הגיע הזמן לקחת אחריות תקשורתית: הצעה לאוהדים/ מתי סין-קרונה

זהו, גדשה הסאה. אני מאמין באמת ובתמים שיש אנשי תקשורת ועיתונאים שפוגעים במכבי, ויחד עם התנהלות תקשורתית לקויה של מכבי מבפנים הסיכוי שיצמח אצלנו דשא קטן מהסיכוי שנעלה עם 11 שחקנים שנועלים נעליים מתאימות לתנאי הדשא.

כבר יותר משנתיים אני מזהה (כאילו שזה כל כך קשה) באופן בוטה את האינטרסים שמאחורי ידיעות עיתונאיות על מכבי. את המדליפים, את האנשים של העיתונאי הזה והאנשים של העיתונאי ההוא. לא קשה לדעת, אפילו בלי ידע מוקדם, מי אלו עלומי השם, יפי הטשטוש והתואר "בכיר", עושי דברם של הציון 3 כדי לקבל ציון 7. הגיע הזמן להגיד לזה די. הגיע הזמן ששחקני מכבי ואנשי מכבי יהיו מחויבים לאוהדים שלהם ולא לעיתונאים שלהם. הגיע הזמן שאנחנו האוהדים ניקח את האחריות התקשורתית לכל מה שקורה בקבוצה למען הצלחת הקבוצה. זה המעט שאנחנו יכולים לעשות. כי כל אחד מאיתנו יכול לחיות טוב בלי שידע שהמשא ומתן עם הקווקזי ממוצא טוניסאי נקלע למבוי סתום בגלל פערים כספיים, כל אחד מאיתנו יכול לישון בשקט בלי לדעת ששחקן במכבי לובש חוטיני סגול, כל אחד מאיתנו יכול להמשיך בחייו בלי לדעת מה המאמן חושב על זה שאף שחקן לא חושב בקבוצה שלו. אף אחד מאיתנו לא חי טוב, לא ישן בשקט ולא ממשיך בחייו כשמכבי נראית כמו שהיא נראית וכשאחת הסיבות היא המחבלים תקשורתית בקבוצה.

הלחץ הבלתי אפשרי שקיים במועדון הוא תוצר ישיר של אנשי תקשורת שקובעים שצריך להוריד מנהל ספורטיבי, של מאמנים ואנשי מועדון בכירים שמנהלים עם המועדון יחסים דרך עיתונאים, של שחקנים שנותנים דין וחשבון רק למיטיבים את עטם כלפיהם, של מערכת תקשורתית פנים-מועדונית שפשטה את הרגל. לא עוד. הגיע הזמן שאנחנו ניקח על עצמנו את השליטה התקשורתית בקבוצה. נציב מחסום וחוצץ בצורה לגיטימית בין המסקרים את הקבוצה לבין המועדון ואנשיו, ונאתרג את המועדון והשחקנים תקשורתית למען הצלחת הקבוצה.

לשם כך חשבתי על רעיון ליצור מערך שאני קורא לו: "קבוצת אוהדים תקשורתית". מערך עיתונאי נבחר שהמחויבות היחידה שלו היא להצלחת הקבוצה. מערך שיהיה אחראי על הזרמת הידיעות מהקבוצה החוצה אל האוהדים ויהווה ספק תוכן בלתי תלוי עבור האוהדים. מערך שיהיה אמין, חף מאינטרסים ככל הניתן, שמפעיליו יחויבו במתן גילוי נאות לגבי מערכת הקשרים שלהם בקבוצה. מערך שישתף פעולה עם המועדון ללא מחויבות כלפי אנשי המועדון, ללא שיטת תן וקח, עם אפשרות למגוון דעות ובעיקר לביקורת. מערך שיספק לאוהדים את כל צרכיהם כדי לעקוב אחר המתרחש בקבוצה ללא פערי התיווך של בעלי אינטרסים, שיוסיף עניין בקבוצה ובעיקר יחזק את הקשר בין האוהדים לקבוצה ובין הקבוצה לאוהדים. מערך שיהיה ליכוד!

