יומונדיאל: מונדיאל ה

ובכן, שעת הסיכומים הגיעה. מונדיאל דרום אפריקה 2010 מגיע מחר לסיומו, ובשבוע הקרוב ימלאו סיכומי המונדיאלים את מדורי הספורט ואתרי האינטרנט, עד שאלו ייעלמו לאט לאט ויוחלפו על ידי שלל ידיעות ספורט קייציות. גם בלוג זה אינו יכול לדאבונו לחמוק מהכרח הסיכום הזה, הרי לא יכול להיות שבמשך כמעט חודש ילעיט את קוראיו בפסאודו-אבחנות ובסמי-תובנות, ודווקא בסיומו ישאיר אותם וחצי תאוותם בידיהם, ללא שורה תחתונה ראויה שתשרת אותם בשיחות סלון ובסמול טוק מוסכים.

עם זאת, מכיוון שהבלוג שם לו כמטרה לתת שירות "וואו!" לקוראיו, הוא לא יסתפק בסתם סיכום של המונדיאל אלא יציג להלן תחזית מפורטת של הדרכים בהן יסוכם המונדיאל בטורים השונים במדורי הספורט ובאתרים הרלוונטיים, כל טור וכותרתו, ובכך יחסוך לקוראיו את הצורך בקריאת הכתבות והמאמרים השלמים.

אם כן, זה יכול להיות, למשל,

***

מונדיאל התמנון שכן רק במונדיאל כמו זה, שהתוצאות בו כה לא צפויות (ונזכיר את המשחקים ספרד-שוויץ וסרביה-גרמניה, אבל יש עוד), תמנון אנגלי-גרמני מצליח לספק תחזיות טובות יותר מאשר מיטב הפרשנים. על אותו מדף נמצא את הכותרת מונדיאל הג'אבולני, מונדיאל שהלך לצד אחד, באמצע הסתובב לצד שני ובסוף חזר לתכנון המקורי, ממש כמו אותו כדור מתעתע ומקסים.

חלק מהפובליציסטים, ובעיקר שוחרי הטכנולוגיה והקדמה, יכנו את המונדיאל מונדיאל טעויות השיפוט, יזכירו בין השאר את הטעויות במשחקים בין אנגליה לגרמניה ובין ארגנטינה למקסיקו, וינבאו שבמונדיאל הבא כנראה ניעזר במצלמות ואמצעים טכנולוגיים, מה שיאפשר להם לכתר את טורם גם בשם המונדיאל הלא טכנולוגי האחרון. אם נזרום עם קו המחשבה הזה, יהיו כאלה שיתנו לטורם את הכותרת המונדיאל האחרון של בלאטר, ובו, בנוסף לרמז הדק על הזדקנותו של הלז, יתקפו את הנשיא על התעקשותו (שאיננה חסרת חן בעיני כותב הבלוג) לסרב להכניס טכנולוגיה לכדורגל, ועל טענתו (החיננית לא פחות) ש"החברה אינה מושלמת, ולכן גם הכדורגל אינו כזה".

עיתונאים אחרים עשויים לתקוף את הנושא מזווית אחרת, לקרוא למאמרם פשוט המונדיאל של בלאטר ודווקא להחמיא לנשיא המושמץ, תוך אזכור שהוא זה שהביא אותו לראשונה לאפריקה – מילה שבועטת אותנו מיד אל מדף הכותרות עליו נמצא את המונדיאל של אפריקה, שם שהוא לכאורה בנאלי, הרי ברור שהמונדיאל נערך באפריקה, אבל הוא מקפל בתוכו הרבה תובנות על הארגון (אפשר לבקר או להחמיא, זו תמיד שאלה של ציפיות), על הראשוניות, על החגיגיות, על התקווה, על המשמעות הפוליטית וגם על הפחד מהיום שאחרי.

