פרשת השבוע בירוק: משפטים/ מתי סין-קרונה

פרשת "משפטים" (שמות)

אמ:לק: 53 חוקים ומצוות ממטיר עלינו אלוהים בפרשה זו, ביחס שערים שלילי של 23 מצוות "עשה" מול 30 מצוות "אל תעשה". עוד לא עברה שעה וחצי מאז העם יצא לחופשי, ואלוהים בוחר להתחיל דווקא בדיני עבד עברי. הרי למרות הכל, אמנם חופשי, אך כמאמר המר"ן ברי סחרוף: "כולנו עבדים של מישהו", והחופש אינו אלא תודעה בלבד וקשה ליישמו במציאות. כדי להבין זאת לעומק, מספיק לצפות בשחקני מכבי שכבר משתחררים לחופשי ממגיניהם, ומיד מסתכלים לצדדים להבין מה פשר הדבר, והלוא אין להם מושג מה עושים עם הכדור בשטח הריק שנפרש בינם לבין השער.

רוב רובן של המצוות בפרשה הנן מצוות שבין אדם לחברו, אשר חשובים מן המצוות שבין אדם לאלוהיו. כי הרי אין קבוצת כדורגל מצליחה ללא משחק קבוצתי שמעמיד את טובת הכלל מעל טובת היחיד, ומאפשר סינרגיה. ללא זה, האהבה לקבוצה וסגידה לה עומדת על כרעי תרנגולת – ועל כן ניתן לכפר בכיפור על עבירות שבין אדם לאלוהיו, כדוגמת הבקעת שער לרשת מכבי: חטא שימחל לך מיד ברגע שתלבש ירוק; אך לא ניתן לכפר על עבירות שבין אדם לחברו: אם לא מסרת כשהיה צריך, ולא באת לקבל כדור כשקראו לך לבוא. על עבירות כגון אלה, רק בקשת סליחה ומחילה באינסטגרם עם תירוצים טובים ותמונה מעוררת רחמים של ילד חולה יכולה לכפר. וגם זה לא תמיד.

בסוף הפרשה חוזרים למעמד הר סיני. משה עולה להר למשך 40 יום ומעמיד את העם במבחן הסבלנות לתהליכים. כמו במכבי, גם לעם יש גבול לציפייה שמשהו טוב סוף סוף יקרה. על כך ועל דאורייתות אחרות נספר כבר בפרשה הבאה.

הדרשה השבועית: ירוקיי ורבותיי. במגוון רב של חוקים ומשפטים עוסקת פרשת השבוע. אם אלו דינים שבין אדם לחברו, ואם אלו דינים שבין אדם למקום ולאלוהיו – דהיינו מכבי שלנו.

בין הדינים בפרשה, אפורי חולצות שלי, מובאים דיני שומר, שאינם אלא דיניו של אוהד הקבוצה, הנקרא בתורתנו "שומר הקבוצה" (אשר נבדל משוער הקבוצה שעליו חלים, רחמנא ליצלן, דיני שמיטה). התורה מחלקת את אותם שומרים-אוהדים לארבעה סוגים עיקריים, כל אוהד והשתייכותו לסוגו, ולפיו חלים עליו דיניו אינעל דינק דאורייתא.

סוג האוהדים הראשון הנו שומר חינם: אותו אוהד אשר בא לשרת את הקבוצה מהיציע ואינו מבקש דבר – לא אליפות, לא גביע, לא הצלחה, ועושה הוא כמאמר השיר "בניצחונות ובכישלון, בא איתך תמיד לכל מקום". על שומר זה קובעת התורה שהוא פטור מכל דין ואינו אחראי לשום הפסד, ואין לראות בו כמנחוס כי הרי שירת הוא בקודש ללא בקשת דבר.

הסוג השני הנו שומר שכר. הוא ידוע במחוזותינו כאוהד הצלחות, המבקש תמורת היותו ביציע את הצלחת הקבוצה, וללא כן לא יבוא למלא את היציעים וכיסי הקבוצה. אוהד זה על פי דין פטור מהמנחוס, כי הרי זכה לראות הצלחות, אחרת לא היה אוהד הקבוצה, ולפיכך לא סביר שהמנחוס נפל עליו יום אחד מהשמים. עם זאת, שומר השכר אינו פטור מהאחריות לכישלון, כי הרי שולם עבורו השיווק כדי למשוך אותו להגיע למשחק, ותשלום זה על שיווק בא על חשבון מגן שמאלי עם רגל שמאל בלבד, ולנו לא נותר אלא להסתפק במגן שמאלי עם שתי רגליים שמאליות. על כן ימוצה עם זה הדין בכך שישלם לספסר, לכשירצה להתבשם בהצלחת הקבוצה בעתיד, את מחיר הרולקס הענוד על פרק כף ידו, והפרווה הקוקסינלית אשר עוטה הוא על כתפיו.