מה שכתבתי כאן בפסקה האחרונה נשמע קצת אוטופי, אני יודע. אבל לדעתי הוא בר השגה במספר מהלכים די פשוטים:
1. הצעד הראשון והחשוב ביותר (היות והוא מכין את השטח) בהקמת מנגנון "קבוצת האוהדים התקשורתית" הוא להפסיק לצרוך ובעיקר לשתף ידיעות ודעות תקשורתיות לא ראויות למאכל אדם. לא, אני לא קורא פה להחרים אף אחד, לא מתכוון לפרסם רשימת מוקצים, ומתנגד בכל תוקף לדיקטטורה של דעות. אני פשוט קורא כצעד ראשון לגלות מודעות תקשורתית וצרכנות תקשורתית נבונה למען הצלחת הקבוצה. כדאי להתחיל בהתעלמות מידיעות שנראות לכם חצי אמת (אם בכלל), שנראות כאילו כתבו אותם מתוך שק של אינטרסים, שמשתמשות במושגים: "מקורב", "שחקן בקבוצה אמר…", "גורמים בקבוצה טוענים…" וכו'. להתעלם. להפסיק לשתף ידיעות כאלה, גם אם השיתוף הוא כדי ללעוג לכתב ולנכתב. שיתוף כזה עושה את העבודה עבור הכתב וכלי התקשורת היות ושם המשחק הוא קליקים וככל שנקליק על כתבה, נשמע תוכנית רדיו, נקרא עיתון – נאכיל את המפלצת ונכשיר את השרץ שפוגע בנו.

לייבש את מי ומה שנראה לכם מזיק לקבוצה ופוגע במטרות שלנו תוך פרסום הדלפות ומתן קרדיטים סמויים למדליפים, סילוף עובדות, הוצאת דברים מהקשרם, טורי דעה שמדיפים ריח של פרסומת סמויה לחרא של פרות, הימורים בבורסת השמות, ובעיקר להתרחק מכל מה שכתוב עליו "בלעדי". הייבוש הזה ייעקר מתוכו תופעות לוואי שבאות לידי ביטוי בחוסר שקט ורעשי רקע רבים בתוך המערכת.

2. לאחר תקופה מסוימת של ייבוש המערכת התקשורתית הפגומה סביב הקבוצה (בקיץ התקופה תהיה קצרה יותר, כי חם), ואיתות לשחקנים ולהנהלה שלא אכפת לנו כאוהדים מה כותבים ומה אומרים, הקרקע תהיה מוכנה לשלב השני – הקמת קבוצת האוהדים התקשורתית.

כבר היום יש מקרב אוהדי מכבי ספקי תוכן ברמה הגבוהה ביותר. הרשתות החברתיות והבלוגים מפוצצים באנשים מוכשרים שמספקים תוכן איכותי על הקבוצה בכל ההיבטים (בכוונה אני לא מזכיר שמות של בלוגים או קבוצות פייסבוק כדי לא להפחית בערכו של מי שלא מוזכר, וגם כי אני לא מכיר את כולם): אוהדים שמבינים בכדורגל כותבים על המערך הטקטי של הקבוצה, ההיסטוריה של מכבי חיפה מובאת בצבע ובשחור לבן בפייסבוק, אוהדים מחלקים ציונים רלוונטיים הרבה יותר מהציונים בעיתון, סרטוני אוהדים מועלים ברשתות ומרטיטים את הלב בבוקר שאחרי המשחק, מבקרים מושחזי מקלדת כותבים טורי דעה איכותיים על הקבוצה, ניתוחי נתונים מאירי עיניים מקבלים ביטוי, פודקאסטים מעבירים את הזמן בכיף בפקקים. הכל, כל מה שאוהד צריך מובא לו על מגש מידיהם של ספקי תוכן איכותי, שהמשותף לכולם שהם 100% מכבי אמיתי ושכל מילה שנכתבת היא מתוך אהבה מזוקקת לקבוצה וחפה כמעט לגמרי מאינטרסים. מה שנותר הוא לייצר סוג של פלטפורמה תקשורתית שתאגד ותערוך כאתר חדשות את שלל החומר הקיים על מכבי ותאפשר גישה לתכנים עבור כלל האוהדים.