מבקרי התקשורת יזכירו שזה היה המונדיאל של ערוץ 1, כותרת אותה ניתן לפרוט למחמאות (על החינמיות, על אתר האינטרנט המפתיע לטובה ואפילו על בוני, שיש הטוענים שהשתפר עד מאוד) או לביקורות (על תכניות ההמשך המביכות, החובבנות הכללית או על בוני, שיש המתעקשים כי היה גרוע ויישאר כזה). אחרים יהיו ספציפיים יותר ויכנו את המונדיאל המונדיאל של נוימן, וכאן אין צורך להרחיב באשר למטענו החיובי או השלילי של הטור, וחלקם אפילו יחזרו על הבדיחה הפופולרית ביותר במונדיאל זה, ייקראו לטורם מונדיאל הווווווזלות (כמובן שיטעו ויכתבו וובוזלות או צורה משעממת אחרת), ובגוף הטור העוסק בתופעה המרעישה של המונדיאל יפתיעו כשיקשרו את הרעש שהיא מפיקה עם אותו נוימן, ובכך יוכיחו שמעולם לא נכנסו לפייסבוק.

עיתונאים רציניים ומעמיקים יותר ינסו ממש לנתח את המונדיאל מבחינת הכדורגל שהיה בו ויקראו לו המונדיאל של הקבוצות, על שהוא הראה לנו את עליונות הקבוצה על היחיד, שהרי השמות הגדולים בו הודחו אחד אחרי השני, וכל זה ייקשר לאדידס ולקוקה קולה וכמובן לנייקי והפרסומת שלה, שהיתה הלהיט הגדול של תחילת המונדיאל והסימבול המרכזי לקריסת הכוכבים בסופו (דורון קרמר עוסק בכך מעט בטור הסיכום שלו). ואם כבר מזכירים את הפן הכלכלי, יהיו כמובן את הפרסומאים ואנשי השיווק והכתבים הכלכליים שינתחו את המונדיאל מזווית זו ויקראו למונדיאל מונדיאל הגרילה או מונדיאל השיווק החדש, על שום שיטות הפרסום החדשות שנוסו בהצלחה במונדיאל זה, משל היה מלחמה באזור שכוח אל שאוכלוסייתו משמשת לבחינת טילים חדישים ופצצות חכמות יותר מילד בכיתה ו'.

ולבסוף, חביבי הבלוג, יודעי הח"ן שמצליחים לזהות ולשים את האצבע על הקשר המיסטי של הכדורגל לכל מה שקורה בעולם. אלו יקראו למונדיאל מונדיאל הרב-תרבותיות, גם פה ייעשה מן הסתם קישור להיותו הטורניר העולמי הראשון שנערך באפריקה, וגיבורת הטור תהיה כמובן נבחרת גרמניה שמסמלת את אותה רב-תרבותיות חדשה. טורים אחרים על אותו מדף ידברו על רוח הסולידריות שנושבת מאפריקה, רוח של אחווה וערבות הדדית (כפי שזיהה יפה רונן דורפן, ואלוהים יסלח לי שאני נותן קישור לברושור התעמולה הזה שמכנה עצמו עיתון), ויכתירו את כתבותיהם בשמות כמו מונדיאל הביחד, או מונדיאל הקולקטיב. גישה זו תקבל רוח גבית חזקה מזכיה של ספרד מחר, אך גם זכיה של נבחרת הולנד תוכל לתמוך בפרשנות מסוג זה.

***

אלו, אם כן, התחזיות של כותב הבלוג לגבי כותרות מחר והשבוע הקרוב. למען ההגינות יש לציין שלפי דפוס תחזיותיו בעבר מובטח לכם שאף לא אחת מכותרות אלו תינתן למונדיאל שעבר עלינו, ובכך מספק לכם הבלוג, כחלק משירות ה"וואו!", שבוע מלא הפתעות וכותרות לא צפויות. בנוסף, וברוח הסולידריות בה הסתיימה התחזית, לפוסט זה מצורף יישום חדש ומבטיח המכונה בפי העם "טוקבקים", המאפשר לכם הקוראים לכתוב מהי דעתכם שלכם! ועתיד להפוך מתישהו בעתיד לביוב הגדול ביותר שהומצא אי פעם.

