפך, ויש לזה מספיק דוגמאות בארץ ובעולם. מה שקורה לאורך עונה בקבוצה הוא תוצר של כל ההתנהלות שלה, מהבעלים ועד האפסנאי. הסגל הוא רק חלק מזה. כמובן שיש גורמים מרכזיים יותר ופחות ליכולת של השחקנים על הדשא, אבל בעיני כשהרמות הן דומות אז זה יותר תלוי במאמן מאשר בסגל.

והמאמן לדעתך מספיק טוב?

לא יודע. לפי מה שנראה עד עכשיו – לא. אבל בינתיים הוא כאן, אז שיהיה לו בהצלחה.

אתה באמת מאחל לו בהצלחה או שאתה רק אומר את זה ובעצם מחכה שהוא יילך כדי שתוכל לחזור להתרגש מהקבוצה?

אם מכבי תיראה טוב ותצליח, אז אני בטוח שאתגאה ושאשמח, ולא משנה עם איזה מאמן. האהבה למכבי בכל זאת חרותה בי מילדות. אז בטח, הלוואי שנצליח ואוכל להתגאות במכבי שוב.

בטוח בטוח? איך למשל הרגשת עד עכשיו כלפי מכבי, בניצחונות בגביע הטוטו למשל?

אני חייב להגיד שכרגע אני באמת מרגיש מרוחק מהקבוצה, ובהתאם גם לא התרגשתי יותר מדי מהמשחקים עד עכשיו. לא את כולם אפילו ראיתי. כאמור, אני צריך הפסקה.

ויכול להיות שכן תרגיש טוב אם הקבוצה תיכשל? כי "אמרתי לכם" וכל זה?

יכול להיות. אני מקווה שהניכור והכעס שלי לא גדולים עד כדי כך. אבל זו עוד סיבה שאני לוקח קצת הפסקה מהתעסקות בקבוצה, ואני מנסה לעשות את זה גם ברשתות החברתיות. אני לא רוצה להיות מאלה שמחכים שהקבוצה שלהם תפסיד בשביל ללעוג לה. אם אני לא לגמרי איתה, אז עדיף שלא אהיה באזור בכלל. בטח לא אתחיל לעודד קבוצות אחרות שינצחו אותה.

ואם דווקא השנה מכבי תיתן עונה גדולה?

אני מניח שאם אשאר מרוחק, זה יבאס אותי שאחרי כל כך הרבה זמן שהייתי שם בכישלונות, אני לא נהנה מההצלחה. אבל מי יודע, אולי תוך כדי העונה אני אתחבר שוב לקבוצה, אולי היא תלהיב אותי. ואם בכל זאת אמשיך להיות קצת מרוחק ממנה, והיא תצליח – אז שייהנו כל האחרים, במיוחד כל האוהדים הצעירים. לי היו את שנות האושר שלי, אני לא יכול להתלונן.

רגע, ואם היא תיתן עונה גדולה, זו תהיה הוכחה שטעית ובעצם אין שום בעיה בקבוצה?

אני מקווה שכבר אין בעיות בקבוצה כי טיפלו ומטפלים בהן. זה שהיו בעיות זה ברור – גם בן דב ויעקב שחר עצמו הודו בזה. יש שאלה אחרת שעולה ברשתות – האם הבעיה בקבוצה היא כזו שאי אפשר לטפל בה נקודתית; כלומר שהיא נעוצה בראשי הקבוצה, ולא תיפתר עד שהם יתחלפו. אני רוצה להאמין שלא. אני מאמין שעם ההחלטות הנכונות, ראשי הקבוצה הנוכחיים יכולים עוד להביא אותה לצמרת. אבל אחרי כמה שנים של הבטחות והפרות, אני מודה שהאמון שלי בהם התערער, ושאני כבר קצת סקפטי לגבי האפשרות שזה יקרה. וברור לי גם שהדרייב של ראשי הקבוצה להתמודד עם בעיות ולהצליח הוא לא אותו דרייב שהיה להם לפני שלושים שנה. הגיוני שעם הזמן נהיה יותר קשה להתמודד, ממש כמו שנהיה יותר קשה לרזות או להיכנס לכושר ככל שנהיים יותר מבוגרים. אני חושב שגם יעקב שחר עצמו כבר מבין את זה.

לא הבנתי. אז עברת או לא עברת למחנה של ה"יענקל'ך"?