3. הספקנים שביניכם ודאי חושבים שהנה יצא המרצע מן השק, וכל הרעיון פה והאידאולוגיות הגדולות מתנקזות לאיזה אתר אינטרנט (שלא קיים) שמישהו (אני?) רוצה לקדם כדי לעשות עליכם סיבוב. מקבל את הספקנות, היא בריאה והיא בדיוק מה שאתם צריכים כשאתם קוראים ידיעה על מכבי.

לאחר גיבוש המערך העיתונאי תדרוש המערכת ממכבי בלעדיות על ידיעות שאינן יכולות לעלות במסגרת האתר הרשמי. אני משער שידיעות לגבי שחקנים שנמצאים במשא ומתן מתקדם או לדוגמא הידיעות לגבי המשא ומתן עם מנהלה המקצועי של ראיו ויאקאנו והקושי שלו לחתום לפני שקבוצתו מבטיחה את הישארותה היא ידיעה שלא יכולה להיכתב באתר הרשמי וככל הנראית נמכרת בשיטת תן וקח לעיתונאי שחפצים ביקרו. לא עוד. אם אנחנו כאוהדים נצביע באי הקלקה ונעקר את הרלוונטיות של עיתונות אינטרסנטית, ומצד שני נקים מערך עיתונאי אמין – ידיעות מסוג זה יעשו את דרכן אלינו, והמועדון ואנשיו ייאלצו (לדעתי בשמחה) לתת דין וחשבון למערך העיתונאי של אוהדיה ולא למערך עיתונאי שפוגע בקבוצה, שמאיים על שחקנים, שיכור כוח וצהוב. מכאן והלאה אוהדי מכבי יחזיקו בסוכנות ידיעות נשלטת שבראש מעייניה טובת הקבוצה ואמת. אמת פשוטה.

4. המערכת תורכב מאנשים עם הבנה עיתונאית ותקשורתית שתכוון את המערכת ותייצר מנגנון שקוף שימנע מידיעות לא נכונות להתפרסם, שמצד אחד ישתף פעולה עם המועדון ומצד שני יאפשר ביקורת וייתן במה לשלל הדעות. בראש המערכת יעמוד עורך ראשי נבחר שיבחר על ידי מנגנון בוחר מבין האוהדים שיגובש מתוך מועדוני האוהדים הקיימים. על העורך ועל כל פעילי המערכת יהיה להיות אוהדי מכבי שיתחייבו לעמוד באמות מידה שיקבעו על ידי המנגנון הבוחר.

5. ישנם עיתונאים אוהדי מכבי הפועלים בתקשורת המסורתית (גילוי נאות: אחד מהם הוא ניר הופמן, הרוח החיה מאחורי הבלוג הזה שכותב ועורך ב"הארץ" גם דברים שקורים במכבי). המנגנון שיוקם אין בכוונתו לפגוע בהם ולהפוך אותם למוקצים. הם יכולים להיות חלק ממנו והם יכולים לתמוך מבחוץ אבל הם צריכים להבין שהפעילות העיתונאית שלהם צריכה בראש ובראשונה להיזהר לא לפגוע בטובת הקבוצה ולהיות חפים מאינטרסים או לפחות להצהיר על גילוי נאות לגבי מושאי הסיקור שלהם.

ישנם גם עיתונאים חיצוניים שעושים את עבודתם נאמנה ומסקרים את מכבי באופן הוגן, גם הם יוכלו לקבל את הבמה במסגרת המערכת על ידי שיתוף לינקים. יש לזכור שהמערכת לא נועדה לסתימת פיות אלא כדי לצמצם את הנזק התקשורתי הגדול שנגרם למכבי על ידי בעלי אינטרסים.

