פרשת השבוע (אחרונה) בירוק: שופטים/ מתי סין-קרונה

פרשת "שופטים" (ספר דברים)

דברי סיום: אני סתם אוהד פשוט. ככה גם אני רוצה שיזכרו אותי. כמו שזכרתי את אבא כשכתבתי על המצבה שלו: "היה אדם פשוט ופשוט אדם". גם הוא היה אוהד פשוט, שגידל אותי להיות אדם פשוט שדובר את שתי השפות: שפת התורה – שפת אם, ושפת האהדה למכבי – שפת אב.

זה כל מה שאני יודע: שתי שפות שקווים מקבילים עוברים ביניהן. חוץ מזה איני יודע דבר. את האמת, איני רוצה לדעת דבר.

כל כמיהתי ב-54 השבועות של פרויקט "פרשת השבוע בירוק" היה לנסות ולאחד בין התורה למכבי. כי אם אומרים שכדורגל הוא דת ושתיהן הן שפות, ודאי אפשר לאחד את הדת שלי עם הכדורגל שלי – את שתי אמונותיי, כיהודי וכאוהד מכבי.

ואם אי אפשר – אז לפחות אפשר לנסות לתרגם שפה אחת לשנייה.

וכמיהתי זו נובעת משום שכאוהד פשוט, כיהודי פשוט – לא שחקן ולא רב, לא מאמן ולא אדמו"ר – היכולת שלי להשפיע על המשחק הגדול הזה של החיים מצטמצמת רק לניסיון לנטוע בעצמי, ובכל אחד ואחת מכם, ירוקיי וירוקותיי, את האמונה שבכל משחק ובכל רגע ורגע, אין לנו אלא להיות בטוחים במאה אחוז ביכולתנו לנצח – לא משנה את מי, לא משנה מתי. כי מדאורייתא מצווה פרשת "שופטים" על בני ישראל היוצאים לכבוש את הארץ – לא לפחד מאויבנו, לא להשפיל ראש בפניהם, ולא לעשות במכנסיים ממראם וגדולתם: "וְאָמַר אֲלֵהֶם שְׁמַע יִשְׂרָאֵל, אַתֶּם קְרֵבִים הַיּוֹם לַמִּלְחָמָה עַל-אֹיְבֵיכֶם; אַל-יֵרַךְ לְבַבְכֶם, אַל-תִּירְאוּ וְאַל-תַּחְפְּזוּ וְאַל-תַּעַרְצוּ–מִפְּנֵיהֶם" (כ', ג'). ומוסיפה הפרשה דרבון מכריע שיגרום לנו להתחזק באמונתנו בניצחון ואומרת: "כִּי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם, הַהֹלֵךְ עִמָּכֶם–לְהִלָּחֵם לָכֶם עִם-אֹיְבֵיכֶם, לְהוֹשִׁיעַ אֶתְכֶם" (כ', ד').

כן,זה סודה של היהדות. זה סוד האהדה שלי למכבי, זה האיחוד בין שתי השפות: האמונה שאין עוד מלבדו ואין עוד מלבדה, והוא שבשמיים והם על הדשא יוכלו להביאנו אל הגאולה במהרה בימינו – אך רק, יאחושילינג דרבנן, רק אם תהיה בנו האמונה בכוחנו ועוצם ידינו כיחידים, כעם וכקהילת אוהדים. כי רק ביחד לא יודע פחד.

*

תודה לכל מי שקרא אפילו אות אחת.
תודה לאתרי האינטרנט של חב"ד, אישע, תנ"ך מנוקד, אוניברסיטת בר אילן, ישיבה, כיפה, הידברות ומידה טובה.
תודה לאתר האינטרנט של מכבי.
תודה לרב ברוך רוזנבלום והרב זמיר על שיעורי הרשת.
תודה לכל קבוצות הוואטסאפ של מכבי שאני חבר בהם.
תודה לרועי לוי על הלינקים והשיחות על פרשת השבוע.
תודה לך מכבי על עונה כה… ככה בסדר.
תודה לניסים אוחיון על הגיליונות השבועיים של "אשיחה בחוקיך".
תודה לכל הזמרים והשירים הנפלאים מהפיוט השבועי.
מי שרוצה מוזמן להיכנס לפלייליסט של "פרשת השבוע בירוק" ביוטיוב ובספוטיפיי.
תודה לאשתי ולילדות על שנתנו לי את השקט ללמוד ולכתוב.
תודה גדולה לשותפים לכל הפרויקט הזה: לניר הופמן על הבית, על העריכה הנפלאה, על הדקדוק בדקויות ובמיוחד על הסבלנות ל-200 סקיצות לכל פרשה. וליניב אבירן על העריכה הגרפית הרעיונות, הביקורת, והשיופים הקטנים.