מה פתאום. אני אשמח אם זה יהיה דווקא שחר שיצליח להחזיר עטרה ליושנה ולהביא את מכבי שוב למאבקי הצמרת ולאירופה. זה יהיה סיום יפה לקריירה שלו. ובאופן כללי, אני לא חושב שאי פעם אקרא לו ללכת. אני מרגיש שאני חייב לו הרבה מהשנים היפות שלי.

אוקי. אז בקיצור אתה לא הולך לכתוב השנה בבלוג?

אני לא מתחייב לכלום. זה הכיף כשיש לך בלוג משלך, אתה לא חייב לאף אחד שום דבר. אם יבוא לי, אכתוב ואם לא אז לא. כרגע נראה לי שאכתוב הרבה פחות השנה, אבל יש מצב שפתאום אקבל אנרגיות חדשות ואכתוב. נראה. וכמובן, יש גם את יניב ואת מתי, שאני מקווה שיכתבו יותר ולא יתנו לבלוג לדעוך.

ואיך אפשר יהיה לדעת אם אתה או הם כתבתם משהו?

אפשר להכניס את כתובת המייל פה למעלה משמאל, איפה שכתוב "קבלו מיילים על פוסטים חדשים!", ולקבל התראה כשאנחנו כותבים משהו. ואפשר כמובן לעשות לנו לייק בעמוד הפייסבוק שלנו או לעקוב אחריי בטוויטר, בטח אשתף שם פוסטים חדשים שלנו כשיתפרסמו כאלה.

ואיפה עוד אפשר לקרוא או לשמוע על מכבי?

או. אז יש כמובן את עופר פרוסנר בבלוג שלו בדה באזר, ויש את MhfcBall בבלוג הטקטי ובחשבון הטוויטר שלו, ויש את הבלוג של מתן גילור. ויש את הפודקאסט "נובחים בירוק" של מתן ושל עמית פרלה, שהייתי חלק ממנו בעונה האחרונה ואולי עוד אחזור להיות.

ואיפה אפשר בכל זאת לקרוא דברים שלך?

ב"ספורט הארץ", יש לי שם מדור דו-שבועי שנקרא "בעובי הקורה", ואפשר גם שם להירשם לקבלת מיילים על פוסטים חדשים שלי.

אבל יש חומת תשלום!

נכון, אבל אם נכנסים ללינק דרך פייסבוק (כל הלינקים משותפים בעמוד הפייסבוק של "ספורט הארץ"), בנייד – אין חומה.

בקיצור, אתה לא הולך לשום מקום.

אני כן. אני הולך לעשות לביתי.

טוב, סתם רצית להגיד את זה.

נכון.

רגע, אז מה לדעתך יהיה עם מכבי השנה?

הנבואה ניתנה לשוטים.

אז…

0-3 ירוק!

זה לא מתאים פה.

אה. אז אליפות ירוקה! או לפחות משהו שיהיה אפשר להתגאות בו.

אודות הופמן

כותב, עד שייגמר
פוסט זה פורסם בקטגוריה ארס בלוגיקה, הכדור הוא הכל, ירוק עד, כללי, שאלות ברומו של אדם, עם התגים , , , , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

11 תגובות על FAQ מי: שאלות נפוצות לעצמי לקראת העונה ב"מצד שני". ותשובות

  1. סחבק הגיב:

    ממחקר אמפירי עמוק שמבוסס עלי ועל עוד 2 חברים שלי, לידת בן זכר יוצרת קרבה עזה יותר בינך לבין הקבוצה, ואני מניח שאלא אם נהיה כשלון קולוסאלי כבר מההתחלה, גם אצלך זה יקרה.
    שיעבור בשלום ובידיים מלאות!

    Liked by 1 person

  2. אלון מיטלמן הגיב:

    קודם כל, מזל טוב ותהנה מהילד שיגיע. זה באמת הכי חשוב.
    חבל לי לקרוא ששברו את רוחך עד כדי כך. כמו לכולם, גם לי היה קשה בחצי השנה האחרונה עם החיבור לקבוצה. אבל עכשיו כשעומדת להתחיל עונה חדשה שמחתי לגלות שעדיין מעקצקץ לי לחכות לבוא למגרש. מקווה שזה יחזיק כמה שיותר, ומקווה בשבילך שזה יחזור גם אלייך.
    רק רציתי להגיד תודה על הטורים הנפלאים אחרי כל משחק. מבחינתי לקרוא את הטור שלך היה לגמרי חלק מחוויית המשחק כל שבוע. אני מאוד מאוד מקווה שתחזור כמה שיותר מהר, גם בשבילך וגם כי אין לנו כאוהדי מכבי חיפה (וכדורגל ישראלי בכלל) הרבה מקומות לצרוך תוכן איכותי, והבלוג שלך היה נווה מדבר שכזה.
    תנוח, תתנתק ותתנקה קצת, תעשה לביתך ולבנך, ותחזור במהרה עם הילד לבוש בירוק על הכתפיים שלך לאצטדיון.