*

לסיכום: באופן אישי אני די סולד מהתארגנויות אוהדים. האהדה שלי למכבי היא בלתי אמצעית ולדעתי התארגנויות אוהדים רובן נידונות למשחקי כוח וסיאוב, לכן, מהלך כפי שתיארתי לא עומד בקנה אחד עם הדרך בה אוהדים צריכים להתנהל, אך במקום בו אנו נמצאים אין לנו ברירה אלא לפעול מתוך הבנה שהגיעו מים עד נפש ושפעילות שלנו כאוהדים הכרחית לנוכח מה שקורה סביב הקבוצה ובתוך הקבוצה בכל הנוגע לתקשורת.

לדעתי, לרעיון שהעליתי כאן למרות ספקנות שבטח עולה ממי שקורא, יש קיימות. הוא יכול להצליח אם יתגבש נכון. מערכת עיתונאית טובה, אם תדע לארוז עצמה במעטפת שיווקית מזמינה, יכולה בנקל להוות תחליף מעולה לצרכנות תקשורת הספורט של כולנו בכל הנוגע למכבי. אם יידע כל אחד מאיתנו שהמערכת הזו גם מועילה למכבי ויוצרת סביבה תקשורתית בריאה, גאה, נקייה מאינטריגות, בחישות וגניבת דעת, כולנו נרוויח מזה ונהיה שותפים למשהו יפה ומיוחד כמו מי שאנחנו – אנשים יפים ומיוחדים אוהדי מכבי.

*
מתי סין-קרונה

אודות הופמן

כותב, עד שייגמר
פוסט זה פורסם בקטגוריה ארס בלוגיקה, הכדור הוא הכל, ירוק עד, כללי, שאלות ברומו של אדם, תקשורת השרוכים, עם התגים , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

4 תגובות על הגיע הזמן לקחת אחריות תקשורתית: הצעה לאוהדים/ מתי סין-קרונה

  1. טל.ר הגיב:

    אני בעד כל מה שכתבת. נשמע לי שצריך שיתוף פעולה מצד הקבוצה: וכשהכל רע, לא בטוח שישתפו עם הופמן, למשל, פעולה כאשר הוא מבקר את י.שחר.

    אציין רק את האכזבה היחידה שאינה באשמתך: כשקראתי את הכותרת במייל, חשבתי שמדובר בטקסט על אחריות כלפי האוהדים שנדקרו ולא הייתה שום מהומה בנושא, והמשטרה סגרה את התיק מחוסר עניין לציבור (WTF?!).
    הלוואי שארגון אוהדים תקשורתי כמו שהצעת, היה גם מציף עניינים שכאלה.

    אהבתי

  2. כפיר הגיב:

    מעבר לכך שצריך שיתוף פעולה מצד המועדון, נראה שהמועדון עושה שימוש לצרכיו באותם עיתונאים, וכשאני אומר "המועדון" הכוונה היא לכל אחד לצרכיו השונים. לוזון כדי להוריד מעצמו את האחריות ליכולת המחםירה. שחר ועושי דברו בשביל למכור מנויים ע"י יצירת עניין מדומה בשחקנים בכירים, ובטפטוף אג'נדות דוגמת יצירת מצג שווא כאילו שילוב שחקני בית היא מטרה מספר אחת עבור מועדון כדורגל, וכאחלו מספר שחקני הבית בתבוסות כואבות מהווה הישג כלשהו.
    לצערי זה חסר סיכוי.
    ולצערי יש פתרון אחד לדלל הבעיות במועדון – בעלים שרוצה להצליח על המגרש ולא רק במכירת מנויים

    אהבתי

  3. בנצי הגיב:

