פרשת "קרח" (ספר במדבר)
ספיישל פרשת קרח: סיקור ההפגנות על הגדר ברוטשילד 1(1)
(מספרים בסוגריים: המקור מתוך הפרשה, ר' בסוף הפוסט)
ויקחו מועדוני האוהדים של מכבי את חבריהם לטיול בתל אביב (2). וירשמו לנסיעה 250 איש, מהטובים בבנינו, שחור בגדיהם נוצץ כחליפת ערב שבת של חרדי (3). ויסעו תחילה לבלומפילד, לשאת תפילת פולסא דנורא לדשא שיצמח לאוהדי התל-אביביות על כפות הידיים לפני שיצמח במקדש העבודה הזרה הלזה, שהולך ונבנה בעצלתיים.
ויסעו משמה ויתקהלו ה-250 ברוטשילד 1, מאחורי מזבח ההמבורגרים הלא כשרים אותם מעלה לעולה עוד שף תל אביבי פלצן, ויקראו את יעקב להתעורר מהשנ”צ ויצעקו: "יעקב שחרר, יא חושילינג דרבנן! כל שנה מחלקת השיווק מתקשרת שנעשה מנוי, שנבוא נטעם מזיבת חלב ודבש של הקבוצה שאתה מעמיד לנו. וכל שנה, עוד לפני שעברנו את מדבר צין בדרך מהחופשה השנתית באילת, מעשי ידך טובעים בים ומטביעים אותנו למוות ברדודים של חוף דדו. יעקב שחרר, יעקב" (4).
וייצא יעקב אל הבלקון של רוטשילד, ויאמר לקהל הקדוש: "טוב שאכפת לכם כמוני מהצלחת המועדון" (5).
וייחר אפו של העם העומד ברחבה שמאחורי המטבח של ההמבורגרים ויאמר לו: "מי שמך לומר את הדבר הזה. והרי כל קהל מכבי קדוש, ולכל קהל מכבי אכפת מהצלחת המועדון. טוב שאכפת לנו? המועדון הוא אנחנו! ולך אכפת מהצלחת המועדון? או ששוב הנך מתנשא עלינו ומסובב אותנו בכחש של תהליך" (6).
ויאמר אליהם יעקב: "הבאתי מנהל מקצועי מאירופה למכבי אפרוחים ג' סניף נהלל, הכנתי לכם צעיפים חדשים של נייקי עם פרנזים בצבע ירוק (7), קניתי מכשיר א.ק.ג מיוחד בשביל מיתוג קמפיין מכירת המנויים, רכשתי שלושה תרנגולים לשבת, מה אתם מתלוננים למען השם?” (8).
וחרון העם הולך ורב מדבריו של יעקב. ויתחיל זקן העדה – בן 33, יליד תשכ"ו (1986 למניינם) – לשיר לעבר הבלקון: "אולה, אולה, אולה אולה אולה, היינו פה לפני שבאת, נהיה גם כשתלך הביתה". ויצטרפו אליו קהל המורדים וימשיכו: "אולה, אולה, אולה אולה אולה נרוקן את הצפוני, אם לא יבוא מגן שמאלי". וימאסו תלונותיהם של קהל האוהדים על יעקב מאוד, ויתחילו השכנים להתאונן גם הם, וישלח יעקב את מחלקת השיווק שתתערה ביניהם ותחלק קופסאות גפרורים ממותגות עם תמונה של בני לם מאלבום סופר גול תשכ”ב (1982 למניינם). ויאמר אליהם יעקב: "קחו לכם קונוסים, שימו בהם קטורת, תעלו באש ותרגעו" (9).
ויעלו האוהדים תפרחות עשן ויירגעו. וייפתחו דלתות המעלית שבמרכז הרחבה ברוטשילד 1, ותפתח האדמה את פיה, ותערה לקרבה את כל אוהדי מכבי ותורידם שאולה שמחים וטובי לבב אל מכוניותיהם בחניון (10). ויכניסו כרטיס חניה, ויוצג מחיר החניה על הצג, ויאמרו איש אל אחיו: "סססעמק, בטח אין כסף למגן שמאלי, תראה כמה יעקב משלם על חניה".
מקורות מתוך פרשת "קרח":
(1) על פי המדרש, קרח נחשב לטייקון הגדול ביותר בעם היהודי. אולי עד רוטשילד.