    Liked by 1 person

  3. מתן גילור הגיב:

    בשעה טובה. איזה כיף של בשורה.
    כבר כתבתי בעבר שמי שמכיר אותי יודע כמה מכבי חשובה לי וכמה היא מרכזית בחיים שלי (עוד עונה עם מינוי בית + מינוי חוץ והפעם אפילו הלכתי לכל המשחקים בשלב הבתים בגביע הטוטו), אבל הילדים חשובים לי ממנה לאין ערוך.

    Liked by 1 person

  4. פרלה הגיב:

    שיהיה בשעה טובה ניר ובהצלחה.
    יופי של עירד צפריר עשית לעצמך.
    הבלוג שלך הוא בטופ 2 של החשיפה שלי לעולם התוכן הזה.
    אנחנו נשמור אותך בתמונה על אש קטנה.
    ועד אז העיקר הבריאות והאליפות.

    Liked by 1 person

    • הופמן הגיב:

      תודה פרלה. לא בטוח שהבנתי מה הכוונה ב"החשיפה שלך לעולם התוכן הזה" (ועדיין סקרן לדעת מה השני בטופ). בריאות ואליפות גם לך!

      אהבתי

  5. יאיר הגיב:

    אני אמביוולנטי ניר,
    מצד אחד אני מבין אותך, הלוואי שהייתי מסוגל להתנתק כמוך. מאוד רוצה אך לא מצליח.
    מצד שני (!!!), חבל לי שככה הקבוצה שאמורה לספק לנו רגעי מפלט משגרת היום מצליחה להעכיר את רוחך (באותה סירה עם המוני אנשים), ודווקא אתה שהיית מהאופטימים שבאוהדי מכבי (שאני מכיר), דווקא אתה שנזהרת (ועדיין) לנקוב באשמים, שנהגת עם כל גורם אפשרי בכפפות של משי.
    אולי חוסר היכולת שלך לכלות את זעמך על גורמים ספציפיים גרמו לך לאובר תסכול הזה?

    בכל מקרה, הרבה הצלחה עם ההפתעות שהחיים מזמנים לך.
    אתה תרחיב את הארונות בשביל בגדים לבן שלכם,
    אנחנו כאן נרחיב את הארון בשביל עוד צלחת אליפות…

    Liked by 1 person

    • הופמן הגיב:

      מעניין, ויכול להיות שאתה צודק. הנטייה שלי לתפוס מרחק כשאני כועס ולא להישאר ולפרוק את הכעס מאפיינת אותי לא רק בכדורגל. אני מכיר את המנגנון הזה שלי, שיש לו מקורות ברורים בילדות, ונובע מחוסר היכולת שלי להפריד בין כעס והאשמה לבין פירוק וניתוק טוטאלי (כלומר, תמיד התקשיתי בהפנמת הרעיון שאפשר לכעוס, לריב, ולהישאר). אבל לא קישרתי את זה לכעס על מכבי.
      מעניין אם אפשר עוד לשנות מנגנונים כאלה בגיל מבוגר.
      מצד שני, אני כן מתעקש ש"אשמה" היא לא כזאת ברורה וחד-משמעית כמו שנוטים להציג אותה. אני מעדיף לראות את המצבים כמורכבים, וככאלה אף פעם אין מישהו אחד שאשם, זה תמיד צירוף של נסיבות וגורמים שונים.
      אולי האתגר שלי הוא להצליח איכשהו לשלב בין שני הדברים. אולי כעס והטלת אשמה היא הכרחית גם כשהיא לא לגמרי מוצדקת, וצריך להיות קצת אגואיסטים במובן הזה.
      בכל אופן, נתת לי חומר למחשבה. תודה. ותודה על הברכות.

      אהבתי

  6. פינגבאק: אני ומכבי חוזרים לעניינים | מצד שני

כתיבת תגובה