מכבי אלטנוילנד/ מתי סין קרונה

קראתי את הדברים רוויי ההתנשאות, ענודי הרולקס ועטופי הפרווה של איתי מאירסון ב"הארץ" כלפי אוהדי מכבי חיפה. קראתי בתיעוב, בגועל, קראתי והגוף בער ורק רצה להגיע אל ה-מיהואחושבת'צמו הזה עד למערכת "הארץ", לזרוק על עצמי ברישול מכוון את הפאסון העברייני שלי, להתקשר לאורתופד לראות אם יש לי גב לכל צרה שלא תבוא, לעלות למשרדים בשוקן, לשאול את הופמן "איפה הוא הצהוב הזה?", להיכנס לו לחדר, לבוא אליו קרוב קרוב עם הראש מוכן לנגחה וללחוש לו באוזן: "מאירסון יא בן של… אמא שלך! וואלה אתה צודק". ואז לאסוף את עצמי מתוך הדאווין, להשיל את הפאסון, להתקשר לאורתופד ולהגיד לו שהבנתי כבר שאין לי גב, אבל גם עמוד שדרה לא מרגיש שיש לי, להשתבלל בתוך עצמי בשמאלניות מלאת אשמה וללקק את פצעי הצדק המבאסים של אותו מאירסון מ"הארץ".

*

כי מה הוא בעצם כתב שם אם לא את האמת המרה לגבי רוב אוהדי מכבי: היחס למכבי תל אביב הוא שנאה שמגדירה אותנו כביכול. לפעמים אנחנו כלכך ניזונים מהשנאה הזו כמו היינו אוהדי הפועל תל אביב רחמנא ליצלן, או מצביעי מפלגת ימין שנשאלים מדוע הצביעו כפי שהצביעו ועונים: "כי אנחנו שונאים ערבים".

קחו למשל את המילה "נאצים" שנזרקת לגביהם כלאחר יד. המילה הנוראה הזו עם הקונוטציות הנוראיות שלה משמשת חלק גדול מאוהדי מכבי כדי לתאר את מכבי תל אביב. עזבו את מה שאני חושב על מי שאומר את זה, זה דיון אחר; אנחנו מבטאים את יחסנו לדמון הזה שנקרא מכבי תל אביב בצורה הקיצונית ביותר שיש, עם המילה הזו, שנלקחת ממעמקי לקסיקון ביטויי השנאה. או קחו את שיר האוהדים הנפלא: "כל החיים איתך מכבי". כמה אהבה ורגש נשזרים בין המלים ומושרים בכמעט לחישה, כסוג של התייחדות המונית של קהל עם קבוצתו, כמו תפילת ערב שבת מרוממת אל ונפש, ואז מגיע השיא – הנקודה שבה הלחישה הופכת לצעקה גדולה, הוורידים מתנפחים ושיא האהבה למכבי נפרץ אל חלל האצטדיון, שיידעו כולם! שיידעו מה? שיידעו ש…"יישרפו הצהובים!". איזה גירוי חושים אנחנו חווים עם המשפט הזה, גירוי שעולה אלפי מונים על החוויה המיסטית שעברנו עם מילות השיר, חלקנו מרגיש כמו סאדיסט שאולץ עם מילות השיר לעשות אהבה בתנוחה מסיונרית, עד שמפרגנים לו איזו שבירת רגל ושריפת צהובים בסוף האקט.

יש תחושה בקרב אוהדי מכבי שככל שנפגין שנאה עמוקה יותר למכבי תל אביב, כך נמצב עצמנו כאוהבי מכבי שרופים. אם כך, מגיע לנו מה שכתב עלינו מאירסון. כי ההפך מאהבה, כך אומרים, היא לא שנאה. ההפך מאהבה היא אדישות. ולנו במכבי אין את הפאסון הזה של אדישות, אין את ההתייחסות הפרופורציונלית לכולה עוד קבוצת כדורגל. מאירסון השווה אותנו ליהודים שמדמיינים שהעולם כולו נגדנו, כשבעצם את אף אחד בעולם אנחנו לא מעניינים, וואלה צודק.