הסוג השלישי הנו השואל. ומיהו אותו שואל? האוהד-שואל הוא אותו אחד שמשתמש בקבוצה לרווחתו שלו. כמו אותם חברי הפאנל ברדיו, אשר הם ודומיהם משתמשים בשם הקבוצה כקרדום לחפור בו את תאוות הבצע שלהם למאזינים תמימים. ועל כן אינם פטורים לא מהאחריות לכישלון ולא מהמנחוס. כי הרי ניזונים הם מהכישלון, ויוזמים הם את הכישלון בחתרנותם הבלתי נלאית. והמנחוס הנו גם כן שלהם, כי הרי חתרנותם לא לבדה מביאה לכישלון, אלא גם העמה יעמיק שהם משיטים עלינו ברשעותם. ודינם של אלה הוא שיסגרו להם את התוכנית, ואת גלי האתר במהרה בימינו ובמקומם נשמע את ההסכתים האיכותיים של שני שומרי החינם האשכנתוזים – מתן גילור ועמית פרלה אשר נובחים בירוק, כנאמר: "טרפה, לכלב תשליכון" (כ"ב,ל').

הסוג הרביעי והאחרון הנו השוכר. ומיהו אותו השוכר? האוהד-שוכר הנו אותו אוהד הבא ליהנות ממכבי ולהפיק ממנה רגעי נחת ולשלם על כך בכסף מלא. ואם הרוויח נחת, כי הרי שילם על כך, ואם לא הרוויח נחת אין לו להלין כי הרי ביקש רק רגעי נחת, אך כדורגל משחקים תשעים דקות ולא כמה רגעים. נשאלת השאלה מה דינו של אותו שוכר, וחלוקים הדעות בין רבי יהודה לרבי מאיר.

רבי יהודה אומר שדינו של האוהד השוכר הינו כדינו של שומר חינם. יענו לא אחראי הוא על הכישלון כי הרי שילם בעדו, ולא אחראי הוא על המנחוס כי הרי ידע מצאתו מביתו לאן הוא הולך ומה עתיד לקרות עם הקבוצה המלעונה שלו.

אך אומר רבי מאיר שדינו אינו אלא דין אוהד שכר. כי אמנם לא אחראי הוא על המנחוס מהסיבות שבגינן לא אחראים גם שומרי החינם ושומרי השכר, אך אחראי הוא על הכישלון. כי לא נחת יש לאוהד לדרוש ולא בנחת, אומר רבי מאיר, יבואו הניצחונות, אלא בטירוף הקבוצה ובהרעדת אמות הספים של האצטדיון עם בוא השער מחד, ומאידך, נענוע הגדרות של חדר ההלבשה בזמן כישלון, כי רק זה – יחושילינג דרבנן, יזעזע את השחקנים להזיז ת'תחת שלהם ולהילחם על המגרש כמו גברים ולא כסוכריות מנטה של בית רבן.

כי הלוא מאז נכנסנו להיכל הקודש המפואר והגדול שבפאתי חיפה, אין השחקנים קרובים אלינו בכדי להסתכל עלינו בעיניים בחימום, ורגליהם אינם משקשקות מפני הכישלון ומפני נחת ידי השומרים. כי השומרים הם אומנם כפשוטם – שומרי הכתר ומרוממהו. אך מאידך לא הושמו הם לשמור על הכתר בלי נוע כמו אותם שומרים ערלים של מלכת האינגלזים, אלא חייבים הם גם להיאבק ולהילחם על כל ניסיון פגיעה בכתר.

ואתם, ירוקיי ורבותיי, בונבונים של ואסילי, יש בידכם להיות כל אחד משומרי מכבי – חינם, בשכר,שואל או שוכר. אך יש לזכור שכל סוג אוהד אליו תחפצו להשתייך – חל עליו דין שונה. ובנוסף יש לזכור ולשמור, שהדבר החשוב ביותר שיביא לגאולתנו והצלחתנו הוא הימנעות מעבודה זרה, ולא יהיו לכם אלילים אחרים על פני מכבי, שנאמר: "זובח אלוהים יחרם, בלתי לה' לבדו" (כ"ב,י"ט), יענו הישמרו לכם פן תעבדו עבודה זרה ותאהדו קבוצה אחרת בנוסף על מכבי, ונאמר אמן כן יהי רצון.

הציטוט השבועי: "שָׁלַח יָדוֹ, בִּמְלֶאכֶת רֵעֵהוּ…" (כ"ב,ז')

תרגום אונקולוס: התורה מתארת את קורות המפגש ההיסטורי בין אייל ברקוביץ' לאיציק זוהר.

תהילים נגד טילים (תפילתו של השוער חיימוב): "קַוֵּה אֶל-יְהוָה, וּשְׁמֹר דַּרְכּוֹ, וִירוֹמִמְךָ, לָרֶשֶׁת אָרֶץ" (ל"ז, ל"א)

תפילה למען הבחירה בחיימוב כשוער ראשון בנבחרת.

הפיוט השבועי

"אך מה לי התכלית בלי כד המים, אני העבד שמאמין בדרכיך, במעשיך להרוות את צמאוני". "אני העבד", אולי שיר האוהדים המדוכאים הגדול שנכתב אי פעם.

*
מתי סין-קרונה
לכל פרשות השבוע בירוק

מודעות פרסומת

אודות הופמן

כותב, עד שייגמר
פוסט זה פורסם בקטגוריה הכדור הוא הכל, ירוק עד, כללי, פרשת השבוע, שאלות ברומו של אדם, תקשורת השרוכים, עם התגים , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s