פרשת "בא" (שמות)
אמ:לק: כמו שאמר מאיר אריאל זצ"ל – "גם רע נגמר בסוף", ו-210 שנות עבדות מסתיימות בלילה חפוז בו בני ישראל מתכוננים לצאת לחופשי בדרכם להפוך ל… עם המדוכא והמיוסר בתולדות האנושות. לפני כן, משה מכה את פרעה ועמו בעוד שלוש מכות: מכת ארבה שהשמידה את כל יבולי המצרים, כמו שמאות השחקנים שעברו במכבי בשנים האחרונות רמסו כל שמץ של כבוד שנשאר לנו; מכת חושך, אותה אנחנו חווים כבר זמן רב מדי אל מול 20 טון פנסי אצטדיונים; והמכה האחרונה והנוראה מכל – מכת בכורות, שלעומתה, לא נותר לנו אלא להתפלל שהבכורה של ירדן שועה, הרכש החדש של מכבי, תכה עוד במוצאי שבת הקרובה בשערה של הפועל באר שבע ונשכח מכל הארבה והחושך והמכות שספגנו לרוב, ומכל מי שעבד עלינו כל השנים, ונרגיש חופשי לצעוק "ישששש!" גדול ומשחרר של אושר.
שיעור תורה, כיתה ב', פנימיית תלמוד תורה של חסידות דימאלפע, כפר גלים: מיין גרין קופיקול'ך, א זיסעלך של ואסילי. שא, לא לבכות, מיין גרין אפעס. מאמא וטעטע לא זרקו אתכם פה בפנימייה של תלמוד תורה בגלל שלא אוהבים אתכם. גם הם יודעים שאתם לא אשמים בזה שאתם א גרוייסע מאנחוס של מכבי. אבל שבע שנים, שבע שנים מאז שנולדתם, מאמא וטעטע מגדלים אתכם יפה יפה. ושבע שנים אתם מאכילים אותם מרור וייסורים, כמו השאטן נכנס בכם כפי שנכנס רב' רובן ראיוס בדרמאראנץ קליינע אפיקורס.
לכן הגעתם הנה, מיין גרוי בלוזקע, להתחנך מחדש על ברכי תורת ישרואל הקדושה, ולעקור מתוככם את המאנחוס על ידי תפילות להשם יתבורך, שיעלה אותנו מעלה מעלה ויחזיר את מכבי למקומם הטבעי ולמעלה מכך ותהיו לגיבוירים פיל רב'ן.
אמנם מאמא וטעטע זרקו אתכם מהבית דווקא עכשיו, ערב פרשת בא, ולא לפני פרשת לך לך, ואמנם מכבי מתחיל להתאושש ולנצייח. אבל זה לא אומר שתצאו מכאן היום או מחר ותמשיכו להפיץ לכל עבר את המאנחוס השלימזלי שלכם, ולהרוס להורים שלכם ולכולנו את החיים. לא במקרה הביאו אתכם כאן לקבל א ביסלע אידישקייט דווקא לערב פרשת בא, בזמן שבני ישרואל יוצאים מעבדות לחיירות ואתם נכנסים לעבדות ה' מחיירותכם להסתובב לנו בין הרגליים עם המזל נאחס שלכם. כי אין בפרשת "בא" אלא ללמד שכל יציאה היא כניסה וכל כניסה היא יציאה, ויציאת בני ישרואל לחיירות וכניסתכם לעבדות היא זו שתגרום ל-נהפוך הוא בעזרת השם יתבורך. ולא זו בלבד, אלא שבכל פרשות התורה מבראשית עד עתה, התורה הקדושה שלנו מנתה שלוש מצוות בלבד, ואילו בפרשת "בא" מתחילים להימנות המצוות בקצב של מכירת כרטיסים למשחק בבאר שבע אחרי ההחתמה של השוורצע דרמאראנץ שהפך לגרין ייד. עשרים מצוות אנו מצווים בפרשת הזו בלבד, ובהן המצווה שהביאה אתכם לפה יותר מכל: מצוות ביעור חמיץ. ואתם, לצערנו, החמיץ שיש לבער מבתיכם. לבער מלשון בערות – חוסר ידע, ויש להוציא אתכם מהבית פן תחמיצו את האווירה עם חוסר ידיעתכם ימי אליפות וימים שמחים, ולהחזיר את בתיכם לימי אור ושמחה ושערים לרוב של א גרוייסע מחמיצן שון ויסמן.
או אז תחזרו טהורים ונקיים הביתה למאמא וטעטע, ואני מתחייב בפניכם שאם תמשיכו ותקפידו בתפילות ובלימוד ובהתרת נדרים ועקירת מאנחוסים, לא רק תצאו מכאן בקרוב עם בוא האליפות לטובה, אלא גם תזכו לחגוג את בר המצווה שלכם בברצלונה. אבל לא ברצלונה כמו כל ילדי האפיקורסים שנוסעים לראות צוויי און צוואנציק ערלים האסורים לאכול את בשר הפסח משחקים אחד נגד השני, אלא למשחק גמר ליגת האלופות של צוררי ישראל, בין מכבי שלנו לבוירוסיה באבי יאר או כל קבוצת צוררים אחרת. ובעזרת השם יתבורך, גם שם ננצייח ורגלינו תהיה על העליונה, ונאמר אומן כן יהי רצוין.
מילון אידיש-עברית באדיבות גוגל טרעאנסלייט:
דימאלפע – הקופים
מיין – שלי
גרין – ירוק
זיסעלך – מתוקים
אפע ס- כאילו,כביכול
א גרוייסע – גדולים
דרמאראנץ – כתום
קליינע אפיקורס – כופר קטן
גרוי בלוזקע – אפורי חולצות
א ביסלע אידישקייט – קצת יהודיות
שוורצע – שחור
ייד -יהודי
צווי און צוונציק – 22
הציטוט השבועי: "וְכִֽי-יָג֨וּר אִתְּךָ֜ גֵּ֗ר וְעָ֣שָׂה פֶ֘סַח֘ לַֽיהֹוָה֒ הִמּ֧וֹל ל֣וֹ כָל-זָכָ֗ר וְאָז֙ יִקְרַ֣ב לַֽעֲשֹׂת֔וֹ וְהָיָ֖ה כְּאֶזְרַ֣ח הָאָ֑רֶץ"
תרגום אונקולוס: מצווה להעניק אזרחות לכל שחקן זר שמגיע לעשות אצלך פסח ונשאר לישון. רק לא לשכוח לחתוך לו לפני.
תהילים נגד טילים (תפילת השוער חיימוב) "יְהוָה, עֻזִּי וּמָגִנִּי– בּוֹ בָטַח לִבִּי, וְנֶעֱזָרְתִּי"
תפילה לעזרת ה' בשמירה על שער נקי, גם אחרי שחלוץ יריב עומד עם הכדור לבד מול השער.
הפיוט השבועי
מתוך כל החושך, מאדמת הדשא המדממת את נפשנו זה שנים, רגלי ילדינו ננעצים ומכים שורשים חדשים שמאפשרים לנו סוף סוף לראות את האור. אמרו לי לנסות להביא קצת רייטינג, אז הבאתי את עומר אדם. כדי להסוות שזה מה שאני באמת מחפש, עטפתי אותו באפרת גוש. שתהיה לכם שבת שלום, א זיסעלך של ואסילי.
*
מתי סין-קרונה
איזה פוסט אינעל דינק דאורייתא
אהבתיאהבתי