שוביניסט הבלוג מבקש לעזוב אותו עכשיו מכותרות, הוא עסוק ויחזור עוד דקה שתיים

אודות הופמן

כותב, עד שייגמר
פוסט זה פורסם בקטגוריה הכדור הוא הכל, יומונדיאל, כללי, תקשורת השרוכים, עם התגים , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

9 תגובות על יומונדיאל: מונדיאל ה

  1. עופר (הירוק) הגיב:

    אני רוצה להרחיב ולקרוא לו מונדיאל האינטרנט – על שום הלינק הבא
    http://www.independent.co.uk/life-style/gadgets-and-tech/news/hong-kongrsquos-world-cup-fans-turn-off-tv-and-turn-on-to-live-streaming-2018882.html

    אהבתי

  2. הופ הגיב:

    לינק בהחלט מעורר תקווה. עם זאת, משום שפרובינציאליים אנחנו, נדמה לי שמונדיאל האינטרנט יהיה שמו של המונדיאל הבא. הייתי מציע לך להגן על השם בזכויות יוצרים כבר עכשיו.

    אהבתי

  3. אני רוצה להעיר משהו על עניין "מונדיאל הקבוצות". למיטב זכרוני, זה מה שאמרו גם על מונדיאל 1998. אם אני לא טועה, היו כמה וכמה בעלי טורים שבחרו את נבחרת צרפת כולה ל"שחקן הטורניר". וכמובן, גם אז דיברו על הרב-תרבותיות של נבחרת הטריקולד.

    אהבתי

  4. הופ הגיב:

    רועי, כמובן שאתה צודק לחלוטין לגבי הרב תרבותיות, את עניין הקבוצתיות אני לא זוכר אבל אני מניח שאתה יודע על מה אתה מדבר.
    עם זאת, אני מהמר שזכרונה של התקשורת קצר כשלי, הרבה מהטורים יעסקו בזה ומעטים מאוד יזכירו את צרפת של 98 (ואם יזכירו, התירוץ שלי יהיה שהם קראו את זה פה בתגובה שלך).

    אהבתי

  5. הופ הגיב:

    הנה זה מתחיל. שגיא כהן בוחר באופציה 11 פלוס אופציה 16 (לא השמות, הגישה)
    http://www.sport5.co.il/articles.aspx?folderid=920&docid=81697&lang=HE
    אני בספק אם הוא צודק לגבי זה ש"המהפך ימשיך כי נקעה הנפש מתרבות הכוכבים". לדעתי זה רק יילך ויקצין.

    אהבתי

  6. פראליה הגיב:

    מבחינה טקטית, מה שאני מוציא מהמונדיאל הזה היא תופעת שני הקשרים האחוריים, אם לפני ארבע שנים גילינו את האחורי+קשר ה-50/50, המונדיאל הזה מביא אותנו לשני אחוריים כאשר אחד מחפה על השני כשאחד עולה אם בכלל וכששניהם מגינים יש יותר חופש לשני/שלושת האחרים שבהרכבים אחרים נדרשים ליותר הגנה. לדעתי, ביצוע טוב של השיטה הוא דווקא שינוי חיובי מבחינה התקפית.

    אהבתי

  7. פינגבאק: יומונדיאל: וזה הסוף | מצד שני

  8. הופ הגיב:

    פראליה, אבחנה מעניינת. אני מודה שלא שמתי לב לזה, וכשאני חושב עכשיו בגדול על כמה נבחרות עדיין נראה לי שאחד משני הקשרים האחוריים הוא ה"הגנתי" (בוסקטס, דה יונג, מסצ'רנו) והשני התקפי יותר (בהתאמה – אלונסו, ואן בומל, מקסי רודריגז). עם זאת, בנבחרות מסוימות זה אכן דומה לאיך שתיארת, למשל באנגליה למפארד וג'רארד התחלפו בהגנה/התקפה, אבל זה רק כשבארי לא שיחק וזה גם לא ממש עזר להם… אני חושב שהכי דומה למה שאתה מתאר זה בספרד באמת, אבל שם הסגנון הוא דינמי באופן כללי והשחקנים כל הזמן חיפו אחד על השני והתחלפו בעמדות.

    אהבתי

כתיבת תגובה