מכבי, כמו ישראל, היא מעצמת הכדורגל הגדולה במזרח התיכון, שמתנהגת עדיין כמו איזה שטעטל גלותי. כי את מי אנחנו שונאים? קבוצה שהביאה נגדנו מספר שיא של 12,300 אוהדים, ואם האיצטדיון היה גדול יותר היתה מביאה אפילו כמעט 13,000? הרי מבחינתנו 13,000 אוהדים זה מספר נמוך אפילו למשחק נוער.

ואל מי אנחנו מתייחסים, לקבוצה שבימים הקשים שלה בכל שני כיסאות ישבו ארבעה מועדוני אוהדים יריבים? ומה אנחנו עושים סיפור כל כך גדול מסמל עם נשמה של חנות כלבו אמריקאית, בעוד אנחנו מסמלים כל כך הרבה – לאומיות רב-תרבותית, אמירה חברתית, אורגינליות אנושית שבאה לידי ביטוי בפשטות פריפריאלית, שמבינה שהמקום שלה במרחב הוא הוא המקום האמיתי; קבוצת הכדורגל היחידה מהעיר היחידה בארץ שמקיימת הלכה למעשה את חזונו של הרצל לגביה כפי שמופיע ב"אלטנוילנד". אנחנו מכבי, מי הם בכלל?

*

אהבתם ת'שורה האחרונה, אה? "אנחנו מכבי, מי הם בכלל?". איך הכנסתי להם. אבל במה הכנסתי להם, במשפט שהם המציאו? אוי כמה זה עלוב.

ולמה אני כותב לו למאירסון הזה, ומגיב ומתעצבן, אם לא בגלל שגם אני רואה צל הרים כהרים? הרי עצם ההתייחסות שלי למה שכתב היא התייחסות של נפגע, של מי שכואבת לו ההשפלה שחווה בכל אות שנכתבה כלאחר יד. כי כל אות ומילה היו כואבות כמו אלף קריאות "נאצים" כלפיהם. כי כל אות ומילה היו כמעט נכונות ו"נאצים" הם אף פעם לא יהיו, כמו שלא יהיו ולא היו אף פעם יותר מעוד קבוצת כדורגל שאין בה שום ייחוד, שאין בה כלום חוץ מקצת שום דבר. שאף פעם לא תהיה מכבי.

***

5 נקודות אור מהמשחק נגד מכבי תל אביב:

– עברנו את ראש השנה ורק 4 הפרש ממקום ראשון.

– יש מגן שמאלי: סולליך.

– הצלחנו לגנוב נקודה מקבוצה של אלירן עטר.

– עומר דמארי נראה מצוין באימון שחרור שעשו לו על המגרש.

– יותר עלוב מאיך שנראינו כבר אי אפשר. מפה יכול להיות רק יותר טוב.

*

מתי סין-קרונה

אודות הופמן

כותב, עד שייגמר
פוסט זה פורסם בקטגוריה בעיית הקבוצות האחרות, הכדור הוא הכל, ירוק עד, כללי, משחקים במילים, שאלות ברומו של אדם, עם התגים , , , , , , , , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

11 תגובות על מכבי אלטנוילנד/ מתי סין קרונה

  1. John Baron הגיב:

    הבעיה בכתבה כזאת (אם כל זה שהיא נכתבה ברהיטות וחכמה) זה שאי אפשר לבוא בצורה הגיונית ושכלתנית לכל התופעה הזאת שנקראת ״אהדה של קבוצת כדורגל״
    אם אנחנו כבר הולכים לכיון הזה של שכלתנות – אין שום הגיון אמיתי בלעודד חבורת גברים מליונרים שלובשת צבע מסוים ובועטת בכדור עגול במטרה להכניס אותו לאזור תחום של חבורת גברים אחרת שלובשת צבע אחר.
    ואם יש אולי איזה כן עניין שבטי קדום בלעודד את החבורת גברים הזאת – בטוח שאין שום הגיון ממשי בלקחת ללב או לשמוח בטירוף אם הם מפסידים או מנצחים – אין בזה שום השפעה ממשית על החיים שלנו.

    אבל כזה היא תופעת האהדה – אין בה שום הגיון , קשה להסביר אותה , אין הגיון באהדה שלנו למכבי ואין הגיון בשנאה שלנו לגרמנים (כן גם אני קורא להם ככה).