    לכל מי שהוא אוהד מכבי חיפה אמיתי ברור מעל לכל ספק שהתקשורת, או אם להיות מדוייקים יותר, "עיתונאי ספורט" מסויימים גורמים לנזק אדיר לקבוצה. גרוע מכך, "גורמים במועדון" התרגלו לצורת העבודה המחפירה הזאת עם אותם "עיתונאים". ואני בכוונה כותב את המילה "עיתונאי ספורט" במרכאות, מכיוון שמדובר למעשה בעיתנאי רכילות במקרה הטוב, או באנשים שאין בינם לבין כל סוג של עיתונות שום קשר כלשהו. מעולם לא ראיתי או קראתי ניתוח מקצועי מעמיק כלשהו על מכבי חיפה מאחד מאותם עיתונאי זבל. אף אחד מהם לא היה ולא יהיה קופר או דסקל. והבעיה שלנו, האוהדים, היא חוסר היכולת לנתק את סימביוזה הממאירה שבין אותם "עיתונאי ספורט" לבין המערכת הקרויה מכבי חיפה. היה מצב דומה במכבי תל אביב, ושם בא אדם מבחוץ, חף מכל היכרות נוספת, עם חובת דיווח לבוס בחו"ל בלבד (והבוס הזה וודאי ווודאי לא נגיש לשום עיתונאי משום סוג), אדם שלא דובר מילה עברית. והאדם הזה העיף את כל העיתונאים ממתחמי הקבוצה, קבע מדיניות שכל מדליף יוענש (ועמד מאחרי מדיניות זאת), סילק כמעט את כל דוברי העברית והמקושרים לעיתונאים מהצוות המקצועי, וניקה את האורוות. מזלה של הפועל באר שבע שאין בבירת הנגב גדוד של "עיתונאי ספורט" שמחוייבים לייצר כותרות כל יום, ומופעלים/מפעילים גורמים במועדון. שם בראש המערכת המקצועית עומד אדם שלא מכיר, לא חייב, ומתרחק מהתקשורת כמו מאש זרה. וזה בדיוק מה שצריך לעשות אצלנו. אבל מה, אצלנו אין מי שישעשה את זה, ונראה, לכאורה, שכל דרגי הניהול והמקצוע במועדון מחוברים לוורידים של "עיתונאי ספורט", כל אחד מסיבותיו שלו. והאמת –
    נ מ א ס מזה !!!!

    אהבתי

  4. מתי הגיב:

    הי טל.
    דווקא אני חושב שכדאי בהתחלה לעשות את זה בלי שיתוף פעולה של ההנהלה. המערכת צריכה להיות בלתי תלויה כדי שלא תהיה שופר ותעורר אנטגוניזם. לדעתי אם המהלך יצליח המועדון הוא זה שישחר על פתחי המערכת וישנה גם הוא את הגישה התקשורתית שלו.
    לגבי מקרה הדקירה, העליתי אתמול קטע מתוך ״על השחיטה״ של ביאליק בפייסבוק כאות הזדהות. אבל אני קצת נמנע מלחרוץ בנושאים שאני לא באמת יודע את הפרטים עליהם.

    כפיר, משום מה שכתבת אני באמת חושב שהמערכת צריכה להיות בלתי תלויה ולמנוע פייק ניוז גם מהסוג שיוצא מהמועדון. וזה ברור שחלק מהידיעות יוצאות מהמועדון מתוך אינטרס.

    בנצי, הרעיון הוא בעצם למנוע את זה על ידי כך שהאוהדים עצמם שהם אלו שהקליק אחד על ידיעה מאכילים את במפלצת שפוגעת בהם, ישימו סטופ, יקבלו תחליף ראוי בדמות פלטפורמה שתספק להם תוכן איכותי שנכתב על ידי אוהדים ושעד היום לא נחשף בצורה המונית בגלל אריזה לא מזמינה (הרי בחיאת, אם שמים לך טור של הופמן מול טור של שלמה שרף באותה אריזה מזמינה ושיווקית שבו מופיע הטור של שרף, על מי אתה לוחץ?).

    אהבתי

כתיבת תגובה