***

המצווה האחרונה מתוך תרי"ג מצוות מופיעה בפרשת "וילך" (לקראת סוף ספר דברים) ומצווה על כל איש בישראל לכתוב ספר תורה בעצמו. קדימון למצווה זו מופיע בפרשת שופטים, שם מצווה המלך, שישימו עליהם בני ישראל בעתיד, לכתוב ספר תורה בעצמו: "וְהָיָה כְשִׁבְתּוֹ, עַל כִּסֵּא מַמְלַכְתּוֹ–וְכָתַב לוֹ אֶת-מִשְׁנֵה הַתּוֹרָה הַזֹּאת, עַל-סֵפֶר, מִלִּפְנֵי, הַכֹּהֲנִים הַלְוִיִּם" (י"ז,י"ח).

זו היתה כתיבת ספר התורה שלי. המצווה הפרטית שלי, שכל כולה הינה קודש לזכרו של אבי דניאל סין-קרונה, היושב לבטח על כסא ממלכתו בגן עדן, והלוואי הלוואי שהוא קורא.

***

הפיוט השבועי כאפילוג: "תָּמִים תִּהְיֶה, עִם יְהוָה אֱלֹהֶיךָ" (י"ח, י"ג)

עם השנים, עסקתי רבות בשאלה: "מי הוא אוהד אמיתי?".

אומר רש"י על הפסוק כך: "התהלך עם ה' בתמימות ותצפה לו. ולא תחקור אחר עתידות, אלא כל מה שיבוא אליך קבל בתמימות ואז תהיה עמו לחלקו".

שנים של תהיות פתרה התורה במשפט אחד קטן הנחבא בין דפי ספר דברים, ומקבל מרש"י עשרה טון פנסים של תאורה שיאירו את תשובתה של התורה על השאלה "מי הוא אוהד אמיתי": כי אוהד אמיתי, כך מתפרש מדבריו, הוא לא בהכרח בעל מינוי. אוהד אמיתי אינו תמיד זה שיש לו את כל הצעיפים והחולצות. אוהד אמיתי לא חייב לצעוק כל היום את אהדתו אל העולם.

אוהד אמיתי הוא פשוט מי שמכבי היא עבורו אהבה תמימה שאינה תלויה בדבר.

אוהד אמיתי הוא גם מי שהשיר הזה עושה לו צמרמורת.

מתי סין-קרונה

לכל פרשות השבוע בירוק >>>

אודות הופמן

כותב, עד שייגמר
פוסט זה פורסם בקטגוריה ארס בלוגיקה, הכדור הוא הכל, ירוק עד, כללי, פרשת השבוע, שאלות ברומו של אדם, עם התגים , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

6 תגובות על פרשת השבוע (אחרונה) בירוק: שופטים/ מתי סין-קרונה

  1. עידו הגיב:

    היי מתי.

    קראתי לפחות 40 מפרשות השבוע שלך.
    קראתי ואהבתי.
    אהבתי מאוד גם את הסיום.

    ישר כח

    Liked by 1 person

  2. מתי הגיב:

    וואי עידו עשית לי את היום.
    תודה רבה.

    אהבתי

  3. אריאל הגיב:

    הגעתי לבלוג הזה לפני כשנה ממש בטעות. מאז אני מחכה כל שבוע לפרשה ונהנה ממנה מאוד.
    כתיבה יפה בונבון של וסילי!

    תודה ובהצלחה למכבי 💚💚💚

    אהבתי

  4. הופמן הגיב:

    תודה לך מתי. היה מסע מרתק, מצחיק ולעתים קרובות גם מרגש. וסחתיין על ההתמדה והמחויבות, הלוואי שהיה לי חצי מזה.

    אהבתי

  5. פינגבאק: קורות חיים למשרת קוטל המנחוס הרשמי של מכבי / מתי סין-קרונה | מצד שני

כתיבת תגובה