    Liked by 1 person

    • מתי הגיב:

      אתה צודק ג׳ון (בעיקר בנקודה שמה שכתבתי היה רהוט וחכם), העניין הוא לא לחפש שכלתנות, ואני דווקא יש לי סנטימנטים לשנאה, אבל צריך לכוון בכל זאת למקומות טובים ויש הרבה כאלה במכבי. וההגיון באהדה נמצא אצל כל אחד מאיתנו בתוך הלב.

      Liked by 1 person

  2. מתן גילור הגיב:

    הטור בהארץ מביך, דמגוגי, מכליל ורווי אי דיוקים בואך שקרים.
    סתם לדוגמה: "אם תקחו למכבי ת"א את מכבי חיפה היא לא תשים לב" בטח, עד כדי כך לא תשים לב שבעמוד הפייסבוק הרשמי שלהם הם הגדירו את המשחק כקלאסיקו בעוד שבעמוד של מכבי, כרגיל, עסקו בביורוקרטיה לקראת המשחק. בעוד שמכבי חגגו גביע בכדורעף נשים הפנאטיקס ארבו ודקרו. בעוד שמתבכיינים על "גרמניה" (תכף אגע בזה מהצד שלנו) מכנים את מכבי חיזבאללה.
    צר לי שיש אוהדי מכבי שמתעסקים בהם יותר מדי. צר לי שיש אפילו כאלה שניתן להרגיש ששונאים אותם לפני שאוהדים אותנו. ובעיקר צר לי ומחליא אותי הכינויים והשירים כלפיהם. פשוט גועל נפש.
    אבל להגיד שההגדרה שלנו נשאבת מהם זה קשקוש. ולחשוב שהם אדישים כלפינו או שעבורם אנחנו עוד קבוצה זה קשקוש. איפה השירים על אשדוד? איפה הפוסט המיוחד לפני המשחק נגד רעננה?

    בקיצור, מתי, אתה צודק. חלקים גדולים מדי בקהל שלנו מתעסקים בהם יותר מדי. מיותר לחלוטין. אבל מפה ועד מה שכתב מאירסון המרחק עצום. בערך כמו ההלקאה העצמית של מאירסון לגבי ישראל לבין המציאות.

    Liked by 1 person

    • מתי הגיב:

      יש מצב שגם אתה צודק מתן. מה זה יש מצב, אתה צודק.
      אבל הנה גם אתה נגרר להשוואות ולהסתכלות על דף הפייסבוק שלהם.
      החלום שלי (וגם שלך, אני יודע) הוא להתוות אהדה בריאה, מאוזנת, מעצימה שלא תלויה בדבר והטור של מאירסון הציב איזה סוג של תמרור, נכון או לא נכון, אינטרסנטי או לא היתה שם מראה.

      Liked by 1 person

  3. פרלה הגיב:

    לא מעניין אותי מה כתב מאירסון.
    גם לא השקפת אוהדי מכ. ת"א עלינו.
    אני מוצא את עצמי כותב עליהם "גרמניה" בלי להשתמש במילה "נאצים" שמעוררת בי חלחלה בכל הקשר שאינו דיון בשואה.
    "גרמניה", נכתבת בחצי חיוך כשם תואר ל"אחר" שרואה את עצמו עליון. אולי אחרים יראו את ההתנסחות הזו שלי כהצטדקות מתחכמת אבל זה אני עם עצמי.
    סיימתי בדיוק בפעם השניה את הקריאה בטקסט המופתי של ניק הורנבי "קדחת המגרש". זה קשה לומר כאוהד ליברפול אבל שם באופן המזוקק והמדויק ביותר מנוסחת ההרגשה והמחשבה של אוהד כדורגל אמיתי שמשאיר את ליבו השותת ביציע.
    כל היתר הבל הבלים.
    ואתה מתי, כתוב כבר את הטקסט המכונן הבא בשמם של כל אוהדי מכבי באשר הם.