(2) "וַיִּקַּח קֹרַח, בֶּן-יִצְהָר בֶּן-קְהָת בֶּן-לֵוִי; וְדָתָן וַאֲבִירָם בְּנֵי אֱלִיאָב, וְאוֹן בֶּן-פֶּלֶת–בְּנֵי רְאוּבֵן" (ט"ז, א').
(3) "וַאֲנָשִׁים מִבְּנֵי-יִשְׂרָאֵל חֲמִשִּׁים וּמָאתָיִם, נְשִׂיאֵי עֵדָה קְרִאֵי מוֹעֵד, אַנְשֵׁי-שֵׁם" (ט"ז, ב')
(4) "הַֽמְעַ֗ט כִּ֤י הֶֽעֱלִיתָ֨נוּ֙ מֵאֶ֨רֶץ זָבַ֤ת חָלָב֙ וּדְבַ֔שׁ לַֽהֲמִיתֵ֖נוּ בַּמִּדְבָּ֑ר כִּֽי־תִשְׂתָּרֵ֥ר עָלֵ֖ינוּ גַּם־הִשְׂתָּרֵֽר" (ט"ו, י"ג)
(5) דברי יעקב לעמו, מתוך "נעים זמירות" – פינת מדרש הנשיא באתר הרשמי של מכבי (התשע"ט 2019 למניינם)
(6) "וַיֹּאמְרוּ אֲלֵהֶם רַב-לָכֶם–כִּי כָל-הָעֵדָה כֻּלָּם קְדֹשִׁים, וּבְתוֹכָם יְהוָה; וּמַדּוּעַ תִּתְנַשְּׂאוּ, עַל-קְהַל יְהוָה" (ט"ז, ג')
(7) על פי פרוש רש"י, קרח מאתגר את משה ושואלו האם טלית שכולה תכלת זקוקה גם שיהיה לה ציץ תכלת. משה עונה לו שחייב.
רבנו בחיי ממשיל את ציץ התכלת לנשיא העם שהוא הקדוש שבקדושה, ואילו הטלית נמשלת לעם. וגם אם כל העם קדוש, כתכלת הטלית, עדיין יש צורך בנשיא שיהיה קדוש מכולם, כפי שיש הצורך בציץ התכלת.
(8) "לָכֵ֗ן אַתָּה֙ וְכָל־עֲדָ֣תְךָ֔ הַנֹּֽעָדִ֖ים עַל־יְהֹוָ֑ה וְאַֽהֲרֹ֣ן מַה־ה֔וּא כִּ֥י תַלִּ֖ינוּ עָלָֽיו" (ט"ו, י"א)
(9) "זֹ֖את עֲשׂ֑וּ קְחֽוּ־לָכֶ֣ם מַחְתּ֔וֹת קֹ֖רַח וְכָל־עֲדָתֽוֹ וּתְנ֣וּ־בָהֵ֣ן אֵ֡שׁ וְשִׂ֩ימוּ֩ עֲלֵיהֶ֨ן קְטֹ֜רֶת לִפְנֵ֤י יְהֹוָה֙" (ט"ו, ו'-ז')
(10) "וְאִם־בְּרִיאָ֞ה יִבְרָ֣א יְהֹוָ֗ה וּפָֽצְתָ֨ה הָֽאֲדָמָ֤ה אֶת־פִּ֨יהָ֙ וּבָֽלְעָ֤ה אֹתָם֙ וְאֶת־כָּל־אֲשֶׁ֣ר לָהֶ֔ם וְיָֽרְד֥וּ חַיִּ֖ים שְׁאֹ֑לָה" (ט"ז, ל')
הפיוט השבועי
התורה מלמדת על המחלוקת בין קרח ועדתו לבין משה ואהרון. ואומרים חז"ל: שני סוגי מחלוקות יש בעולם. האחת, מחלוקת הפוגעת על ידי מי מהצדדים ביסודות האמוניים ובשם שמיים – כמחלוקתם של קרח ומשה. והשנייה, מחלוקת שכולה קידוש שם שמיים – כמחלוקתם של בית שמאי ובית הלל.
כולי תקווה שהמחלוקות שיש בין אוהדינו ליעקב שחר הינן מחלוקות ששני הצדדים רואים בהן כמחלוקות לשם שמיים, וכל תכליתן הינה האדרת כבודה של מכבי. שאין בהם אינטרסים חבויים אלא רק אכפתיות ורצון גדול מצד כולם שנצליח. ויהיה זה מתוך כבוד הדדי והוקרה הראויה לשני הצדדים. ומתוך זה נצמח ונגדל ותגיע גם גאולתנו, ונאמר אמן כן יהי רצון.
מתי סין-קרונה