    Liked by 1 person

  4. neo הגיב:

    כתבת מעולה (גם אם אני לא מסכים להכול). בנוגע למאירסון – אני עוקב אחרי הכתבות שלו תקופה לא קצרה והרושם שלי הוא שהוא אוהד הפועל ת"א ולא מכבי ת"א, ודווקא בגלל זה הוא מתעצבן מהיריבות שלנו עם מכבי ת"א (ראו גם את הכתבה שלו בה הוא העלה את התיאוריה שאוהדי מכבי חיפה לקחו את השנאה לערן זהבי מאוהדי הפועל ת"א https://www.haaretz.co.il/sport/opinions/.premium-1.2536591).
    אני חושב שמאירסון פשוט מסתכל על המציאות דרך עיניים תל-אביביות. בתור אוהד הפועל ת"א הוא לא מבין מדוע אנחנו שונאים כל כך את מכבי ת"א. זה בגלל שהוא לא מבין שמכבי חיפה (כמו ב"ש היום), כשהיא רצה לאליפות, מתמודדת לא רק על על כר הדשא, אלא יש לה גם מאבק יומיומי מול ההגמוניה של מרכז הארץ ושל העיר תל אביב, ובמיוחד מול ההתנשאות של מכבי תל-אביב (אבל גם של הפועל ת"א כשהיא טובה). המאבק הזה הוא זה שמביא לשנאה התהומית שלנו למכבי ת"א.
    בתקופה האחרונה גם עקבתי אחרי אוהדי מכבי ת"א רבים. הם מתמוגגים מהכישלון של מכבי חיפה ורוצים מאוד בכך, בדיוק כמו שאנחנו רוצים ההיפך, ככה שלהגיד שלא אכפת להם זה ממש לא נכון. ההבדל היחידי הוא שלהם יש מושא שנאה גדול יותר – הפועל תל אביב.
    ובקשר לעובדה שמכבי ת"א מגדירה את מכבי חיפה- זאת שטות מוחלטת, במיוחד כשמדובר על מכבי חיפה, קבוצה עם כל כך הרבה אופי שמושכת אחריה אוהדים למרות כישלונות. כי מכבי חיפה זאת קודם כל זהות, של חיפאים ושל צפוניים. זה היסטוריה, זאת אהבת ילדות. מכבי חיפה זה כדורגל סוחף (כשהולך), זה הצלחות באירופה, זה גאווה של האיזור (לעומת מכבי ת"א שכל הזהות שלה סובבת סביב ניצחונות וברגע שאין כאלה – אין זהות).
    האוהדים של מכבי חיפה מילאו את היציעים בשנים רבות שמכבי ת"א לא הייתה פקטור. למי בכלל היה אכפת מהם בשנים האלה? אפילו רציתי שהם ינצחו בדרבים את הפועל מרוב שזה היה נורא לראות את הפועל ת"א מנצחת פעם אחר פעם.
    זה טקסט שאין לו שום ראייה היסטורית של מכבי חיפה, ונתלה בשנים האחרונות של כישלון שבהם הקהל באופן טבעי נוטה להתרכז בלקלל את היריבות (כי אין לו שום דבר טוב לשמוח בעבורו).

    Liked by 1 person

    • הופמן הגיב:

      הוא אוהד מכבי ת"א, מידיעה. אבל מה זה משנה, זה לא הופך אותו לכזה או אחר. כלומר – אני מכיר כמה וכמה אוהדי מכבי ת"א שמתנהגים או מתבטאים כמו "אוהדי הפועל ת"א" (כלומר כמו מה שאנחנו מייחסים לאוהדי הפועל ת"א). כל התגיות האלה די מטופשות, אני מסכים עם המגיב הראשון פה בנקודה הזו.
      ואני מסכים איתך מאוד לגבי עניין ההגמוניה וההתנשאות, המרכז מול הפריפריה. מתי נגע בזה בקטנה, אבל זה מרכיב חשוב בכל מערכת היחסים הזאת.

      אהבתי

    • מתי הגיב:

      תודה נאו.
      הופמן ענה לך לגבי מאירסון.
      האיכפתיות שלהם כלפינו כן או לא לא מעניינת אותי. מעניין אותי להציג שיש בנו כלכך הרבה כמו שאמרת (זהות וכו..) שאין לנו בכלל צורך לראות אותם כמשהו מעבר לפרופורציה.

      אהבתי

  5. הופמן הגיב:

    פוסט מצוין מתי. ניסחת יפה הרבה דברים שחשבתי, גם לגבי הטור של מאירסון.

    אהבתי

כתיבת תגובה